Russische vakbondsleider Kukobaka gevangen genomen Wat Waar SEX LEESMAP v.a. 4.50 extra V.. Schiedam HET VRIJE VOLK, DONDERDAG 13 NOVEMBER 1980 PAG. 3 'Gisteren had ik nog veel geld" en „Je houdt er zo goed als niets van over," zeggen de mu zikanten die tezamen Schiedam en omstreken op zijn kop weten te zet ten: dë Brinta Brothers. JZeginaar gewoon Brin taas." «Al tweeëneenhalf jaar spelen Kees van Krugten - drums, Fred van Willigen - solo-gi taar, Theo Suyker - bas en Rini van Willigen - zang. Verder spelen mee: Peter Vlietstra op piano, als hij verhinderd is doet Amazing Stroopwafel Wim Kerkhof het toet- senwerk. Frans Sprink- huizen is er soms bij met zijn sax. In Café Quibus, op het Plantagepodium, de Goudsbloem en Rotter damse gelegenheden zijn de Brintaas geliefde mu zikanten. Een mengel moes van andermans mu ziek wordt er gebracht. Swingend, hard, ruig en vooral Rocking, of zoals ze ook worden betiteld: fun-rock-groep. Tijdens een optreden in Quibus sprong Wim Kerkhof Theo boven op zijn rug, Wim's bril was verbogen. Later bij een optreden in de Gouds bloem wist hij de boel ook weer in het honderd te gooien, tussen de glas scherven en instrumenta ria lag ie uitgeteld op het podiumpje. Op het mo ment dat onze medewerk ster Marjan Meijer met vier van de gelegenheids bandleden sprak zat Wim Kerkhof in Duitsland, op tournee met een theater groep. Hij kon dus niets in de war schoppen. Bekende gezichten zijn het. Fred van Willigen speelt eveneens in de Hoochie Coochie Band. Rini van Willigen is de Arie BV, de inspirator achter de Immer Gerade Ails Band. Drummer Kees van Krugten slaat de trommels bij Flame, die momenteel furore maakt in Rotterdam en omstreken. Verleden week won Flame in Stu dio 54 een talentenjacht. Peter Vlietstra, vroeger in The Free, is eveneens pia nist bij Flame. Theo Suyker en Kees van Krugten richtten de Brinta Brothers na een verzoek van Bertus No tenboom van de Gouds bloem op. Kees: „Hij wil de wel weer eens wat lek kere Rock-and-Roll ho ren. Dat kon, er was wel vraag naar en wij hadden er lol in. Nu treden we er niet vaak meer op, want ze zijn een beetje te gierig teworden. Rijk worden doe je toch al niet van de muziek." SCHIEDAM - „We kunnen wel zeggen dat aïfë Brinta-leden in ver schillende soorten muziek geïnteresseerd zijn. Daar om krijg je een lekkere verscheidenheid aan nummers." Dat vertellen vier van de Brintaas. Allen: Kees van Krug ten, Rini van Willigen, Fred van Willigen en Theo Suyker zijn voor Schiedamse begrippen oude rótten in het vak. Musiceren al lang. Ken- OtiSf1Hiaar uit7Mt,Schié- öaijn§e rpuzipl£>yereld j ej?n hebben er nog steeds reu- ze! l'ol in om samen op te treden. Krnigpimt Controleren Vier van de Brintaas. v.l.n.r.: Rini van Willigen, Kees van Krugten, Theo Suyker en Fred van Willigen. Hoewel er al veel over gezegd is, wil ik er toch nog op terugkomen. Ik doel op het geval van het ritueel slachten door Isla mieten, dat op zondag 19 oktober plaatsvond op het Schiedamse abattoir. Van verschillende kanten is daar bezwaar tegen ge maakt. Dit incident vind ik een voorbeeld van een groter probleem waar we mee zitten. Bestempeld Grijze Wolven Ali Minimaal Mikhail Kukobaka in 1979 veroordeeld tot drie jaar ge vangenisstraf en een heropvoedingskamp. Lektuurhal Feyenoord Tel. 010 - 327560 Slachten; een van de onderwerpen die de tegenstellin gen tussen de verschillende culturen aan het licht, brengt. Zondag Solidariteit lint verscheidenheid van andermans muziek „Repeteren dóen we niet al te vaak. We treden liever een paar keer achter elkaar op. Het leukste van de Brintaas is dat we er muzieknummers kunnen spelen die we in onze eigen bands niet mogen doen. Dan loopt het publiek weg." Fred speelt in een dansor- jkestje de Harmonie, Kees van Krugten probeert zijn brood te verdienen als drummer van een -zelfde soort amusementsorkest- _je-Stïng genaamd. "Rini, alias Arie: „Broodpap zijn we. We proberen zo af en toe" wat te verdienen. Maar dat ïglt niet 'mee. Als we met de Arie BV optreden of met de Im- \mer Gerade Aus Band en we strooien kwistig rond met ping- pang-balletjes, geiobf dan maar niet dat je een bal terug krijgt Ze komen na het optreden zelfs vragen of je nog van die balle tjes hebt." Veel geld zal er niet verdiend worden door de „voor de lol spe lende" Brintaas. Fred: „We doen het erbij. Als we echt gefrus- "tfebrd raken kunnen we op mu- jökaal gebied ons lekker uitle- Jgft Een soort muzikaal kruis- Jïjnt" De Brinta Brothers spe len hele potpourries van Vader Abraham tot songs van Led'Zep pelin toe. Hit me with your rit- mS-sticks van lan Dury werd- met gastzang van vroegere Fun ics en Amazing Stroopwafel l$r6d Piek een topper. Volle, dei- pende, hossende, meezingende mensenmassa in cafés, buurt en'-clubhuizen waar die optre- |fefts plaats vonden. 553egiriidecember gaan ze weer Spelen in'Café.Quibus. Kees van gprugten met een snelle witz: i«6oms krijg je vreemde aanbie dingen om te spelen. In een sex- dab bijvoorbeeld. Maar dan wel Jwómaal iri de blote reet. Giste- mh" tijdens een optreden stond mijn gulp open. Nou dan staan ze allemaal/ook de collega's, te gebaren en vreemd te kijken. Dus zo|n sejc-club optreden is er nooit van gekomen." Be Brintaas proberen zoveel mogelijk optredens te combine- fon. ^Hebben we dat ook weer Use3 a^us een lachende Kees ögRinï zegt: „Dan hoeven we pgjk niet meer te repeteren." Repeteren kan wel, in de ruimte van hèt amusementsorkestje v'a,ar Kees van Krugten deel van uit maakt in Rotterdam- Zuid. De Brintaas zijn aangeslo ten bij. het pop-overleg. «AI vraag'ik me soms af o£ het tiet. een-beetje een punk-toe- tand aan het worden is," twij- elt Fred. „Maar", zegt Rini, „je loet niét Vergeten dat die jon- lens ten slotte begonnen zijn tet het organiseren van het verleg. Al begrijp ik er tegen woordig ook niet veel meer van. ■aatst zat ik met.de pastoor in e Heilige Hartkerk te praten, oven de Dukdalf, over repeti- eruimte voor een paar groe- tn. Toen kwam opeens George 5 Haan erbij, die zei de belan- I In principe is het waar wat Fred van Willigen zegt. „Maar", spreekt de tegenspreker Rini van Willigen koeltjes, „er wor den vaak vreemde beslissingen genomen. Je moet controleren. Zo'n voorzitterstoestand daar wisten wij bijvoorbeeld niets van." Alleen op hun eigen manier bemoeien ze zich met de Schie damse popwereld. Kees geeft aan beginnende drummertjes en drumsters lessen, Rini organi seert. De anderen spelen ge woon en willen vrolijke muziek maken. Veel lol en niet al te veel drank. „Altijd Blauw" is een duootje waar Fred van Willigen ook nog aan mee doet. De Brintaas voelen zich ge lukkig als muzikant in Schie dam. .Alhoewel er nog plenty droevige toestanden zijn," zegt Rini, „in Zuid kunnen weer wat groepen repeteren in de Duk dalf. Maar er is geen verwar ming, de rest van de Gorzen- jeugd breekt de kerk af. Tijdens de diensten liggen ze een doppie te maken of draaien keiharde muziek. Die pastoor gaat dan over de rooie, dat is begrijpelijk. Daar zou dat overleg wat aan moeten doen. Ik doe ook m'n best". Zeven december komen de Brinta Brothers in Café Quibus, vanaf half tien 's avonds, toe gang gratis. gen te behartigen van alle Schiedamse groepen. Ik stond wel even te kijken. Waar kwam .die George nu weer vandaan." George de Haan is de nieue voorzitter van het Popoverleg. Doordat de verkiezing van hem tot voorzitter nogal geheimzinig verliep mag het geen wonder heten dat Rini hem niet als zo danig kende. Rini heeft zijn spo ren wel verdiend in het overleg. Organiseert, stimuleert veel. Fred vindt het overleg goed: !„Het P.O. kan problemen leuk oplossen. Dat kan als je de za ken tesamen aanpakt Maar", ■vervolgt hij, „het bijwonen van vergaderingen, stencils lezen of rondbrengen dat hoeft voor mij niet Dat werkt niet" In het kader van de actie "Vakbondsleden Vrij" die op het ogen- Mik door Amnesty International wordt gevoerd, publiceert Het Vrije Volk iedere week een portret van een gevangen genomen vak bondsleider in het Extra-katern. Veel van deze mensen worden zon der enige vorm van proces opgesloten, gemarteld of verbannen. An deren zijn 'gewoon" verdwenen en in de meeste gevallen vermoord. Samen - leven Nederland is wat men met moeilijke woorden noemt, een multi-culturele samenleving ge worden. Dat wil zeggen dat in ons land bevolkingsgroepen met zeer uiteenlopende normen, waarden, gewoonten en gebrui ken leven. Tegenover dit gegeven zijn verschillende standpunten mo gelijk: 9 Stuur alle buitenlanders te rug. Los van de praktische on uitvoerbaarheid, acht ik dit standpunt om principiële rede nen verwerpelijk. Omdat het onmenselijk is. Bovendien is het onfatsoenlijk mensen, die hier eerst binnengehaald zijn om de rotkarweitjes te doen, nu een schop onder hun zitvlak te ge ven en over de grens te zetten. Ze mogen hier blijven, maar dan moeten ze zich wel aan ons aanpassen. Als wij naar Canada emigreren, moeten wij dat ook. Niet ontkend kan worden, dat een zekere aanpassing nodig is, maar zo absoluut gesteld, vind ik het onjuist. Er wordt verge ten, dat vele buitenlanders hier niet voor hun plezier gekomen zijn, maar gedwongen door eco nomische omstandigheden. Om standigheden, die mede hun oorzaak vinden in een zeer on rechtvaardige arm-rijkverhou- ding in deze wereld. Verschillen tussen Canada en Nederland zijn uiteraard wel aanwezig, maar niet zo groot als tussen Turkije en Nederland. Ook is er in vele gevallen een groot verschil tussen de econo mische weerbaarheid van Ne derlandse emigranten en bui tenlandse werknemers, die meestal een geringe scholing hebben, ekonomisch zwak zijn enz. Iemand zijn cultuur afnemen, staat gelijk aan iemand levend villen. We worden namelijk door en door bepaald door de cultuur waarin we leven. Het is uiterst onbarmhartig van iemand te verlangen zijn cul tuur op te geven, afgezien van het feit dat dat onmogelijk is. Nederlanders in Canada blijven ook Nederlandse Canadezen. - - Buitenlanders hebben hét recht hun eigen identiteit te be leven. Dat is ook mijn stand punt, Vraag: Zijn daar geen grenzen aan? Wat moeten we in Nederland met bloedwraak, de positie van de vrouw en meer van die dingen? Antwoord: ja, er zijn grenzen. Waar dan? Als de grenzen van menselijkheid en demokratie overtreden worden. Dat is vaag. Ik geef het toe, maar het zegt ook weer niet niets. Fascistische organisaties, als Amicales en Grijze Wolven moeten op grond van deze kriteria zonder meer worden uitgesloten. Bovendien, en dat zie ik als een uitdaging, we moeten als sa menleving, zonder dat we een blauwdruk hebben, op weg. Hoe een multi-culturele samenle ving er precies uit zal zien? Ik weet het niet. Tastend zullen we Deze week het portret van Mikhail Kukobaka, 42 jaar oud en overtuigd dissident. Hij werd op 19 oktober 1978 opnieuw ge arresteerd in de Wit-Russische stad Bobruisk. Sinds april 1970 heeft hij meer dan 6 jaar in psy chiatrische inrichtingen doorge bracht, meer om politieke dan om medische redenen. Na zijn vrijlating in 1977 leefde Kuko baka in een pension in Bobruik en werkte als lader in een fa briek. In de twee jaren die hier op volgden werd hij constant gevolgd en lastig gevallen door de KGB, ooggetuigen kunnen dit bevestigen. Zijn klachten over dit optre den aan de autoriteiten bleven onbeantwoord. In augustus 1978 werden verschillende vrienden van Mikhail gezocht door de KGB. September '78 schreef hij een brief aan de Pravda, gericht aan het hoofd van de KGB, Yri Andropov. Hij beschreef daarin de omstandigheden waaronder hij werd gedwongen te leven. Zijn arrestatie volgde in oktober 1978. Op de fabriek waar hij werkte werd verteid dat hij was betrokken bij "agitatie tegen de staat." Blijkbaar was hij beschuldigd van het overtreden van artikel 186-1 van het Wit Russische wetboek van strafrecht. Het zou in dat geval gaan om "valse ver zinsels, welke de staatkundige en maatschappelijke orde van de Sovjetunie in een kwaad daglicht stellen." Het onderzoek werd volgens getuigen geleid door Pychygov, aanklager van de Regionale Rechtbank in Mo gilev. In een gesprek met vrien den van Kokubaka heeft deze aanklager verklaard dat hij geen twijfel had over de nood zaak van psychiatrische hulp aan Kukobaka. Sinds die tijd heeft hij onderzoeken moeten ondergaan in het Serbsky Insti tuut voor Juridische Psychiatrie in Moskou. In november 1977 kwam de Moskouse psychiater dr. Al exander Voloshanovitch tot de conclusie dat er geen enkel be wijs was dat Kukobaka ooit geestesziek is geweest. Amnesty International is in het bezit van dit gedetailleerde rapport, even als het Koninklijk College van Psychiaters en andere instan ties. Leden van de niet officiële Moskouse Helsinki-groep en de werkcommissie tot Onderzoek van Gebruik van Psychiatrie voor Politieke Doeleinden heb ben in een verklaring aan het publiek hun zorg uitgesproken over het lot van Kukobaka. Op 21 juni 1979 werd hij ver oordeeld tot 3 jaar gevangenis straf in een heropvoedings kamp. Wie meer wil weten over dit onderwerp kan de brochure Mensenrechten en de Vakbewe ging bestellen bij de Amnesty Werkgroep, contactadres: A. van der Moll, tel, 71.31.16. zeggen tegen me: Je hebt mooi praten. Wij zitten er mee. Ant woord: hebt gelijk, maar de oorzaak daarvan ligt niet bij de buitenlanders. U woont vaak in slechte woningen in een omge ving met onvoldoende voorzie ningen. Schuld daarvan zijn vooral de aasgieren van onze maatschappij: het speculanten- dom en al die anderen, die de onbeschoftheid hebben te profi teren van andermans ellende. De bestrijding van die aasgie ren, het daadwerkelijk mogelijk maken voor buitenlanders ook elders in de stad te kunnen wo nen, een beleid gericht op ver betering van het woon- en leef milieu daar gaat het om. raimot daar naar moeten speuren aan de hand van de kriteria, die ik daarnet noemde. We staan nog maar aan het allereerste begin. Onontbeerlijke voorwaarde daarvoor is het vermogen om echt naar de ander te luisteren en echt met Ali Minimaal in ge sprek te komen. Dat noerfit men, weer een moeilijk woord, een dialoog. Bij dit alles een paar kantte keningen*. Een samenleving met een veelvormigheid in cultuur kan verdiepend werken ten opzichte van onze.eigen cultuuren demo kratie. Neem het ritueel slach ten. Vrijheid van godsdienst is een belangrijk goed, zeggen we. Maar of het ons werkelijk wat waard is, zal blijken als we er "moeite' voor moeten doen. Zoals in dit geval het beschik baar stellen van een slachthuis op zondag. Velen in oude wijken worden geconfronteerd met concentra ties buitenlanders. Vele mensen Het is een gegeven: We leven in een multi-culturele samenle ving en dat zal in de 80er jaren in steeds sterkere mate blijken zo te zijn. Dat is onontkoom baar. Hoe we dit gegeven in ons samen-leven (van buitenlanders en Nederlanders) kunnen ver werken? Nogmaals, we staan aan het begin. Ongetwijfeld zal de lange weg, die we te,gaan hebben met veel .pijn .en .moeite gepaard gaan. Latenwe daarbij bedenken, dat Buitenlanders niét alleen werkkrachten zijn, maar ook mens. Dat laatste zijn ze in de eerste plaats. Laten we ons ook op de werkelijke oorzaken rich ten. Juist ook omwilie van de vele Nederlanders, die nog steeds in sléchte woon- en leef omstandigheden verkeren. Bei den verdienen onze solidariteit. HERMAN NOORDEGRAAF AMBULANCE, tel. 269290. ARCHIEF. Korte Haven 33. tel. 266727; openingstijden maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 12.15 uur en van 13.15 tot 17 uur; elke eerste en derde woensdagavond in de maand van 19.30 tot 22.30 uur. BRANDWEER, tel. 264848. BUREAU VOOR RECHTS HULP. Gebouw De Teerstoof, Nieuwstraat 12, tel. 264356. Spreekuur: maandag, dinsdag en donderdag van 14 tot 16 u. GEMEENTEWERKEN. In dienen van klachten is moge lijk per brief aan het adres: dienst gemeentewerken, Em- mastraat 1 of postbus 61; per telefoon afdeling riolering en bestrating, tel. 377300 of 260500. toestel 231 van 8 tot 16.30 uur; tel. 268578 na werktijd, alleen voor spoedeisende zaken. Af deling plantsoenen, tel. 154605, van 8.30 tot 10 uur en van 13.30 tot 14 uur; tel. 707567; na werktijd, alleen voor spoedei sende zaken. Algemene be graafplaats, tel. 711222 van 8 tot 16.30 uur. Afdeling techni sche werkplaats, tel. 268280. Afdeling onderhoud gebou wen. Tel. 260864 of 260500, toe stel 279. GEZINSVERZORGING. Lange haven 145, tel. 732800. KRUISVERENIGING. Mesdaglaan 6b, tel. 266264. MAATSCHAPPELIJK WERK. Broersveld 142. tel. 731033 of 731485. Open alle werkdagen van 9 tot 17.30 uur. OPENBARE BIBLIO THEEK Centrale bibliotheek. Lange Haven 131, tel. 267877; filiaalvestigingen: Willem Andriessenlaan 75. tel. 708320; Lorentzlaan 10, tel. 153674; Dr. Wibautplein 219, tel. 708001. Jeugdbibliotheek, Korte Ha ven 29, tel. 266566 en Rosa- school, Archimedesstraat POLITIE, tel. 264666. RECHTSWINKEL. Broers veld 140, tel. 730300. Spreek uur: iedere woensdag van 14 tot 16 uur (tevens telefoon dienst) iedere donderdag van 18 tot 21 uur. Wijkcentrum De Bever, Van Beverenstraat 40. Spreekuur: iedere tweede en vierde dinsdag van de maand van 19 tot 21 uur. SAMENLEVINGSOP- BOUW SCHIEDAM-Noord, Willem Andriessenlaan 77, tel. 702207. SCHIEDAMSE GEMEEN SCHAP/VVV. Overschiese- straat 1, tel. 266000. STEDELIJK MUSEUM. Hoogstraat 112, tel. 269066. Openingstijden: maandag tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur; zondag van 12.30 tot 17 uur. SOCIAAL RAADSMAN. Spreekuren: dinsdag van 9 tot 11 uur in het kruisgebouw Bachplein, tel. 706177; dinsdag van 18.30 tot 19.30 uur en vrij- dag van 9 tot 12 uur, Broers veld 140, tel. 269957. OPENBARE NUTSBE DRIJVEN. Van Heekstraat 15; tel. 622222 voor storingen gas, water, electriciteit. 7 TELEFONISCHE HULP-' DIENST. Tel. 731161. Dag en nacht bereikbaar. Voor hen in geestelijke en sociale nood. WARME MAALTIJDEN. Dienstencentrum De 4 Mo lens. tel. 705500. WERKLOZENPROJECT DE TRECHTER. Broersvest 107, tel. 265255. SPREEKUUR VOOR TUR KEN. Wijkcentrum De Bever, Van Beverenstraat 40. Iedere maandagmiddag van 13.30 tot 15.30 uur.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1980 | | pagina 5