Zm msm Omroepmuseum m JP miixSek diverasn :h 4£T vrije volk lÉÉËÊSSÊÊËÈÊÊÊËÊËêÊm Terug naar de Schommelstraat. In Rotterdams )ude Noorden. Licht voorovergebogen achter het ituur van zijn auto: „Es even kijken, ik kan geloof c het best, ja, daarin. Nu moet er een zijstraat omen. Hè? Waar is die nou gebleven? Ah, daar ieb je 'm al. Zie je wel?" Hij draait naar links: „Daar, dat is 'm." En nog iens naar links: "Hier is het." over het invullen van formulieren, zijn succes dat hem opbreekt, de malloten en betwe ters die hem kriti seren, de honderd duizenden kinde ren die niet gebo ren worden en het collectieve machtsbesef. VARA's ombudsman Frits Bom na bijna dertig aar terug in de Schommelstraat. Handen in de akken. „Op nummer 35 ben ik geboren, 35 a. Hier, ah, hier is het. Jezus!" Hij legt even de palm van zijn linkerhand tegen iet hout van de deur. We slenteren verder. Bom: „Wat benauwd en be- ompt. Toen ik hier als kind speelde ik heb tot o'n negende in deze straat gewoond leek alles eel ruimer, veel... Maar het was toen al net zo'n otzooi als nu. Alleen stond het nog niet helemaal ol met auto's." Hij wordt herkend. Door de eigenaar en een iant van koffiehuis De Klaver op de hoek. Door wee jongens in een auto. Ze stoppen, draaien de ortierraampjes naar beneden: „Ben je weer wat p het spoor, Frits? Zet 'm op dan, geef ze van atoen." rnmmmm «li wm-mm -M WÊm1 W-,*~ tel F»ÉÉS? iD&mm k i Z<£,> Wmmm tmP f mïmm Wmm. vandaag en morgen ROTTERDAM EN OMGEVING pjiit iwp SU iïilfil lilsiÉiS M- extra uit m n ogen - - - {- - v c - -V - - ?.-V- v K' ':-ï f s- s- ~-A"> bloed zien vloeien Foto's: Ben Wind hart W'/'O- 'fafavyysjy/A wky/z/yXyv)"//'' Vr'it"W'fS'-v* r ///-/Si We souden het niet over de 'ARA hebben. Twee jaar gele en kreeg hij een berisping an het omroepbestuur, nadat Jj in het weekblad Haagse 'ost had geprofeteerd, dat de 'ARA "niet meer te redden Hij vergeleek de arbeiders- mroep met de zinkende Tita- ic. zijn ombudsman-team met a tot het bittere einde door- pelende scheepskapel. Hij oad, dat er bij de VARA te 'eel werd vergaderd, te weinig reatief werd gewerkt. ,Jk heb een heel andere op- atting," aldus Bom toen, over hoe een bedrijf gerund ou moeten worden dan de hui- '?e VARA-leiding." Hij zegt er nog steeds zo ver te denken. En terwijl hij zijn auto te- Jgatuurt naar de binnenstad lompelt hij iets over "een do- linee, die lid is van de NCRV n die God betere het de ARA bestuurt." „Het is niet meer mogelijk je de samenleving staande te jouden zonder de hulp van sakundigen. Wij krijgen jaar- 'Jka zo'n 40.000 verzoeken om ulp. De grootste groep be- taat uit mensen, die geen aad weten met het invullen ou formulieren, vaak ook ten "rechte formulieren krijgen ïegestuurd. Het is bekend, dat het voor ■aereen uitgesloten is zijn '?en belastingaangifteformu- er goed in te vulien. Maar iet de invulformulieren voor ^luursubsldie is het ai net zo. fc terminologie, het woordge- fulk, het is om razend van te [orèen. Voorai mensen, die let zo veel opleiding hebben shad moeten er echt hels van Jt »°<2lin" om^at ze het niet maken ze fouten. i Ln ze moeten steeds meer j 'Vullen." De afgelopen tien ar zijn la dit land meer dan 3 '«end wetten aangenomen. ur<t- En dan wordt ook nog d» de burger verwacht, dat j er iets van snapt. Want als i .®®n foutje maakt, staan ze l :''jk klaar om je te pakken. J r'a je de brieven van som- '"S mensen leest, echt, wij pen dagelijks vloekend en ^eud over de redactie. hlere, wat is dit nu W Dan maakt zich een ol- lectieve woede van ons mees ter." Hij zit tegenover me in het restaurant. Aan het tafeltje achter me zijn twee zoons en z'n vriendin. Ze gaan straks op bezoek bij zijn moeder, die vandaag 70 jaar is geworden. „Weet je voor wie ik het liefst als belangenbehartiger optreedt? Voor de geestelijk gehandicapten. Voor hen zet ik alles opzij. Omdat hun pro bleem onoplosbaar is. Omdat de mensen ze niet willen zien. Ze worden uit hotels geweerd, uit restaurants, ja, ze worden echt restaurants uitgeschopt. Als ik dat hoor... soms, soms kun Je het bloed uit m"n ogen zien vloeien." Hij neemt een hap tomaten soep. „De samenleving onderdrukt de geestelijk gehandicapten op alle mogelijke manieren. Een mentaliteitskwestie. Maar een mentaliteit, die ik niet zo gauw zie veranderen. Je kunt niet in grijpen in de psyche van de mens, althans, wij zijn geen psychologen. Wat we wel kun nen doen: iemand die zich te genover geestelijk gehandicap ten misdraagt flink op z'n her sens slaan. En hopen, dat hij zelf nog eens gehandicapt wordt." Hij snijdt een plakje van de biefstuk af, prikt er een paar schijfjes champignon bij, eet netjes zijn mond leeg. „Weet je wat voor klachten ik de laatste tijd steeds meer krijg? Klachten over advoca ten in echtscheidingsprocedu res. Advocaten, die stelling hebben genomen pro of contra de vrouwenbeweging en op grond daarvan hun cliënten in een bepaalde richting duwen, waardoor de mensen nog ver der van elkaar worden ver vreemd dan ze al waren. Je houdt het niet voor mogelijk. Dat zijn dan belangenbeharti gers. Ik hoor steeds meer kritiek op belangenbehartigers, op consumentenorganisaties. Die moeten nodig eens worden doorgelicht. Neem de ANWB. Dat is gewoon een keiharde commerciële instelling, die voortdurend wezenloze onzin de wereld instuurt, de gekste dingen verzint om de mensen te kunnen aansmeren. Het is toch al zover geko men, dat men gelooft, dat je zonder de ANWB niet meer naar het buitenland kunt. Dat betekent, dat de mensen ook nauwelijks over de ANWB dur ven te klagen. Als ze klachten hebben, zullen ze al gauw den ken: 't zal wel aan mij liggen. En de Consumentenbond? En Konsumenten Kontakt? En het ziekenfonds? Behartigen die de belangen van de consu ment wel zo goed? Het zijn in wezen goede instellingen, ze moeten ook niet weg, maar er is alle aanleiding... Kijk, je bent er lid van, opdat er wat met je klacht gebeurt. Maar neem nou de Stichting Consumentenklachten. Dat is een stichting- van de consu mentenorganisaties en die stichting beheert weer een ge schillencommissie. Nou, daar is van alles fundamenteel mee mis. Klagers worden verne derd, moeten klachtengeld be talen, zeker 45 gulden, als ze willen dat hun klacht behan deld wordt. De schadeloosstel lingen van die commissie zijn veel te laag. Het is gewoon een instituut voor de commercie. Ik neem het de consumen tenorganisaties kwalijk, dat ze erin zitten en er niets aan doen. Ze weerspreken mijn kri tiek ook niet. Ze zeggen alleen: „Het is beter dan niks. Zeg dan maar hoe het wel moet." Tja... Het slechtst functioneert de geschillencommissie reizen. En daarom dat is het krank zinnige kan ik er het best zaken mee doen. Want, omdat de rei3buro's weten, dat ik over torenhoge dossiers be schik over hun handel en wan del kan ik aan 90 percent van de serieuze klachten wat doen. Het antwoord van de reisbu- ro's is namelijk steevast: „Wat vervelend nu, meneer Bom, dat spijt ons werkelijk zeer, maar niets aan de hand, hoor, dat regelen we even." Dat is natuurlijk niet in de haak, hè. Dat men pas tot han delen overgaat, als men de dreiging van de ombudsman heeft geproefd. Goed, je helpt de klagers ermee en dat is in eerste instantie ook de bedoe ling van het programma, maar het toont wei een menta liteit aan. En als dat zo doorgaat hou ik geen programma meer over. Mijn stelling is: ben je een malafide organisatie op het spoor, gelijk een doodklap verkopen, hard aanpakken. Maar als ze al vóór de uit zending gaan terugkrabbelen, raak ik alle leuke zaken kwijt. Ons succes, onze kracht breekt ons op". Hij nipt van de wijn. „Maar, wat in de heie wereld uniek is, is dat je de t.v. ge bruikt als wapen. Nergens in de wereld is het zo, dat je aan de onderhandelingstafel zit ge- ruggesteund door het medium televisie. En je weet: ais Je je tanden laat zien, kim je ook bijten. En dat bijten gebeurt om de haverklap. Een voorbeeld van hoe dat werkt bij de overheid. We heb ben die kwestie gehad van die vakantiehuisjes in Hoek van Holland. Van de ene op de an dere dag moesten de mensen in sommige gevallen het dub bele aan pacht betalen voor het stukje grond waarop hun huisjes staan. Ongehoord: De gemeente Rotterdam, eigenaar van de grond, zei echter: „Wij staan in ons recht". Toen hebben wij de gemeen te laten weten: als deze exorbi tante verhoging niet ongedaan wordt gemaakt zullen wij op ónze manier aandacht beste den aan de inrichting van de wethouderskamers in het stad huis. Die heeft per kamer na melijk 80.000 gulden gekost. 't Is flauw natuurlijk, een beetje een jlj-bak, maar het is onze taktiek. En het heeft ge holpen. De zaak kwam op nieuw in de gemeenteraad en is opgelost. Je dreigt met publiciteit, met uitzenden. Daar schrikken de meesten van. het maakt ze minder star. Maar ook de ma nier waarop ik werk is voor velen al voldoende om door de knieën te gaan. Mijn methode is aoms ludiek, soms agressief, tot grof toe. Zo wist ik van de Kwantum-directeur dat hij een wapen droeg. Die wetenschap heb ik aan de onderhande lingstafel tegen hem gebruikt. Maar ja, al3 het om het belang van de mensen gaat..." Zijn werkwijze. Ik trakteer hem op wat schimpscheuten uit de kritieklawine die de laatste Jaren over hem heen is gekomen: media-demagoog, beeldbuisayatollah, zelfbevlck- ker, paniekzaaier, hij blaast zaken op, verkondigt halve waarheden, er is bij hem geen plaats voor twijfel aan het eigen gelijk, het doel heiligt voor hem de middelen, hij ge neraliseert, is ongenuanceerd, bedient "Zich daarbij van ron kende taal en dat alles ter meerdere eer en glorie van zichzelf. Ik vermag hem er zijn eet lust niet mee te bederven. „Ik moet er hartelijk om la chen. Vooral in progressief in tellectuele kring is het blijk baar bon ton om tegen Bom te zijn. Maar die malloten zijn voor mij van geen enkel be lang. Die betweters, die met een intellectueel sausje over goten verhalen komen om mij terecht te wijzen, hebben toch geen enkele binding met de mensen voor wie wij werken. Ze missen daarom iedere legi timatie om iets van mij te vin den. Dat klinkt misschien hoog hartig. Maar en ik zeg dit niet om ermee te koketteren ik ben een jongen uit het volk, ik heb in de Rotterdamse ha ven gewerkt en ik denk, of schoon ik allang uit dat milieu weg ben, te weten wat er onder de arbeiders leeft, omdat mijn hart in die wereld is blijven liggen, omdat ik eruit voort kom. Stel dat ik, zoals door som migen wordt gesuggereerd, zou willen profiteren van de el lende van anderen. Dan zou ik een psychopaat moeten zijn. En ik denk niet. dat ik dat ben. Dus zou ik het doen om iets te bereiken? Zoals mijn voorgan gers? Maar ik ben toch geen minister geworden of burge meester of Euro-parlementari- er? Nee, het is pure afgunst, naijver. Ik weet dat ik soms vreselijk kan sarren en tarten, dat ik demagogisch als de kle re kan zijn. Maar als mijn te genstander zich nog veel ern stiger gedraagt tegenover mensen, die meestal toch al in het verdomhoekje zitten, dan is dat hard nodig. Ik weet ook, dat ik primair van me afbijt. Maar de men sen voor wie ik werk willen, dat ik het zo doe, omdat ze zelf vaak ook zo zijn. Daarom heb ben ze ook vertrouwen in me. En om macht uit te oefenen moet ik veel kijkers hebben. Dus moet ik het programma zó maken dót de mensen kij ken. Kortom: je moet vakman zijn". Koffie toe. Macht... Macht? „Ach, het grote probleem van dag tot dag is dat we voor velen de laatste strohalm zijn en dat die laatste strohalm te vaak moet zeggen: sorry, we kunnen niet helpen. En struc tureel kun je weinig verande ren. Daar is de samenleving voor nodig. En als die samen leving die veranderingen niet wil, ben je uitgeluid. Tenzij je geen democraat bent. Maar je bent natuurlijk wel bewust met de invloed, die je toch hebt, aan het spelen. Door de manier, waarop wij destijds die mislukte sterilisaties heb ben aangepakt dat heeft mijn image veel schade berok kend, maar we hebben het be wust zó gedaan hebben we toch bereikt dat er betere voor lichting is gekomen en dat er nu beter wordt geopereerd. En dat betekent weer dat we een ontzettende invloed op de sa menleving hebben gehad, na melijk, dat honderdduizend kinderen niet geboren zullen worden. Dat is te gek natuur lijk. Een ander verschijnsel is dat mensen, als ze zich slecht behandeld voelen, in een win kel bijvoorbeeld, met de om budsman dreigen. Dat helpt. Er zijn er zelfs, die zeggen na mens de ombudsman op te tre den. Dan krijgen ze hun zin. Prachtig toch? Ik voe! niet al leen macht, anderen ook. Zo werkt het. Die macht, dat machtsbesef is dus collectief. Ik vind dat prima. Maar ais de tegenstander zou beseffen: die macht is een fopspeen, dan kun je niks doen. Want het is een fopspeen. Ja, je brengt het op de buis. Maar dat is ook alles. Het effect dat dat heeft gaat echt wel weer over. Oud-ataatssccrctaris Haara had dat heel goed door, ZIJ wil de een Marokkaanse Jongen als enige uit een gezin van der tien over de grens zetten. Ik was woest, ik ben me toen echt te bulten gegaan. Ik heb ge schreeuwd, gevloekt, getierd, gesmeekt. Ik heb het vriende lijk geprobeerd. Het lukte niet. Ze erkende de macht van de buts niet. Dus was ik machte loos". MAANDAG ft NOVEMBER 1982 TO De Schouwburg, tel. 111766: De Nederlandse Operastichting met „Jevgeny Onjegin". ma. 20.00 uur Luxor, tel. 138326: Robert Long en Leen Jongewaard met „Tot hiertoe", ma. 20.15 uur Spijkenisse, Da Stoep, tel. 01880-24766 Rotterdams Conservatorium, tel. 767399: Middagpauzecon cert door leerlingen van Cees Slinger, piano. di. 12.45 uur Laurenskerk, Orgelconcert door Klaas Jan Mulder, ma. 20.15 uur Alhambra 1, tel. 330293: Ademloos (16) 2, 7 en 9.30 uur Alhambra 2, tel. 330293: Les uns et les autres (a.l.) do. vr. ma. dl. 2 en 8 uur Calypso 1, tel. 131855: Querel- le (16) 1.45, 6.45 en 9.30 uur Calypso 2, tel. 131855: Young doctors in love (a.l.) 2. 7 en 9.30 uur Calypso 3, tel. 131855: Cheech and Chong's nice dreams )16) 1.45 6.45 en 9.15 uur Centraal, tel. 138210: Huis- aan-huissex (18) 12.30, 2.15, 4, 5.45 7.30 en 9.15 uur Cineac AD Beurs, tel. 138082 Piranha 2 flying killers (16) 2, 7 en 9.30 uur Cineac NRC (Bijenkorf), tel. 121139; Grease II (a.i.) 2 en 7 uur Goldfinger (12) dag. 9.30 uur Cinerama 1, tel. 115300; The road warrior (16) 2. 7 en 9.30 uur Cinerama 2, tel. 115300: Pol tergeist (16) 2.15, 6.45 en 9.15 uur Cinerama 3, tel. 115300: Stri pes (a.l.) 2, 7 en 9.30 uur Cinerama 4, tel. 115300: Bri gade speciale opdrachten (16) 2.15, 7.15 en 9.45 uur Cinerama 5, tel. 115300: Tiro- ler blondjes op het liefdespad (16) 2.15, 6.45 en 9.15 uur Corso, tel. 121110: Porky's pi- xante pretpark (16) 2. 7 en 9.30 uur, ma.av. geen voorstel ling. Kriterion, tel. 128615: Partners (16) 7 en 9.30 uur Lumière 1, tel. 117755: Sum mer lovers (12) 2. 7 en 9.30 uur Lumiére 2, tel. 117755: The Rolling Stones-Time is on oor side (a.l.) 1.45,6.45 9.15 uur Lumière 3, tel. 117755: Monty Python live at the Hollywood Bowl (a.l.) 2, 7 en 9.30 uur Lumière 4, tel. 117755: De smaak van water (16) 6,45 en 9.15 uur Metro 1, tel. 844393: Pink Floyd The Wall (12) 7 en 9.30 uur do. vr. ma. di. 2 uur. ma.av. en wo.av. ges!. Metro 2, tel. 844393: Ren voor je leven (a.l.) 2, 7 en 9.30 uifr Rex, tel. 772793: Nummertje op de schoolbank (18) 10—22 uur Thaiia, tel. 111555: Van de koele meren des doods (16) 2, 6.45 en 9.30 uur 't Vensier 1, tel. 364998: Yol (16) 19.30 en 22 uur, ma ges!, 't Venster 2, tel. 364998: Ju les et Jim (16) do. t/m zo. 20 en 22.30 uur, di. Die Schwei- zermacher (16) 20 en 22.30 uur 't Venster 3, tel. 364998: De kleur van granaatappels (16) 19.30 en 22 uur, ma. gesl. SPIJKENISSE, Euro, tel. 01880 -24144, zaal 1: Porky's pikan te pretpark (16) 1.30, 6.45 en 9.15 uur Zaal 2: Van de koele meren des doods )16) 1.30, 6.45 en 9.15 uur; zaal 3: Pink Floyd The Wall (a.l.) do. vr. ma. di. 1.30, 6.45 en 9.15 uur; zaai 4: Grease II (a.l.) 1.30, 6.45 en 9.15 uur KINDERVOORSTELLINGEN Lumière: Te vuur en te zwaard (a.i.) dag. 1.45 uur Atlas van Stolk, tel. 767433: tekeningen van Langendljk, t/m 23 jan. '83. Museum Boymans-van Beu- ningan, tel. 360500: Kunstnij verheid: presentatie zilvercol lectie, t/m 28 nov. Educatief projectBoymans van bin nen". Rembrandt „De een dracht van het land", tot nade re aankondiging. Vaste opstel ling: moderne kunst 1850-1950. Richard Serra. Nieuwe presentatie oude kunst. Italiaanse schilderkunst 15e-18e eeuw. Kunstnijverheid; moderne keramiek. Museumschip „Buffel", tel. 137342: Vaste opstelling: scheepssler, bewapening en voortstuwing; navigatie; sloe pen; uitrusting van het schip; rad en schroef: stoom op sche pen; scheepsbouw (tussendek), 't Bakskwarlier: spel-, werk- en leesruimte (tussendek). Leven aan boord 1868-1896 op va rend schip en 1896-1950 op lo gementsschip (kuildek). Historisch Muaaum „De Dub belde Palmboom", tel. 761533: Diaklankbeelden en films over oud-Rotterdam. Mu- seumspellen voor de jeugd. Oude ambachten, havenberoe- pen, speelgoed, oude verffa- briek, geschiedenis van Delfs- haven. Tingieterij in werking op ca. 100 meter afstand in het Zakkendragershuisje. Kollektle vaandels. Museum voor land- en vol kenkunde, tel. 111055: Foto grafie in Latijns-Amerka 1860-1982. Lisa Kokin ba tikdoeken thema Midden-Ame- rika, t/m 12 dec. Islam, een le venswijze. Ikat, in katoen, tot nader aankondiging. Islam, spelenderwijs, in de doehoek, elke woensdag- en zondagmid dag. Galerie Aetbrecht, tel. 775606: Gerard Schaperkötter, schilde rijen, t/m 23 nov. Expositie kunstboeken Van Spijk, t/m 23 nov. Hilton art Gallery, tel. 144044: Mies Jeswiet, schilderijen, tot eind nov. Gemeentebibliotheek, tel. 135040: Anne Ramsair, schil derijen en grafiek, t/m 29 nov. Gemeentebibliotheek Om moord, tel. 204099: Louis Zag- wijn, schilderijen en tekenin gen, t/m eind nov. Kasteel van Rhoon, tel. 01890 - 8896 Klaas Gubbels en Bou- ke Ylstra, schilderijen en etsen, t/m 5 dec. Lijnbaancentrum tel. 142522: „Clip" (videotentoonstelling) t/m 14 nov. Galerie Perapektief, tel. 675722: Marrie Bot, foto's, t/m 2 dec. Galerie Woutertje Pieterse, tel. 137645: Marja Feijt, glas collages en sieraden, t/m 4 dec Galerie 't Venster, tel. 124118: Bill Woodrow, objecten, t/m 10 nov. Anzinger en Schmalix, schilderijen, vanaf 12 nov. Weatersingel 8, buurt 2. Archiefwinkel: Dirk Langendljk en zijn zoon Jan Anthony, Rot terdamse tekenaars rond 1800 (met diaklankbeeld), t/m 10 dec. Gemeentehuis Ridderkerk: Henk Berends, etsen, foto-se ries. zeefdrukken en piexigias- sculpturen, t/m 23 nov. Theatercafé de Schouwburg, tel. 111766: 19e eeuwse Ja panse houtsnedes van Kabuki- acteurs, vanaf 11 nov. t/m eind nov. Het Berenei, tel. 297024: Andy Hudson, schilderijen, t/m 30 nov. Galerie the Black Cat, tel. 133132: Richard Bouwman, te keningen, t/m 21 nov. Wijkmuseum Hillesluia, tel 325866: Klaashenk Blonk, zeefdrukken en keramiek, t/m 3 dec. Galerie Beirose, tel. 145102: Grafische werken van Beze- mer, t/m 13 nov. „De Tuyter", Kr. a.d. Ussei: Jennie Huizer, zeefdrukken. Joosje Hoogerbrugge, mono prints, t/m 30 nov. Natuurvoedingaeethuis Kra lingen, gouaches en tekenin gen van Diederik van Leeuwen. Galerie Maas, tel. 124048: aquarellen van Herman Bos boom, beelden van schepen en schepelingen, van Louk van Meurs. Galerie Fenna de Vries, teL 361519: Carel Visser, t/m 28 nov. Galerie Betty Kousbroek, teL 675536: Poppenexpositie. Joke de Beer. keramiek. Agaath Beelenkamp, tekeningen. Bouwcentrum, tel. 116181: „Duiker, architect van een nieuwe tijd", expositie van het werk van Duiker, Bijvoet en Weibenga, t/m 1 jan. '83. 't Boekatelier, tel. 122434: lithografisch werk van cursis ten van steendrukkerij Dévoilè, t/m 14 december. HILVERSUM Enkele gerestau reerde radio's uit de jaren twintig, een op door twee fietsdynamo's op gewekte stroom werkende "oor logsradio" en de eerste experimen tele zwart-wittelevl- sie-ontvangers vor men de basis voor de collectie van het "Nederlands Om roepmuseum" dat waarschijnlijk wordt onderge bracht In het vroe gere gebouw van de radionieuws dienst van het ANP in Hilversum. Begin volgend jaar wordt daar een omroep- tentoonsteiling ge houden, de organi satoren hopen dat de collectie daar blijvend kan wor den geëxposeerd. Voor het zo ver is zal eerst het NOS- bestuur goedkeu ring moeten geven on zal het ministe rie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur finan cieel moeten bij springen. Het mu- seumbezit is geba seerd op de verza meling van de in 1956 overleden diopionier Korv

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1982 | | pagina 1