ZINGENDE PLATENVERKOPER ONTHULT:
m
Veelzijdig comfort
voor de chauffeurs
scN
B-pOp
Melodieuze swingmuziek van Universe
Vrachtautocentrum in Waalhaven:
liintf
exira
HW-Bijlage Schiedam Extra pag.
(Van een onzer verslaggevers)
BOTTERDAM Wie bij radio Star aan de Vieram-
bachtsstraat naar boven loopt en vraagt naar een lek
kere carnavalskraker, een meedeiner, een smartlap of
een liedje over de haven moet eens praten met Martin
Snijders. Hij staat achter de toonbank, ai twintig jaar.
Hij verkoopt niet alleen platen, hij zingt zelf ook lied
jes en zet ze op de plaat „Zegt „Romartin" u niets? Of
„duo Snijders"? Misschien gaat er bij u een lampje
branden bij „Duo X". Of de sterke tekst „Ha fijn, ha,
fijn, een borrel van Florijn". Dat heb ik gezongen," al
dus de 37-jarige platenverkoper.
Bas
Van Duin
DuoX
Goedkoop
I.
Martin Snijders temidden van zijn platenmateriaal
Onder de
aanmoedi-
gingskreten
van hun in-
spekteurs en
rayonagenten
werd op het
Eurekaterrein
in Rotterdam-
Noord en spor
tieve wedstrijd
gespeeld lussen
de Schiedamse
en Capelse be
zorgers van Het
Vrije Volk. Ca-
példe won de
slag met 4—1.
Goalgetters
John Hendriks
(3 keer) en
Frans Knip-
meijer (1 keer)
scoorden voor
Capelle en Ron
Ververs voor
Schiedam.
De voetbal
lende bezorgers
en Het Vrije
Volk zijn zo
enthovsisast
dat het idee is
ontstaan om
een competitie
met 16 bezor
gerselftallen te
gaan spelen. De
sportieve ver
liezer, het
Schiedamse
elftal staat
keurig in het
gelid voor de
'staatsiefoto'.
(Van een onzer
verslaggevers)
ROTTERDAM - Een
zware vrachtwagen stopt
bij het Vracht Attto Cen
trum Rotterdam (VAC)
aan de Smirnoffweg in de
Waalhaven. Leo van Gast
is één van de eerste bezoe
kers van het pas geopend
centrum waar vrachtwa
genchauffeurs kunnen
slapen, eten, douchen,
tanken of een biertje
drinken. Van Gast heeft
de dag er op zitten. Hij
verlaat zijn truck om een
hapje te eten. Het nieuwe
centrum bevalt hem pri
ma. Byna iedere avond
stopt hij even voordat fiij
naar huis rijdt, naar Spij-
kenisse.
Roel van Maasdijk (rechts) aan tafel met twee Duits*!
collega's. Nog een dik half uurtje en dan is hij thuis. Hi j
heeft een eenvoudig menu voor iets meer dan eerl
tientje besteld. De "afwezigheidstoelage" steekt Roel ir|
eigen zak.
Thuis slapen
Na een verkwikkende slaap maakt een vrachtwagen-!
chauffeur zijn bed op. Hij is nog één van de weinigenI
die van de slaapgelegenheid gebruik maakt De mees-I
ten brengen de nacht thuis door. „Maar daar komfl
spoedig verandering in", aldus de beheerder van hetI
VAQ „icxmneer de chauffeurs het nieuwe centrum le-|
ren fcennen."
Goed eten
Eén voor één komen de jongens binnendruppelen in
de slaapkamer van Jasper. HEt is een warme zondag
middag en uw verslaggever probeert een aantal in
drukken op te doen van een Schiedamse Jazz-roek for
matie, die onder moeilijke omstandigheden moet repe
teren. Universe bestaat uit Remus Aussen op basgitaar;
Jasper de Koster op gitaar en dwarsfluit; John van der
Sluis op trompet; Frans Mineur op drumsBernard
Scholte op saxofoon en Thom van der Linden op key
boards.
Nadat de jongens een paar nummers gespeeld hebben,
besluiten we om ons gesprek te voeren op het dakterras.
Van onze verslaggever RENéSAUVEUR
SCHIEDAM - Ten prettige bijkomstigheid van het
Pop-overleg is, dat het een soort verbroedering teweeg
brengt tussen muzikanten in Schiedam. Je leert een
hoop jongens kennen en de concurrentiegedachte is
sinds die tijd een stuk minder geworden', aldus Frans
Mineur, drummer van Universe.
De overige leden van deze Schiedamse Jazz-rockfor-
matie onderschrijven deze stelling. Remus Aussen, bas
sist, maakt het beste duidelijk welk effect het Pop-
overleg in bovengenoemd opzicht heeft gesorteerd.
Tijdens het festival op het Museumplein op 31 april,
was mijn installatie naar de knoppen. Toen kon Uni
verse eigenlijk niet optreden. De bassist van Jada, een
andere Schiedamse band, stelde toen heel spontaan zijn
installatie ter beschikking. Daardoor konden we toch
optreden, waarvoor toe deze jongen heel erkentelijk
zijn.'
Beatrix
Plantage-festival
Een goed begin
Is het...
BETERE
DANSWERK
Déngschoof
STODIO
SWING
ScWMam
m 010-713071
'Duo X heb ik
van Kartner
Overgenomen'
„Ja, die borrel van Florijn is
mijn werk. Je hoort op de radio
of televisie verschillende stem
men maar dat heb ik in mijn
eentje gezongen." zegt Martin.
Op de toonbank legt hij zijn zelf
gezongen stapeltjes singletjes en
langspeelplaten neer. Hij is be
gonnen als Romartin - een sa
mentrekking van Rotterdam en
Martin - op 11 oktober 1963, de
dag dat Edith Piaf haar laatste
adem uitblies. Liedjes uit die
periode: „Maar Marian die kan
het beter" en „Wat een song".
Op de hoesjes staat een net
koppie van Snijders: kort ge
knipt haar met een lik vet er in
en een brede glimlach. „Ach ja,"
verzucht Martin, „van die foto's
werden ansichtkaarten ge
maakt Die voorzag ik met mijn
handtekening en deelde ze uit
aan het publiek. Een mooi visi
tekaartje."
Uit die periode stamt ook dit
fragmentje van een meedeiner:
„Moet je voor de zon nu echt
naar Cannes? Geloof me. op
Ameland daar kan hij er ook
wat van." De stem van Romar-
tin klonk toen nog hoog.
Jaren later kwam wat meer
bas in zijn stemgeluid. Van Jade
Buiterman (van de Ramblers)
moest Martin wat nteer aan
dacht aan zijn uitspraak beste
den Als ik over rode rozen zong,
moest ik mijn lippen in een tuit
je vouwen. Zo wilde Jack dat al
tijd. Ik was gewend met een
Rotterdams accent te zingen.
Met de mondhoeken naar achte
ren wanneer de "o" aan de beurt
kwam Maar wanneer het over
Rotterdam ging. moest ik wel
die -uitspraak gebruiken. Zo
dacht Buiterman er over", her
innert Snijders zich.
In die periode verscheen An
dre van Duin op de planken met
zijn zelf samengestelde bandjes
waarop hij allerlei acts bouwde.
Ja, dat was leuk. Ik heb hem
getemd in zijn beginperiode. Nu
heeft hij het gemaakt Ec heb
nooit gedacht aan de top. André
deed dat wel. Hij heeft een hele
boel risico's genomen.
Voor mij hoefde dat niet Ik
had de instelling: zingen voor je
plezier, niet voor de poen. Dat
doe ik nog steeds. Geef mij maar
een tuinhuisje tijdens de week
einden. Heerlijk vind ik dat En
André moet dan weer optreden.
Ik doe het wanneer ik zin heb,"
zegt Martin.
De singlehoesjes werden iets
gewaagder. Het nummer „Een
echte Arabier heeft een harem"
werd geïllustreerd door twee
half naakte dames die een sjeik
omringen met zorg en liefde.
„Te bloot" vond Philips die
het singletje uitbracht. Later
werd het plaatje op de markt
gebracht in een kuis hoesje. „En
dan te bedenken wat bijvoor
beeld dief Van Oekel nu op zijn
hoezen laat zetten. Ik zet die al
tijd een beetje achteraan in de
platenbakken. Tjonge, tjonge
wat is er een hoop veranderd,"
stelt Snijders.
Dan bestaat Romartin niet
meer. Snijders noemt zich
voortaan duo Snijders. Hij zingt
dan samen met zijn vrouw. Over
de stem van zijn echtgenote zegt
Martin: „Die lijkt veel op de
stem van de Zangeres zonder
naam van vijftien jaar geleden."
Samen met zijn vrouw zingt hij
veel havenliedjes die bijna alle
maal op de langspeelplaat zijn
gezet
Twee jaar geleden werd duo
Snijders benaderd door platen
maatschappij Dureco. Pierre
Kartner en Annie de Reuver
zongen toen nog onder de naam
duo X een naam die alleen Du
reco mocht gebruiken. Maar
Pierre werd zo populair met on
der meer zijn smurfenlied dat
hij geen tijd meer had voor duo
X.
„Dureco vroeg of wij onder de
naam duo X wat op de piaat
wilden zetten. Maar onze echte
namen zouden niet op de hoes
komen Zo weet bijna niemand
dat mijn vrouw en ik achter dat
duo zitten. Geheimzinnig hé,"
legt Martin uit
Martin: Dat zijn we allebei
Geen hond die dat in de gaten
heeft Zo kan de platenmaat-
WW#?/,
••■T II I I-I Mfffflt
'schappij een album goedkoop
opvullen."
Met plezier vertelt hij over
zijn klanten die soms naar duo
X vragen. Ja, dat ben ik, leg je
ze uit Maar denk je dat de men
sen dat geloven? Welnee, ze kij
ken je aan en denken: die vent
is gek. Maar de klanten weten
niet wie dan wel achter die
naam zit Ach. de mensen kopen
duo X niet Martin Snijders en
zijn vrouw. Wel jammer hoor.
want zo blijf je anoniem. Duo X
is alleen op de plaat te beluiste
ren. Niemand mag onder die
naam voor de televisie of op de
rad» optreden," zegt Martin.
Duo Snijders treedt nog regel
matig op. Martin gaat echter
nooit op de planken zonder zijn
mascotte» een metalen minia
tuursingletje dat aan een ket
tinkje rond zijn nek hangt
.Zonder dat ding zing ik niet
goed. Onzin natuurlijk, maar ik
ben nu eenmaal bijgelovig," zegt
de platenverkoper.
Uit zijn hoofd weet Snijders
dat hij in zijn leven elf elpees en
een dubbelalbum bij elkaar
heeft gezongen. Over zijn sing
letjes zegt Martijn: „Het zijn er
dertien. Maar schrijf dat het er
veerden zijn, dan voel ik me een
stuk rustiger"
Het eerste wat Leo doet is zijn
baas bellen. De lading is hij
kwijt Alles is gladjes verloper».
„Heb je nog iets voor me mor
gen?", vraagt hij door de tele
foon.
Staatssecretaris Neelie Smit-
Kroes van Verkeer en Water
staat opende het nieuwe com
plex op 25 maart Het VAC be
slaat 4 hectare grond waarop
een parkeerplaats, een restau
rant, een garage- en servicesta
tion en een douche- en wasgele
genheid met daarnaast 24 bed
den zijn gebouwd.
„Dit nieuwe centrum zal zeker
een positieve bijdrage leveren
aan een betere serviceverlening
voor de vrachtwagenchauffeur
in het binnen- en buitenland",
zo liet zij tijdens haar toespraak
weten.
Collega's Isaac van Hennink.
Roel van Maasdijk en Leo zelf
slapen meestal thuis bij hun
vrouw. „Ik zal zon bed eens
proberen", zegt Leo, „maar al
leen voor de gein. Een gewoonte
za! ik er niet van maken. Spij-
kenisse ligt slechts op zo'n 20 ki
lometer afstand van de Waalha
ven."
Ook Roel van Maasdijk heeft
weinig baat bij een bed, ontbijt
en douche voor dertig gulden.
„Ik woon in Lexmond, onder
Utrecht Het komt wel eens voor
dat ik vertraging oploop. Als ik
hier moet zijn kan ik beter mijn
wagen de parkeerplaats oprij
den en op het bed achter mijn
stoel slapen. Van mijn baas
krijg ik een ..afwezigheidstoela
ge". Als je van huis bent moet je
kunnen eten en slapen. Daar is
dat extraatje voor. Door in de
cabine te slapen steek je die toe
lage zo in je zak. Dat tikt enorm
aan als je het veel doet", aldus
RoeL r
Toch is het nieuwe vracht
autocentrum al aardig in trek.
Voor een „trucker" is het geen
pretje om wakker te worden óp
een verlaten parkeerplaats, ver
stoken van alle accommodaties.
Slapen in' de cabine naast het
vrachtautocentrum is veel com
fortabeler; de volgende ochtend
kan de chauffeur ontbijten en
zich op zijn gemak wassen.
Vooral internationale chauf
feurs zouden op deze manier
van het VAC gebruik kunnen
maken. „Maar ik geloof niet dat
veel buitenlanders een over
nachting willen betalen. Een
bed. douche en ontbijt kost hier
dertig gulden. En om je combi
natie te kunnen parkeren voor
een nacht ben je zeker tier. gul
den kwijt Veel buitenlandse
collega's hebben dat er niet voor
over. De geloof dat de Neder
landsechauffeurs een hogere le
vensstandaard hebben. Veel En
gelse cabines hebben nog niet
eens een slaapbank", zegt Roel.
Het parkeerterrein is omheind
door stevig hekwerk.. In de hoe
ken staan grote lichtmasten die
's nachts het gehele terrein
royaal verlichten.
„Ze hebben goed nagedacht
bij het ontwerp van dit terrein",
vindt Roel Maasdijk. „In Rot
terdam wordt gestolen als de ra
ven. Ik heb mijn trailer wel eens
tegen de voorkant van een an
dere wagen gezet Mijn achter
deuren konden niet worden ge
opend, dacht ik. Toch hebben
dieven hm slag geslagen door
de achterste wagen weg te rij
den. Zo konden ze wel bij mijn
deuren. Maar dat zal moeilijker
gaart bij dit centrum. Hoog hek
werk en fel licht zijn twee
aardsvijanden van dieven. Jam
mer dat het parkeren hier geld
kost Voor een paar uurtjes op
klaarlichte dag kun je beter je
vrachtwagen ergens kwijt waar
het parkeren niets kost
De kwaliteit van het eten vin
den de meeste chauffeurs uit
stekend. Voordat Leo van Gast
wat meer bijzonderheden wil
geven, moet hem eerst iets an
ders dringend van het hart
„Veel mensen willen weterl
hoe het leven van een vracht-
wagenchauffeur ts. Veromcj
denkt daar handig op in tel
springen door een programmal
als „De Vlam in de Pijp" metl
Henk van Wijngaarden uit tel
zenden. Dat is de grootste kolder!
dié ik ooit heb meegemaakCAt-
leriei leuke plaatjes maar del
werkelijkheid komt met aan|
bod. Be lach me dood als ik diej
glimmende bakbeesten door de|
bocht zie scheuren.
Op de Belgische televisie zagl
ik laatst iets veel beters. DatI
ging over een chauffeur die zelf I
een vrachtwagen had gekocht I
Bij de bank zat hij diep in del
schulden. Zijn vrouw kon del
spanning niet meer aan en ver- I
liet hem. Kijk, dat is soms het j
echte leven van een vrachtwa
genchauffeur. Wij zijn ais
.chauffeurs meer gebaat bij dit j
nieuwe centrum dan bij een om
roep als Veronica die allerlei
onzin over ons dé tucht inslin-
gert"
En wat denk je van het radio- 1
programma „Truck" van Wtm
Bioemendaai? Leo: „IJat is een
programma dat gelukkig dichter j
bij de realiteit van ons beroep
staat AJleen ais ik voorbij Am-
hem ben, kan ik de zender niet
meer ontvangen.
Mi
'Soms doen wij
een beetje moeilijk'
Het gesprek met de leden van
Universe vindt plaats op het dak
van het huis waar Jasper woont
Enerzijds omdat het lekker
weer is, anderzijds omdat de re
petitieruimte van de groep der
mate benauwend is, dat een
normaal gesprek er nauwelijks
mogelijk is. Universe oefent in
de slaapkamer van Jasper, die
een aantal Idolen van hem aan
de muren toont Naast Jimi
Hendrix en Erie flapten, ent»
waar ik Richie Black more en
Alvin Lee. Versterkers en in
strumenten staan her en der in
de kamer, alles bovenop elkaar,
zodat je nauwelijks een vin
kunt verroeren. Het is duidelijk
dat Universe zich moet behel
pen. Maar beter zo dan helemaal
niet* Mede door het gebrek aan
oefenruimte is Jasper behoor
lijk actief binnen het Pop-over-
muziek die Universe speelt
schrijft de groep allemaal zelf.
'Dat gaat meestal al» volgt', zegt
Remus. 'Eén van ons heeft een
paar ideeen. die hij ons Iaat ho
ren. Met z'n allen werken we die
ideeén dan verder uit waarna
er min of meer vanzelf een
nummer ontstaat Wanneer we
dat nodig vinden, schrijft Jasper
er een tekst bit
Jasper: „In het begin waren
we met Universe van plan om
alleen instrumentale nummers
te doen. Maar dan bestaat het
gevaar, dat je als muzikant te
veel aan accoordenschema's
hangt en het noodzakelijke
contact met het publiek verliest
Daarom streven we nu naar een
vorm, waarin melodieuze en
swingende dansmuziek samen
gaan. Het resultaat blijft dan
dansbaar en toch goed genoeg
om naar te luisteren."
.JSoms doen we een beetje
moeilijker dan eigenlijk nodig
is" vervolgt hij. „Dat bleek heet
duidelijk op het museumfesti
val. Een week daarvoor besloten
we in een melige bui om toch
een speciaal nummer te doen
met als onderwerp de troons
wisseling. Die middag maakten
we een heel lekker reggae-ach-
tig nummer, "Beatrix achter op
de riks". Als je zag hoe het pu
bliek daarop stond te swingen,
dan is het ineens duidelijk dat je
ook op een eenvoudige manier
het publiek kan bereiken."
Maar deze gedachte gaat niet
altijd op. De groep componeert
eofe rtrrrtal niet op die manier,
want daarvoor zijn de Jongens
net even te serieus met hun mu
ziek bezig, Frans Mineur, één
van de oprichters van de band,
studeert aan hel conservato
rium Eem teken dat hij zijn
muziek wel degelijk serieus
neemt
Ook Thom van der Unden,
keyboardspeler is al lang met
muziek bezig. Vanaf zijn zesde
jaar speelt hij piano. Zij favo
riete muzikant is Stevie Won
der. door wie hij in zijn eigen
spel geïnspireerd wordt Thom
en Frans zijn de beide oprich
ters van Universe. Ze waren
toen dertien jaar oud en zaten
op de scholengemeenschap Spie-
ringshoek. Met twee' Rotter
damse muzikanten, die de groep
completeerden, waren ze dik
wijls te zien op schoolfeesten.
Later heeft ex-Nazareth toet
senman Barry Roberts nog deel
uitgemaakt van Universe, maar
Thom bleek gewoon beter, zodat
Roberts het veld ruimde.
De blazerssectie van Universe
bestaat uit John van der Sluis
op trompet en Bernard Scholte
op saxofoon. John is liefhebber
van hard-rock muziek. Bernard,
die toevalligerwijs op de dag
van het interview jarig is, houdt
nxxr van free?jazz. HIJ speelt
ook in een free-Jazzgroep, The
Farts genaamd. Daarin speelt
hij trompet „Ik speet pas sinds
1% jaar saxofoon. Het is weer
eens wat anders. Met Universe
speel ik andere muziek dan met
de Farts, en de afwisseling
daartussen vind ik fijn"
Voor de tweede keer die mid
dag komt het Pop-overleg ter
sprake Remus: „liet Pop-over
leg is in zijn opzet uitstekend.
Maar het moet ervoor waken
vind ik. dat het niet als impresa
riaat gaat fungeren voor de aan
gesloten groepen. Iedere band
kan zich aansluiten, maar plet
iedereen die een gitaar en een
drumstel heeft is tegelijkertijd
al een band Frans vult hem iet
wat cynisch aan: Je hebt jam
mer genoeg bands die wel kun
nen spelen en bands die dat niet
kunnen."
Straks in augustus is Universe
te zien en te horen tijdens het
Pop-bouwwerk, de naam voor-
het komende Plantagefestival.
„Ik vind dat er een goede plan
ning voor moet worden ge
maakt, zegt Jasper. Het festival
ssi representatief moeten zijn
voor de muziek zoals die in
Schiedam gemaakt wordt De
volgorde en de groepen ztjn in
middels bekend, en het scheelde
maar een haar of we hadden
niet eens meegedaan. Tijdens
een vergadering was er besloten
dat alleen die bands konden op
treden, die op de vergadering
vertegenwoordigd waren. Ik
kwam op het laatste moment
binnen, en gelukkig kon ik
daarmee ons optreden nog veilig
stellen."
Het pop-overleg brengt mu
ziek als vermaak, zeggen de le
den van Universe. Als daar dan
bands bijzitten die dat niet
doen. dan ts dat niet helemaal
juist „Daarom vinden wij een
groep als bijvoorbeeld S5 niet
representatief om op Pop
bouwwerk op te treden. Die jon
gens maken muziek die veel
meer moet worden gezien als
een uiting van maatschappijkri
tiek. Op zich is dat best maar
met op zo'n festival.