Droppert overladen met complimentjes
Scapino van Apollo:
fraai kijkwer
Ons email doet 't
goed in buitenland
1
m
mmM
P
|MpTF«
Iwm
WÊSmm
Buiten
-r - L
i' 1
Lt 4-^.1
Meteen na het vertrek van koningin Beatrix dromden
honderden belangstellenden samen rond het nieuwe
geuzenmonument.
(Van een onzer verslaggevers)
SCHIEDAM De meeste politici in Schiedam
zijn volkomen verrast door de mededeling dat het
Schieland Ziekenhuis personeel moet ontslaan.
Toen verpleegkundigen van Schieland vorige
week een brief ontvingen waarin de directie be
loofde mededelingen te doen over „budget-finan
ciering" waren veel gemeenteraadsleden nog on
wetend van de plannen.
ff
Truus de
Nijs: „Ik
weet nog
steeds van
niks."
Lente
Wandelen in Schiedam Oost.
Het weer is lente-acht'g. Waar
Een 'opgemaakt hoofd' in
de Villastraat. Een van de
vele kopjes boven ramen
en deuren, (boven)
Kinderen zijn de winter al
lang zat. Een potje voet
ballen, d&t is je ware.
Kier in de Stephenson-
sstraat. (rechts)
Ws#,.
Eenden
Koos dc GrÏÏbt
in zijn rol van
Argante. Dc
twee knechten
dwarrelen f&bi
hem heen.
(Ben Woeltjes
cn Jan Ver
hoeff)
mpr-
Email in 'tAards Goed. In het buitenland mee
gewaardeerd dan in eigen land.
schiedam
4
MAANOAGj J4; MAART 1W3
(Van eer. onser
verslaggevers)
SCHIEDAM VLAARDIN-
GEN MAASSLUIS Beel
dend kunstenaar Leen Drop
pert In Vlaardingen mag zich
een tevreden man noemen.
Direct na de onthulling van
zijn geuzenmonumont door
koningin Beatrix op de
Markt In Vlaardingen werd
hij zaterdagochtend overla
den met complimentjes voor
zijn bronzen beeld.
Nabestaanden en belang
stellenden van de eerste ver
zetsstrijders In de Tweede
Wereldoorlog legden bloe
men en kransen voor de voe
ten van he> figuur neer.
Daaronder bevond zich een
krans van de Vriendenkring
Sachsenhausen.
De enthousiaste reacties
kwamen pas los toen konin
gin Beatrix en haar gevolg
zich hadden terug getrokken
in het oude stadhuis, tegen
over de Grote Kerk en het
monument, Daa werd zij
voorgesteld aan twintig
euzen en tien nabestaanden.
Vanaf het moment dat de
Koningin de kerk betrad tot
het moment dat zij het stad
huis binnen schreed, was zo
wel het publiek op de Markt
als in de Grote Kerk onder
worpen aan de strenge orde
van de Rijksvoorlichtings
dienst, de Binnenlandse Vei
ligheidsdienst. de Zeekadet-
ten en de politie van Vlaar
dingen.
Niet geheel ten onrechte. In
de nacht voor de onthulling
hebben vier jongemannen
een bus teer door een ruitje
aan de achterkant van de
Grote Kerk gegooid. Vrijwel
onmiddellijk werd met de
schoonmaak viegonnen. Enke
le met teer overgoten stoelen
werden vervangen.
Aangenomen wordt dat de
daders aanvankelijk de teer
over het beeld van Droppert
hadden willen gooien. Dit
werd onmogelijk gemaakt
door een particuliere beveili
gingsdienst. De viar zijn door
de Vlaardlngse politie gear
resteerd en verbleven gister
en ond nog op het politiebu
reau. Zij krijgen procesver
baal.
Niemand dacht nog aan dit
incidentje toen koningin Bea
trix de volgende ochtend
Vlaardingen werd binnen ge
reden. Honderden mensen
waren op het plein toege
stroomd om een glimp van
haar op te vangen. Onder de
aanwezigen bevonden zich de
burgemeesters van Schie
dam, Vlaardingen en Maas
sluis en commissaris van de
Koningin van Zuid-Holland,
mr, M. Vrolijk. Ook oud-bur
gemeester Kleboom en zijn
voorganger de heer Heus-
dens bevonden zich onder dc
genodigden.
Terwijl het publiek In het
voorjaarszonnetje buiten
1 - I
- r if
1 JSofL
wachtte, begon ln de kerk de
herdenkingsdienst. Burge
meester F. van Lier van
Vlaardingen sprak de Konin
gin toe: „Een belangrijke
dag. majesteit. Velen uit na
oorlogse generaties hebben
bijgedragen aan bet oprich
ten van het geuzenmonu-
ment. Ook de mensen die
geen directe relatie met oor
log of verzet hebben gekend.
Dit is van belang omdat wij
tekenen zien die doen denken
aan de jaren dertig. De tijd
van opkomend fascisme en
racisme in vele vormen die
vooral konden gedijen onder
hen die niets meer te verlie-
ze nebben."
Ook voorzitter van de
stichting Het Geuzenmonu-
ment, de heer G.B.H. Nie-
stadt, richtte het woord tot
de Koningin. Hij vertelde
nauwgezet de geschiedenis
van de geuzen die al op de
avond van 14 mei van 1940 ln
Vlaardingen bijeen kwamen.
Tussen de verschillende
onderdelen van de dienst
door, speelde een ensemble
van de Streekmuzlekschool
Nieuwe Waterweg-Noord
werken van Bach en Handel.
Het gedicht De achttien do
den van Jan Campert werd
gebracht door voordrachts
kunstenares T. de Moor-Snij
ders. Nadat ledereen een deel
van psalm 43 had gezongen
(dezelfde psalm die de vijf
tien geuzen zongen na het ho
ren van hun doodsvonnis in
1941) begaf de koningin zich
naar de consistoriekamer.
Het publiek stroomde dc ker,.
uit en wachtte buiten bij het
beeld op de komst van de ko
ningin.
Toen zij het doek met een
paar kleine rukjes van het
beeld trok barstte een luid
applaus los boven de Markt.
Twee jaar voorbereidend
werk van tientallen mensen
was voltooid. Persfotografen
sprongen zenuwachtig heen
en weer over de ommuring
rond het bronzen beeld. Amb
tenaren van de Rijksvoor
lichtingsdienst deden hun
uiterste best om alles ln goe
de banen te leiden. De orde
was weer hersteld en de Ma
rinierskapel uit Rotterdam
speelde het eerste en zesde
couplet van het Wilhelmus.
Leen Droppert zag met vol
doening hoe tallozen het
beeld betastten. „Ik heb het
niet te hoog gemaakt," zei
hij. .Anders zou het de men
sen afschrikken." Hij heeft
zich voor het maken van het
beeld laten Inspireren door
de Franse beeldhouwer Ro
din, maken van het beeld on
der meer L'homme qui mar-
che dat op de Rotterdamse
Lijnbaan staat. „Hij heeft
zijn beeid half af gemaakt.
Maar dat is juist het sterke
van dat beeld," aldus Drop
pert. „Daarom heb ik mijn
geuzenmonument ook niet
helemaal af gemaakt. Daar
gaat een enorme zeggings
kracht van uit."
Verrassing over ontslagen
in Schieland ziekenhuis
„Ik heb het vrijdag uit de
krant moeten vernemen." zegt
PvdA-raadslid mevrouw T. P.
de Nijs-Loos. „Ik ben er volko
men door verrast." Ze hoopt
alsnog een officieel stuk in.
handen te krijgen voordat
morgenavond de Commissie
Welzijn en Volksgezondheid
bij elkaar komt. „Maar offi
cieel ben ik nog steeds niet op
de hoogte." 1
,Als bestuur hoorden we bij
toeval dat er iets ging gebeu
ren," laat de socialist Hans
Verlinde weten. „Van het
Schieland-personeel hoorden
we van dat brief je. over bud
get-financiering. We dachten
eerst nog dat het zou gaan om
het wat langer gebruiken van
versleten keukenhanddoeken.
Dat er grote consequenties aan
vast zouden zitten voor de per
soneelsbezetting was voor ons
een volslagen verrassing." Vol
gens Verllnde moet alles wor
den gedaan wat haalbaar is
om de schade te beperken."
„Te overwegen is om bij
voorbeeld het personeel een
uur korter te laten werken.
Dan maakt je Werk vrij voor
mensen die straks worden ont
slagen."
Volgens wethouder R. Schee-
res (die zitting heeft in het be
stuur van het ziekenhuisis
het moeilijk om precieze ont-
slagcijfers te noemen: „Het
probleem i3 nog niet in zijn
volle omvang te overzien,
maar dat het een behoorlijke
dreun Is staat vast,"
Een aantal maanden geleden
was deze klap nog niet te voor
zien geweest, is de mening van
Scheeres. „Het is voor ons alle
maal een verrassing. We wis
ten wel dat ziekenhuizen reke
ning moesten houden met een
nieuwe mnanier van budgette
ren. Wat dat voor leder zieken
huis apart zou betekenen is
pas de afgelopen weken duide
lijk geworden."
Wandelen in S cl iiedam-Oost
(Van een onzer verslaggevers)
SCHIEDAM "Rot je op.
Ga bij Je moeder de ruiten In
gooien. Ik waarschuw je hoor.
Ik weet waar je woont." De
jonge vrouw loopt, dochtertje
aan de hand, met flinke passen
naar haar auto. Het groepje
kinderen van duidelijk buiten
landse komaf houdt zich sul.
"Ja jij," roept het meisje. Ze
wijst met haar hand naar het
groepje en geeft een perfecte
Immitatle van het gedrag van
haar moeder.
"Nee, Ik woon niet in de Sta
tionsstraat," zegt de vrouw
van achter haar stuur. "Maar
Ik ken die kinderen wel. In de
ze straat wonen alleen nog
Turken en Marokkanen. Ze
hebben al tien keer een ander
huls aangeboden gekregen
maar ze zijn zeker alleen te
vreden met een villa." t De
vrouw geeft gas en rijdt weg.
Even later beginnen de kin-
dern weer steentjes te gooien
naar a! gesneuvelde ruiten.
Wandelen In de Stations
straat. Net een spookstraat
met zijn dichtgemetselde
woonblokken waar de huis
nummers nog aan de gevels
zitten. Iedere Schiedammer
die het woord Stationsstraat ln
zijn mond neemt bekruipt een
gevoel van schaamte. Hoofd
schuddend zal hij verder lo
pen: maar niet meer aan den
ken. De andere kant uitkijken.
De Stationsstraat uitlopen is
niet zo moeilijk. Lastiger is
het om de direct-klaar foto van
Je netvlies weg te knipperen.
Zagen we het goed? Wonen
cr nog steeds mensen in die
stenen kazernes? Jazeker. Hier
en daar staken kinderen hun
hoofden buiten het raam op
een- of tweehoog. Of ze speel
den spelletjes op straat.
je dan ook goed aan merkt is
aan kinderen. Het winterse
binnenzitten komt ze de neus
uit. Leve de vrijheid.
In de Villastraat maakte de
jeugd van de opengebroken
straat één grote zandbak. Kui
len graven en je verschuilen
achter een hoop zand. De Co-
ronationstreet" van Schiedam
werd de Villastraat ook wel
genoemd. Omdat iedereen
W/V//C
ledereen kende en de buren
hulp gold als een hoog goed.
Een blik langs dc dakgoot le
vert één lange golvende lijn
op. Opvallend zichtbaar boven
een groot aantal ramen en
deuren zijn de gebeeldhouwde
kopjes van mannen en vrou
wen. Eén bewoner heeft het
vaal-witte beeldje van vrouw-
met-hoed opgemaakt: rode lip
pen, oogschaduw en het hoofd
deksel bruin geschilderd. Een
beetje uitdagend kijkt ze de
straat !n.
Op het Van 't Hoffpletn ko
men we meneer Van Vliet te
gen. Ooit voorzitter van buurt
vereniging Singelkwartier.
Vanuit zijn woning aan de
Boerhaavelaan heeft hij een
fraai uitzicht over het plein.
Een mooi plein, zeker. Al kle
ven er volgens Van Vliet wat
nadeeltjes aan. Neem nou die
glasbak. De jeugd graait er
flessen uit om mee te voetbal
len: overal glas dat je zelfs je
huis inloopt. Gelukkig is het
bultige midden van het plein
voorzien van een laag asfalt,
zodat (alweer) de jeugd niet
meer tussen de speeltuigen de
stenen losrukt.
Een poos geleden stonden er
nog wat buurtwinkels leeg aan
het Van 't Hoffploln. maar
daar is gelukkig verandering
in gekomen. De slager en
groenteman zijn er weer en
Van Vliet is cr gelukkig mee:
"Je kunt ln de omgeving weer
boodschappen doen. Met die le
ge winkels was het plein net
een kunstgebit waar de tanden
uitgerammeld waren."
Kijk je in westelijke richting
dan trekt het stadskantoor on
middellijk de aandacht. Van
Vliet is niet te spreken over
het gebouw dat aan de Emma-
straat verrees. Het steekt veel
te hoog boven de huizen uit,
vindt hij. Om weer heel andere
redenen vinden ambtenaren in
het stadskantoor ook dat de to
ren te veel verdiepingen telt.
Je zou het gemeente-bolwerk
moeten kantelen, dat bevor
dert de samenwerkng tussen
de verschillende diensten, den
ken ze. Op gelijke hoogte praat
je nou eenmaal makkelijker
met elkaar.
Via het Boerhaavepleln1 lo
pen we via de Hogenbanweg
terug naar de Buijs Ballotsin
gel. Statige huizen aan weers
zijden van het water. Eenden
koesteren zich in de zon. Dóór-
lopend naderen we de spoor
lijn. In de Dieselstraat zijn van
een aantal woningen de ramen
geïsoleerd. Onder de sponnin
gen is vers metselwerk te zien.
Het isolatieschuim puilt nog
tussen de ramen uit, als bij een
Tom Poe3 waarin je je tanden
zet.
In de Daltonstraat leunen de
huisjès moeilijk tegen elkaar.
Ze moeten wel, anders vallen
ze om. De Daltonflat er, tegen
over staat er uitsloverig recht
op bij.
Ook in deze buurt weer het
beeld van dichtgetimmerde
huizen. Met een spuitbus zijn
teksten op het hout aange
bracht. Ze gaan duidelijk over
lichaamsdelen onder de broek
riem. Met een viltstift is een
gedicht opgeschreven.
I love iemand
er. die iemand
weet het misschien
heus wel
SCHIEDAM
Spelers moeten lol
hebben in hun
eigen spel, schrijft
regisseur Bruin Ot-
ten in het program
maboekje van 'De
schelmenstreken
van Scapino'. Wie
zaterdagavond de
voorstelling bij
woonde die Apollo
Toneel in Passage
gal van deze kome
die van Molière
moet toegeven dat
plezier van de
(amateur)spelers in
eigen kunnen ue
basis vormde voor
een avondje ple
zier.
ln een even simpe!
als aantrekkelijk
decor zagen we
hoe de slimme
knecht Scapino aan
verschillende
meesters zijn
diensten aanbood.
De hulp die hijgeeft
heeft éen doel:
Scapino moet er
zelf financieel wij
zer van worden.
Leugens, bedrog
en pesterijen zijn
het resultaat van
zijn diensten. Het
publiek is lachende
derde.
De voorstelling
oogde voortreffe
lijk. De zelfgemaak
te kostuums deden
het in hun schitte
rende kleuren pri
ma in het zwart
witte decor van een
plein in een Ita
liaanse stad. Regis
seur Bruin Otten
maakte er een
Commedia dell'arte
voorstelling van. In
de traditie van het
middeieeuws
straattheater lie
pen, sprongen en
vielen de spelers m
hoog tempo over
het toneel.
Voor sommige spe
lers betekende dit
zo'n grote lichame
lijke krachtsinspan
ning dat ze geen
adem meer over
hadden om ook
nog iets te doen
aan tekstbehande
ling
8ij Ben Woeltjes in
de rol van Scapino
wreekte het hoge
tempo zich vooral
voor de pauze. Zijn
start was zo over
rompelend dat hij
na een paar minu
ten al naar adem
stond te happen.
Ook Jan Verhoeff
als de domme
knecht Sylvestre
bleek moeite te
hebben met het
verdelen van zijn
krachten: grote de
len van zijn tekst
waren onverstaan
baar.
De voorstelling kon
daarom met overal
boeien. De lange
tekstuitweidingen
van Molière (toch ai
niet van deze tijd)
waren door het
springen en dansen
van de spelers niet
te volgen. Echt
grappig werd het
bij de kluchtige uit
werking van som
mige scènes. On
vergetelijk bijvoor
beeld zoals Koos
de Groot in zijn rol
van Argante besluit
om Scapino een
flinke som geld te
geven. Hij overhan
digt het bedrag
met de pijn waar
mee iemand voor-
goed afscheid"
neemt van eens
minnaar.
Nog een fragment
om lang te onthou
den is dat waarin
Scapino Geronte
(weggestopt in een
jutezak, een gejkke
rof van Sèndor Go-
ra) een aframme
ling geeft met zijn
eigen stok. Ook?
Jan Verhoeff (Syl
vestre) had mo»-
menten in zijn spel
die hem ontroerend
onvergetelijk maak
te.
Commedia deji'arls
moet het hebbgn
van grote gebajen
Wie in Passagg,op
de eerste rij zat
moet het gevoel
gehad hebben mei
een vergrootglas
naar de acteurs te
kijken. Die uitver
groting kwam acb
terin de zaal beter
tot zijn recht.,
Apollo verdienden
kompliment voor
de durf waarmee ti j
deze klucht va'p
Molière bracht.'Oe
Schelmenstreken
van Scapino is een
voorstelling dje
vooral als kijkspel
opvalt. Met wat
minder tekst wordt
het nog leuker
THEO VERH!?
<V.
VLAARDINGEN
Nederlandse email-
leurs zijn in het bui
tenland bekender
dan in hun eigen
land. Toch heeft
galerie 't Aards
Goed aan de Kor-
tedijk 71 het aan
gedurfd een email
expositie naar
Vlaardingen te ha
len.
Maar liefst 142
kunstwerken, ver-,
vaardigd door 34
emailleurs en leer
lingen van de Vak
school voor Goud
en Zilversmeden in
Schoonhoven, zijn
tot en met 9 april ir
't Aards Goed te
zien.
Burgemeester Fred
van Lier opende de
tentoonstelling vrij
dagavond voor vele
belangstellenden
met de woorden:
„Je zou kunnen
denken dat er
moed voor nodig is
om als kunstenaar
je werk af te staan
aan een provincie
stadje als Vlaardin
gen. Maar nee,
Vlaardingen is geen
provinciestadje.
Anders had ik een
tentoonstelling van
zo'n kaliber niet
kunnen ojoenen."
Regelmatig staan
Nederlanders aan
de top bij buiten
landse exposities
van emailwerken.
Zo kreeg Go de
Kroon vorig jaar in
het Franse Limoges
de eerste prijs op
de „Biennale Inter
nationale de Tart
Email". Dit was
aanleiding voor Ne
derlandse kunsten
aars om een ten
toonstelling samen
te stellen met-als
doei het email-
vooral in Nederia
meer bekendheid
te geven.
Het werk besj.
uit objecten, wan:
panelen, tegènlid'-
email, miniaturen,
sieraden en ge
bruiksvoorwerpen
Het email krijgt p,
zijn uiteindeiiike
pracht na langde
bakken in dö.-ove'
Soms wordt bef
bakproces her
haald. Ook defer
'peratuur speelt
belangrijke rol bï
het maken van
emailkunst.'-".
't Aards Goed is
geopend op woè
dag, vrijdag en z=
terdag van twee
vijf uur. Tevens S
opend op afsprar
700 F
K
t