llMïn Hp llli Komt de schillenboer terug? W&dbT WBSSSBBBm Bil extra M 82 PAG, 4 SCHIEDAM HET VRIJE VOLK, DONDERDAG 25 JUNI 1981 PAG. 3 Door onze medewerker HAN VAN DER HORST SCHIEDAM Even is er niets buiten kapelaan fHendriks en de monstrans met het allerheiligste: |hij draagt zijn priesterkleed als een koningsman- itel: geen ogenblik verslapt de starende blik naar ;de Hostie. Nu wéét hij, dat hij het lichaam en tbloed van God Zelf in handen heeft. Hij voelt de ftriomf en het voorrecht. Kapelaan Hendriks heft geen litanie aan, rustig overgenomen door het tal rijke kerkvolk, dat is opgenomen om weer eens een traditioneel Lof mee te maken. De jaarlijkse Lidwinaherdenking in de Katholieke Singelkerk dieeft zijn hoogtepunt bereikt. Onderzoek Minder druk Mill HÜS SMIIli 1I3Ï .A.FGELOPEN zaterdag vond in Schiedam cle jaarlijkse Sint Lidwina-herdenking plaats. Schie dams katholieken doen dat met een stille om gang, een tocht door de binnenstad. Vroeger ge beurde dat 's avonds, tegenwoordig trekken de ge lovigen op zaterdagmiddag door de stad. Han van der Horst herinnerde zich zijn verleden en ging naar het Lof, een tegenwoordig wat vergeten ere dienst, waarin de Hostie in schijn brood, in wer kelijkheid het lichaam van Christus, zo leert de Moederkerk wordt vereerd. Ze wordt den volke getoond in een kostbare gouden houder de monstrans. Intellectueel Iff if LID WIN A HERDENKING - (verzamelpunt BV [behoudende [katholieken Kapelaan Hendriks is een van mgr. Simonis jonge geest verwanten in het bisdom. Hij studeerde aan het conservatie ve seminarie van Rolduc en werd vervolgens kapelaan in Pijnacker. Daarnaast is hij geestelijk adviseur van de Sint Lidwinavereniging, die de ver ering van de Schiedamse heili ge overal in het land tracht te bevorderen. 't Was de laatste keer, dat Hendriks een Lidwinalof cele breerde: hij gaat voor mins tens drie jaar naar het Duitse Munster om daar theologisch onderzoek te doen. Veel con servatieve priesters studeren tegendoordig door in Duitsland of zelfs helemaal in Rome, waar Hendriks broer nu het onversneden oude geloof in drinkt, zoals dat wordt ge preekt door paus Woytila. Straks worden ze ingedeeld bij de stoottroepen die Hollands eigenwijze kerk weer in het gareel moeten dwingen. De jaarlijkse Lidwinaher denking in Schiedam is een van de verzamelpunten gewor den voor behoudend katholiek Nederland. De heer Hommel van het Lidwinacomité uit Venlo zegt het zo: „Lidwina is van oudsher een grote nationa le heilige. We vereren haar in het bijzonder in deze moeilijke tijd, omdat ook in haar dagen de kerk in een crisis verkeer de. Er waren toen twee pausen en je zag overal het verval van de clerus. Nu zie je dat meer bij'de massa". Hij heeft een hele bus geest verwanten met zich meegeno men. Toch was het aanmerkelijk minder druk dan verleden jaar, toen het eeuwfeest van Lidwina werd gevierd. Vier a vijfhonderd merendeels oude re mensen deden mee aan de erediensten en de stille om gang, een korte gebedsvoet tocht door de oude binnenstad. De felle emotionele sfeer van het jubileum was ver te zoe ken. Hendriks slaagde er niet in het vuur van zijn felle ge loof over te brengen op de massa, die netjes meezong en mee bad, op het juiste manier knielde en stond, zoals dat past o. /Orfsvv; We teven in een wegwerp maatschappij, We kunnen dat alleen al zien aan de groeien de afvalbergen. Om een cijfer te noemen: jaarlijks produce ren alle Nederlandse huishou dens zo'n vier miljoen ton af val, Verspilling van grondstof fen en energie, de milieuver vuiling en de hoge kosten (van ophalen en vernietigen) ma ken het zonder meer gewenst deze bergen kleiner te maken. Daar zijn verschillende ma nieren voor: Frodukten kun nen duurzamer gemaakt wor den (geen kunstmatige ver oudering en meer aandacht voor reparatie). Retourver- Pakkingen in plaats van weg- werpverpakkingen. Dat zou bijv. betekenen dat het statie- •geldsysteem weer uitgebreid .moet worden. Nu wordt van alle melkprodukten nog slechts 35% in de glazen re tourfles verkocht, tegen 53% in kartonnenpak en 12% in eenmalige verpakkingen. In 1971 werd nog 71% van de melk in fles verkocht. Nu zult u zeggen: de glasbakken, die we ook in Schiedam kennen, worden toch goed gebruikt. In sommige gemeenten komt meer dan 50% terug. Minia- tuurglasbakken zijn onlangs zelfs in Madurodam geplaatst. Maar stel dat we in hee! Ne derland een percentage van 50% -zouden halen (wat erg hoog is), dan kost alleen de verwijdering van de andere helft ai meer dan 25 miljoen. Een ander middel Is het her gebruik (recycling) van af valstoffen. Omdat te bevorde ren, is het gescheiden inzame len van afvalstoffen een ge wenste zaak. Sinds kort heeft de gemeen te ook de mogelijkheid om dat te verplichten. Onlangs keur de Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland de eerder door de gemeenteraad vastgestelde Afvalstoffenverordenlng goed. Deze verordening regelt hoe u uw huisvuil kwijt moet raken (de plastlczak met Komo- merk). Er is ook een artikel dat het gescheiden aanbieden van verschillende soorten afval verplicht stcit. De gemeente moet die stoffen dan wel noe men. Genoemd wordt nu al leen nog afvalolie. In de gemeenteraad heb ik betoogd, dat de gemeente een aktief beleid moet voeren, ge richt op het gescheiden inza melen van afvalstoffen. Het op grote schaal ophalen van oud papier door partikuiieren laat zien hoe een gescheiden opha len bij kan dragen tot herge bruik. In dat verband nog een sug gestie: vroeger kende we de sehiileboer. Met paard en wa gen en later ijzeren hond trok hij de straten door. Het zou de moeite waard zijn de sehiile boer weer terug Ie krijgen. Maar dan niet alleen ais sehii leboer, maar kringloopman/ vrouw, want hij/zij moet meer op halen dan schillen. De kringioopmens kan een be langrijke'rol spelen in het be strijden van afvalproblemen en daarmee het hergebruik van afval bevorderen. De gedachte zal bij velen vreemd overkomen. Maar dat is een kwestie van wennen. Hier en daar is de sehiileboer alweer terug. Laten we kreatief zoeken naar middelen om de verspil lingsmaatschappij te bestrij den. HERMAN NOORDEGRAAF bij het keurige Hollandse bur- germanskathoücisme. De kerkbanken waren gevuld met bejaarde gelovigen, die de nieuwlichterij van de laatste twintig jaar een doorn in het oog is. Je voelde hun tevreden instemming, toen het beeld van de triomferende ten hemel stijgende Lidwina onder ge zang en voorafgegaan door bruidjes de kerk werd rondge dragen, Maar er was geen een wording met het bovennatuur lijke, er waren geen tranen. In niemands ogen zag je de glans van een hypnotische trance, zoals dat onder warmbloedige katholieken uit Brazilië of de Philippijnen gemeengoed is. Vorig jaar huilden er mensen voor het beeld van Lidwina, probeerden ze de zoom van haar metalen kleed aan te ra ken. Zulk een houding was ver re van déze gelovigen. Ze zou den die logische consequentie van het oude katholieke geloof "overdreven" noemen, omdat Stille Omgang: bid dend trekken de gelovi gen door de stad. Als het goed is, hebben de man nen in hun rechterzak een rozenkrans. De Stil le Omgang is voor het eerst in Amsterdam ge houden, toen daar na de reformatie openbare processies verboden werden. Het idee is, dat buitenstaanders niet merken, dat hét hier een religieuze optocht betreft. Die zijn iri het grootste deel van Ne derland trouwens nog steeds bij de wet verbo den. het wild is, onverwacht, soms niet te temmen. Mgr. Hendrikse, ooit hulpbis schop van kardinaal Alfrink in Utrecht, hield een geleerde preek over offeren, gehoorza men en je geven aan God. Het was allemaal gebaseerd op de dertiende eeuwse heilige Tho mas van Aquino, wiens Theolo gisch Overzicht nu nog een der hoekstenen is van het katholie ke denken. Er is een onder scheid tussen een offer en een offertje, preekte monseigneur, „en men kan bloedig en onbloe dig offeren. Men kan als offer tje een kaars opsteken en als wij iets geven aan de collecte, wordt graag gezien als een te ken, dat wij ons helemaal ge ven. Het is een symbolische daad, alsof we ons zelf op het altaar leggen". Bloedig offeren, ging de bis schop Hendrikse verder, was het martelaarschap en dat kon men alleen maar vergelijken met iemand die zijn leven aan God geeft door voort te leven en geestelijke te worden. Hier bij treden wij in het voetspoor van Gods zoon, die zich aan de Vader offerde door te sterven aan het kruis. „Hij geeft zijn leven en dan houdt het offer niet op", riep monseigneur Hendrikse. „Dan gaat hij voort verheerlijkt in eeuwigheid zich aan de Vader aan te bieden. Zo wijst hij ons de weg. Wij wor den opgeroepen om ook te ge hoorzamen, te doen. wat God wil. Dat is offeren. Dat is ge ven. We sluiten ons aan bij de offerande, als we te communie gaan, bij dat wereldoffer. Wij gaan voortdurend met Hem tot de Vader ons schenken, in oot moed, in dankbaarheid, in ver langen naar Vereniging met de Vader en de Zoon". „Het was een intellectuele preek", werd er later gecom mentarieerd. „En dan te be denken, dat de viering in het teken stond van het jaar van de gehandicapten. Dat is er mooi bij ingeschoten". Maar toch was het een mooie dag, vond iedereen en de leden van het Lidwinacomi té gingen tevreden naar huis, de kop vol grootse plannen. Want de glazenier André Hen- derickx heeft naar ontwerpen van zijn overleden broer Frits een glasmozaiek gemaakt van de heilige. Het Lidwinacomité probeert daar tot nog toe ver geefs een goed plekje voor te vinden. Huize Frankeland, het katholieke bejaardenoord, heeft het mozaïek om onduide lijke redenen geweigerd. Som mige katholieken zouden het nu graag bevestigd zien aan of in de Lindenhof op de Lange Achterweg, want daar stond vroeger het huisje van Sint Lidwina. En stel je dan voor, dat de paus die in 1383 naar Nederland komtSchiedams Lidwinavereerders durven eJ haast niet aan te denken, maar aan de andere kant weten ze: de wonderen zijn de wereld NIET uit. AMBULANCE, tel. 26.92.90 ARCHIEF, Korte Haven 33, tel. 26.67.27.; openingstijden maandag tot en met vrijdag 8.30 tot 12.15 uur en van 13.15 tot 17.00 uur; elke eerste en derde woensdagavond in de maand van 19.30 tot 22.30. BRANDWEER, tel. 26.48.48. BUREAU VOOR RECHTS HULP, Hoogstraat 198, tel. 73.74.33, spreekuur: maan dag- en dinsdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur en donder dagavond van 17.00 tot 19.00 uur. Maandag tot en met donderdagmorgen is het mogelijk telefonisch infor matie in te winnen. GEMEENTEWERKEN, in dienen van klachten is moge lijk per brief aan het adres: Dienst Gemeentewerken, Emmastraat 1 of postbus 61. Per telefoon: afdeling riole ring en bestrating tel. 37.73.00 of 26.25.00, toestel 231 van 8.00 tot 16,30 uur, tel. 26.85.78 na werktijd, alleen voor spoedei sende zaken. Afdeling plantsoenen, tel. 15.46.05 van 8.30 tot 10.00 uur en van 13.30 tot 14.00 uur, tel. 70.75.67, na werktijd alleen voor spoedei sende zaken. Algemene be graafplaats, tel. 71.12.22 van 8.00 tot 16.30 uur. Afdeling technische werkplaats, tel. 26.82.80. Afdeling onderhoud gebouwen, tel. 26.08.64 of 26.05.00, toestel 279. GEZINSVERZORGING, Lange Haven 145, tel. 73.28.00. KRUISVERENIGING, Mesdaglaan 6b, tel. 26.62.64. •MAATSCHAPPELIJK WERK, Broersveld 142. tel, 73.10.33 of 73.14.85. Open alle werkdagen van 9.00 tot 17.30 uur. OPENBARE BIBLIO THEEK, Centrale bibliot heek, Lange Haven 131, tel. 26.78.77, filiaalvestigingen: Willem Andriessenlaan 75, tel. 70.83.20; Lorentzlaan 10, tel. 15,36.74; Dr. Wibautpleln 210, tel. 70.80.01; Jeugdbiblio theek, Korte Haven 29, tel. 26.65.66 en Rosaschool, Archi- medesstraat. POLITIE, tel. 26.46.66. RECHTSWINKEL, Broers veld 140, tel. 73.03.00. Spreek uur: iedere woensdag van 14.00 tot 16.00 uur (tevens te lefoondienst), iedere donder dag van 18.00 tot 21.00 uur. Wijkcentrum De Bever, Van Beverenstraat 40. Spreekuur: iedere tweede en vierde dins dag van de maand van 19.00 tot 21.00 uur. SAMENLEVINGS OPBOUW SCHIEDAM- NOORD, Willem Andriessen laan 77, tel. 70.22.07. •SCHIEDAMSE GEMEEN SCHAP VVV, Overschiese- straat 1, tel. 26.60.00. •STEDELIJK MUSEUM, Hoogstraat 112, tel. 26.90.66. Openingstijden: maandag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur, zondag van 12.30 tot 17.00 uur. OPENBARE NUTSBE DRIJVEN, Van Heekstraat 15, tel. 62.22.22. Voor storin gen gas, water, electriciteit. TELEFONISCHE HULP DIENST, tel. 73.11.61. Dag en nacht bereikbaar voor mensen in geestelijke en so ciale nood. •WARME MAALTIJDEN, Dienstencentrum De 4 Mo lens, tel. 70.55.00. WERKLOZENPROJECT DE TRECHTER, Broersvest 107, tel. 26.52.22. SPREEKUUR VOOR TURKEN, wijkcentrum De Bever, Van Beverenstraat 40. Iedere maandagmiddag van 13.30 tot 15.30 uur. Ui,

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1981 | | pagina 5