u
'Aandacht voor
supporters
is juist goed'
1
Vandaag met: Architecten over Kop van Zuid Spannings-therapeut Stukgoed
V
Tekst: René Sauveur
mm
ig|Sgl§
Beleeft de traditioneel oplaaiende vete tus
sen aanhangers van Feyenoord en Ajax mor
gen een climax of sterft de rivaliteit tussen de
twee koplopers uit de voetbalcompetitie een
zachte dood tussen 300 politie agenten?
Hoe voorspelbaar de emoties rond dit half
jaarlijkse treffen ook mogen zijn, de wedstrijd
Feyenoord-Ajax van morgenmiddag heeft zich
al bij voorbaat onderscheiden van de voor
gaande ontmoetingen. Deze keer ging de koude
oorlog tussen de twee supportersgroepen in
Nederland gepaard met ongewoon grof ge
schut.
"Dood aan alle Joden" luidde de tekst van
het spandoek dat vorige week zaterdag bij de
in Deventer gespeelde wedstrijd Go Ahead
Eagles - Feyenoord werd opgehangen door en
kele Féyenoordsupporters. Voetbalminnend
Nederland reageerde geschokt.
Anderen reageerden schouderophalend en
zeiden: "Dat kan je tegenwoordig verwachten,
na vuurwerk, vechtpartijen, een incidentele
bom en met Janmaat comfortabel op het p!u-
Pclu' van het Binnenhof.
Anderen riepen juist: "Dit is smerig", "abso
luut verwerpelijk" of "anti semitisme op het
voetbalveld", even voorbijgaand aan het feit
dat het toch niet het eerste spandoek-geweld
'bij een voetbalwedstrijd betrof. Want waren
'twee jaar geleden al niet de eerste anti-Ajax
teksten te zien, waarbij de laatste letter van
Ajax was vervangen door een hakenkruis en
.lie a's door een vijfkantige ster?
y Eigenlijk heeft iedereen het een beetje moei
lijk met dit verschijnsel. Moet op deze uitingen
nu wel of niet serieus worden ingegaan. Is dit
het teken van liet begin van een anti-semiti-
sehe tendens in de samenleving of vormt het
'spandoek-geweld de logische overtreffende
trap van de toeters en ratels uit de beginjaren
van het betaalde voetbal?
Ém
r x,?
Kostgeld
Skinheads
Hitlergroet
u
Nachtkroegen
Stillen
Fotografen
rar-j
ZATERDAG 27 NOVEMBER 1962
¥$5
«SV
Dood aan alle Eskimo's—dat is
toch geen
'Sensatie?
ROTTERDAM Al zo'n jaar
of vijf trekken ze er ieder
weekend samen op uit. Bolle
Fred, Jan. Erwin, Boudi, Wim
§n Koos. Vooral nu ze allemaal
een jaar of twintig zijn wordt
{het pas echt leuk. Nu begint
"hun wekelijkse voetbaluitje al
op zaterdagavond in plaats van
op zondagmiddag.
ja Wanneer Bolle Fred en zijn
Kornuiten vanmiddag goed
uitgerust uit bed rollen, weten
we dat ze hun slaapkamer de
eerstkomende dertig juur niet
.^terugzien. Tegen de avond
zakken ze af naar hun
^stamkroeg. Double Diamond op
de hoek van de West-Kruiskade
''en de Westersingel. Tegen
middernacht zoeken ze-
gezamenlijk een nachtcafé op.
rEn daarna nog een cn
misschien nog een, net zolang
.tot ze direct door kunnen naar
de voetbalwedstrijd waar ze al
maanden naar uitkijken.
- „We lopen al weken in de
zenuwen voor morgen", zeggen
zc eensgezind. „Eten gaat nog
net, maar thuis breekt zowat de
pleuris uit. M'n vader loopt me
•bil de hele week te zieken.
Ondanks dat hij zelf
"Feyenoorder is, zegt hij steeds
dat ze morgen toch van Ajax
verliezen", zegt Wim.
Tte
Wim en Erwin zijn de enige
twee uit het gezelschap met een
baan. De andere vier leven van
een uitkering. Ze besteden
vrijwel hun hele inkomen aan
,het voetbal, behalve de
JSgemiddeld vijftig gulden per
X'eek die ze thuis aan kostgeld
moeten afstaan.
„Ik leef voor Feyenoord,
voetbal is mijn leven", zegt
iBoud. „Ik ga met de jongens
naar iedere uit- en
thuiswedstrijd. Als het even
kan ook naar de buitenlandse
wedstrijden. Als ik dat voetbal
Tmiet had zou ik al m'n vrienden
Sjn m'n plezier kwijtraken",
"^zegt hij.
De zes Feyenoorders maken
„dee! uit van een groep van zo'n
'120 trouwe
Feycnoord-aanhangers die
^Iedere wedstrijd bijwoont. „We
fkennen elkaar allemaal van
Vgezichi", zeggen ze. „Maar er
jjzijn er nog zo'n driehonderd,
^die soms weer wel en dan weer
niet komen. Maar met z'n allen
zijn we wel zo'n beetje de
sterkste supportersgroep van
Nederland", zegt Bolle Fred.
„Toch zijn wij niet de echte
relschoppers", zegt Jan. „Die
tijd is voor ons cigenlijlf een
beetje over. Het zijn vooral die
jonge binkies die eropuit zijn
kankerzooi te trappen Maar we
gaan geweid niet uit i.r weg.
Als ik een paar skinheads
(kaalgeschoren jongens 1 van
de F-side tegenkom, probeer ik
ze we! te pakken", zegt hij
ongevraagd.
„Wij zijn ook niet degenen die
dat spandoek met „Dood aan
alle Joden" vorige week hebben
opgehangen. Dat hebben onze
skinheads gedaan. Maar we
zijn het er wel mee eens. We
haten die kanker-Ajaxieden, net
zo goed als zij ons haten", zegt
Wim.
Koos neemt het woord over:
„Dat spandoek was ons
antwoord op de waarschuwing
die wij via de televisie van de
Ajax F-side kregen.
„Feyenoord, nog veertien
dagen" luidde die tekst.
Daarom zijn die
Amsterdammers het afgelopen
weckend voor Joden
uitgemaakt. Hebben we die
schijtzakken tenminste op hun
plaats gezet", zegt hij fel.
Alle zes ontkennen zc iets
tegen Joden te hebben. „We
hebben niks tegen die mensen,
maar Amsterdam is nu
eenmaal een Jodenstad en
Amsterdam een Jodenploeg.
Door dat woord te gebruiken
wekken we tenminste sensatie
op. Vah~een spandoek „Ajax,
rot op" of „Ajax, geen
Europacup" schrikt niemand
meer. „Als er toevallig een
Eskimo in Ajax zou spelen, had
er gestaan „Dood aan alle
Eskimo's", maar dat is nu geen
sensatie", legt Bolle Fred uit.
„Dit hoort gewoon bij de
koude oorlog", gaat hij verder.
„We hebben met een supporter
uit Amstelveen afgesproken,
dat hij zondag anti-Ajaxleuzen
schildert op het Centraal
Station in Amsterdam. Dat
hoort er ook bij. En als wij
Wim, Bolle Fred, Boudi, Jan, Koon en Erwin voor hun sla ?n kroeg, broederlijk mast
de obers Eric en Abrahim. Vannacht niet naar bed, maar gelijk door naar dc Kuip.
morgen de Hitlergroet op de
tribune brengen als Ajax het
veld opkomt, dan weten we dat
we door alle fotografen worden
opgemerkt", zegt hij.
Jan en Erwin zijn vaste
maatjes. Ze zijri pas
teruggekeerd uit Engeland,
waar ze eeri weekend hebben
doorgebracht. Jan is sinds kort
zonder werk, Erwin staat in
een kiosk op het Centraal
Station. In Engeland zie je pas
echt wat racisme is, weten ze
na hun tocht over de Noordzee.
„In Londen zijn overal speld
jes met hakenkruisen en ade-
laarstekcns te koop. Vreemd
genoeg liggen die in hetzelfde
kraampje als de Rasta-buttons
en afbeeldingen van Ché Gue
vara. Je kan daar ook T-shirts
met hakenkruisen kopen," zeg
gen ze.
„In Rotterdam is het veel
moeilijker om aan dergelijke
attributen te komen. Zelf dra
gen we ze niet, maar sommige
skinhead' Je kan ze in le-
gerdum' 1- - en een paar
nachtkro- ,i op de Nieuwe
Binnenweg kopen. Daar kun je
ook T-shirts met een swastika
teken bestellen voorzien van de
opdruk 'white power'. Je moet
alleen wel precies weten bij wie
je moet zijn," voegt Jan er iet
wat geheimzinnig aan toe.
De jongens zijn behoorlijk
onder de indruk geraakt van de
publiciteit die er in de kranten
is geweest over de strenge
voorzorgsmaatregelen die poli
tie, justitie en de stadiondirec
tie hebben getroffen.
„Het zal morgen wel rustig
blijven." zegt Bolle Fred. „Met
zoveel politie op de been kan er
niet veei gebeuren. En de gas
ten die morgen toch worden ge
pakt, hebben het zelf gewild,
om er later tegenover ons over
te kunnen bluffen. Een blind
paard snapt nog dat niemand
er morgen met een ketting of
een mes doorheen komt," zegt
hij.
„Dat vind ik trouwens toch
krankzinnig," zegt Erwin. „Wie
gaat er nu met een slagersmes
naar het voetballen toe. Nee,
wij gaan op de eerste plaats
voor het voetballen, dan voor
de gezelligheid en daarna pas
voor bet knokken naar een
voetbalwedstrijd. Maar zonder
wapens, we doen alles met onze
vuisten," zegt hij. „Die kleine
binkies die messen meenemen
zijn voor mij hardstikke leip."
„En met al die 'stillen' op de
tribune, nee morgen gebeurt er
echt niet veel. Als die recher
cheurs maar niet denken dat ze
onopgemerkt tussen ons in kun
nen gaan staan. Ze gedragen
zich veel te nerveus. Ze juichen
niet als er een doelpunt valt, ze
staan met elkaar'te smoezen en
constant op iedereen te letten,"
zegt Wim.
Zo'n 300 man politie komt
morgen op de been om de top
wedstrijd, die door 63.000 toe
schouwers zal worden bezocht,
in goede banen te leiden. Een
peloton M.E., dat de afgelopen
weck alvast repeteerde, wordt
achter de hand gehouden. Een
groot deel van de politiemacht
neemt in burger plaats tussen
het publiek. Politiefotografen
hebben hun camera's alvast op
scherp gesteld om direct opna
men van relschoppers te ma
ken zodra zich ongeregeldhe
den voordoen.
Ook het justitieel apparaat
maakte de afgelopen dagen
overuren. In een al twee jaar
leegstaande vleugel van de
Strafgevangenis in Schevemn-
gen zijn 30 cellen van meubilair
voorzien, dat door de justitiële
verhuizers vanuit alle hoeken
van Nederland moest worden
aangesleept. Dc vice-president
van de Rotterdamse rechtbank
mevrouw R. C. Lensink-Bos-
man heeft haar vrije woensdag
van haar agenda moeten
schrappen. Die ruimt plaats
voor een speciale snelrechtzit
ting, wanneer morgen relsup-
porters worden opgepakt.
Niets is aan het toeval over
gelaten om een topvoetbalwed
strijd, bijgewoond door meren
deels rustige bezoekers, orde
lijk te laten verlopen. Betaald
voetbal anno 1DS2. Geen enkele
bedrijfstak in Nederland kan
rekenen op zoveel vanzelfspre
kende steun van het overheids
apparaat. Het lijkt een wrange
klucht, ware het niet dat
Feyenoord-Ajax morgen wel
degelijk wordt gespeeld.
Richard Stein: „Antisemitisme rond de voetbalvelden
moet onder ieders aandacht komen".
ROTTERDAM Richard
Stein, voorzitter van de Stich
ting Bestrijding Anti-semitis-
me (STIBA) is een voorstan
der van publicaties omtrent
uitingen van anti-semitisme.
„Het verschijnsel wordt
daardoor onder dc aandacht
van iedereen gebracht," zegt
hij. „Politici, justitie maar
ook de politie wordt daardoor
gedwongen zich over het pro
bleem te buigen," aldus Stein.
„Het anti-scmitische span-
doekgeweld vormt voor de
media een dilemma" zegt
Stein, wiens stichting de pu
bliciteit die rond dit ver
schijnsel is ontstaan bestu
deert. „Besteedt de pers aan
het verschijnsel geen aan
dacht, dan voelen de suppor
ters zich veilig. Is er echter
wel oog voor, dan leggen de
supporters dat uit alsof ze in
de roos hebben geschoten en
voelen ze zich tot idool verhe
ven."
Stein is van mening dat er
rond het spandoekgeweld een
sfeer moet worden gecreeerd,
waarbij de supporters zich op
de vingers gekeken voeten. Ze
weten dan dat er zowel so
ciaal als strafrechterlijk stap
pen kunnen volgen," aidus
Stein.
Stein legt het anti-semitis
me rond het voetbal uit als
een ongeorganiseerde uiting
van verzet. „De Feyenoord-
aanhang weet door de termen
waaruit jodenhaat blijkt, de
Ajax-aanhang precies aan te
duiden en op een gevoelige
plek te treffen. Jood is een
traditioneel scheldwoord. Am
sterdam heeft een joodse tra
ditie. Een joodse gemeen
schap. de eerste verzamel
plaats voor de deportaties in
'40-'45 cn een voetbalclub die
enkele joden in het bestuur
heeft." legt Stein uit.
De Stiba ziet in de bestrij
ding van deze tendens rond de
voetbalvelden een taak weg
gelegd voor alle betrokkenen.
"De voetballers van Feyen
oord zouden zich ertegen kun
nen uitspreken, het bestuur
van Feyenoord, maar zeker
ook de KNVB. Het is toch on
toelaatbaar dat een handjevol
supporters dc naam van het
voetbal omlaag kan halen in
Nederland," meent Stein,
De Stiba-voorzitter vindt
overigens dat de justitie er
juist aan doet de supporters
die zich schuldig maken aan
anti-semitisme geen gevange
nisstraf op te leggen, maar op
alternatieve wijze straffen, in
de vorm van het schrijven
van een artikel over de joodse
cultuur en historie, nadat ze
verplicht boeken over dat on
derwerp hebben moeten lezen.