1 Frankelands moderne ki k op vrijwilligers SOLO introduceert ligfiets in Schiedam Verdachten blijven steeds ontkennen Brandweer in actie bij kerstbomen-vuur Hij is zelf nog een beetje beduusd van de toenemende belangstelling voor zijn werk. Nu hij eenmaal erkenning krijgt zet hij ook door en reist de halve wereld af om 'zijn waarheid' bekendheid te geven; de Pop Wuj, het heilige boek van de Maya-indianen. Meer dan twintig jaar werkte Don Arian Ihes Chavez (81), een Maya-ki- ché indiaan uit Guatemala, aan de nieuwe vertaling en bewerking van de Maya-bijbel Pop Wuj. „Het was een Don Quichotte-arbeid," zegt de nog zeer actieve Chavez. Met genoegen wijst hij erop dat het originele geloof - van de indianen nu weer op schrift staat. De laatste jaren houdt Chavez zich bezig met het geven van lezingen voor wetenschappers en belangstellenden. „Het begon toen ik een uitnodi- ging uit Nederland ontving," zegt hij. In 1983 kwam hij naar Hilversum om deel te nemen aan een KRO-radioprogramma over de Pop Wuj. Kort voor zijn vertrek naar Europa ontving hij het ere-doctoraat aan de uni versiteit van Guatemala. Daarna volgde nieuwe uitnodigingen elkaar, steeds sneller op. - In december '85 bezocht Chavez Italië, waar hij een uitgever voor de Pop Wuj wist te vinden. Momenteel logeert hij bij een vriend in Amster dam, waar hij een lange 'tussenstop' maakt op zijn terugreis naar Guate mala. In oktober 1986 spreekt hij over de mogelijke toekomst van de indianen in de zogeheten Russell-lezing, die in samenwerking met dagblad Trouw wordt georganiseerd. In Vlaardingen geeft Chavez maandag 6 januari aanstaande een lezing in het Weeshuis aan het Weeshuisplein, als culturele manifestatie van de stichting Vlaardingen Anders. Het Vrije Volk zocht de indiaanse professor op in zijn rustieke logement aan de Amstel in Amsterdam. Hiërogliefen Het wereldbeeld van de Maya-indianen bestaat uit een op het water drijvende piramide, waarbij god in de top zit en de mensen op het grondvlak lopen. Doorgestreept Piramide Indiaanse professor Don Adrian I. Chavêz: "weten schappers zullen pater Jimenez eerder geloven dan mij". Don Adrian in de VA- RA-studio in Hilver sum (1988), waar hij ttcssen de radio-opna men door een blik werpt in Het Vrije Volk. „Onbezoldigde medewerkers" Deetje Steenbergen (links) en Henny van Oeveren (tweede van rechts) heipen ouderen met het bakken van appelflappen in huize Frankeland. Conflicten &ï- jtsz HET VRIJE VOLK vlaardinger -sch edam ZATERDAG 4 JANUAR11986 zeven grote werken van een Maya indiaan Van onze verslaggever TON DAMEN AMSTERDAM Het gaat hem goed. Alleen de ouderdom speelt hem steeds meer parten, laat de hoogbejaarde Chavez zijn vriend weten, als deze hem van het vliegveld afhaalt. Als hij luistert gaat steevast de vlakke hand als een schelp achter het oor. Om de dikte yan zijn brilleglazen aan te ge ven, tikt hij driftig op een forse glazen asbak. Maar hij ver trouwt erop dat zijn oude li chaam het nog enige tijd uit houdt. "Dat moet ook, want ik moet mijn woordenboek Spaans - Ki-ché (de inheemse Maya-taal) nog afkrijgen," zegt Don Adrian I. Chavez met nadruk. "Als ik die dictionaire klaar heb, zijn mijn zeven gro te werken voltooid." Allereerst heeft hij de ki-ché taal moeten reeontrueren. Daar de indianen nauwelijks wat op schrift hadden staan en de Spanjaarden authentieke geschriften hadden vernietigd, -is dat een lange studie ge weest. Het tweede werk betrof het ontwerpen van het alfabet. De indianen spreken met me deklinkers die niet aangegeven kunnen worden door de ro- meinse letters, zodat Don Ad- rién daarvoor nieuwe tekens t heeft bedacht. Ai die arbeid is nodig geweest om zijn derde taak te verwezenlijken; de re constructie van het schep pingsverhaal van de Maya-ki- ehés, de Pop Wuj (boek der ge- - beurtenissen). De andere vier grote werken zijn het stichten van een aca demie voor de ki-ché taal, het terugvinden van de Maya-ki- ehé kalender, het schrijven van een antropologisch boek over het Maya-volk en het woordenboek. „Maar voorop staat de Pop Wuj," zegt Don Adridn. „Dat is het verhaal van de geschiede nis van ons volk. Een verhaal ,van mensen die voortkwamen uit de maïs. Het is historie en tegelijk ook religie. In Europa, ik heb dit een paar weken te rug ook in Italië weer gemerkt, weet men niet hoezeer bij de Maya's wetenschap en. geloof verbonden zijn. Het geloof heeft voor ons dus weten- schappelijke waarde. Juist daarom heb ik er zoveel ener gie in gestoken om de oor spronkelijke tekst van de Pop Wuj weer boven water te krij gen." Een origineel van de Pop Wuj in hiërogliefenschrift is -nooit gevonden. Aan het einde van de 17e eeuw heeft de Spaanse pater P. Jimenez een Spaanse bewerking gemaakt. -Rond het midden van de ne gentiende eeuw werd het ma nuscript van Jimenez terugge vonden en gepubliceerd. Later zijn op basis van het boek van "Jimenez enkele interpretaties .verschenen onder de naam Po- -pol Vuh. Volgens Don Adrian Chavez bevat de Popol Vuh ve- ,1e onjuistheden, die ook In late- ,re versies voorkomen. De fou- -ten zijn volgens Ch&vez te wij dten aan invloeden van het christendom en aan het feit -dat Himenez en latere verta lers de ki-ché taal onvoldoende beheersten. -1 Chavez geeft enkele voor beelden van de door Jimenez gemaakte fouten: "Pater Jime nez laat de indianen in meer- mej yamshik - hoek van agave-touw (meetlint) Shibbai Ba plaats van angst, de onderwereld shal-<>at be a kruispunt (Maya-kruis) kaj chéstaak van de hemel kaj shkut hemelzijden chè houten pin, staak Motz a de Pleiaden yuk vast teken kam a meetlint shkut a zij kant ik- a Venus kaj ?uk a zeni t kaj a hemel Kmil a ster zuk a top •<>ij a zon SCHIEDAM "Je ligt lekker onderuit en het fietst voortref felijk." Ziehier de definitie die Schiedammer Theun Moes geeft van de "ligfiets", een vervoermiddel dat binnenkort in Schiedam wordt gepresen teerd. Met de fiets hoopt het vervangende werkproject SO LO in Schiedam Zuid een gat in de markt te hebben aange boord. Wethouder Chris Zijde veld (energie) zal iiggend en (ietsend op het allereerste, door de drie medewerkers ver vaardigde exemplaar, volgende week zaterdag de werkplaats van SOLO officieel openen. SOLO is één van de onge veer zes vervangende werkpro jecten die de laatste tijd in Schiedam zijn begonnen. De medewerkers zijn allen bezoe kers van het jongerenhonk De Dijk, waar ook het idee ont stond. "We wilden eerst nog een garage beginnen. Maar die heb je in Zuid op iedere straat hoek, er was geen markt voor. Toen kwam iemand op het idee om iets met energie te doen." De aanvraag bij het rijk voor subsidie werd uiteindelijk ge honoreerd met een bijdrage van ruim 30.000 gulden. De jongeren in Zuid profiteerden daarmee van het Jongerenjaar '85. Hoewel de officiële opening anders doet vermoeden, is SO LO al bijna een jaar aan het werk. In februari '85 werd be gonnen met de verbouwing van een voormalig consultatie bureau aan de Westerkade. De eerste opdracht die in de werk plaats werd uitgevoerd betrof een ijzeren hek voor het even eens gloednieuwe «vijkcentrum De Erker in Schiedam West. Het hek staat om de speel plaats van de peuters. "in een blad van de Kleine Aarde, waar we !id van zijn, kwamen we de ligfiets tegen. Nadat ik de tekeningen in Gro ningen had opgevraagd zijn we ermee aan de slag gegaan. In het noorden hebben ze er al zo'n vijf van verkocht", weet Theun Moes. Het ligt in de be doeling om binnenkort te be ginnen met het maken van zonnecollectoren. In eerste in stantie voor volkstuinders. Die kunnen de collector op een paai in de tuin zetten en daar mee water verwarmen. Ook zijn er plannen om de collecto- ren in de toekomst aan zwem baden te verkopen. In het afgelopen jaar heeft SOLO al het nodige rendement gehad. "Vijf vroegere mede werkers hebben een baan ge vonden. SOLO is opgezet als werkervaringsproject. Het nut blijkt duidelijk bij het sollicite ren. Als een baas hoort dat je vrijwilligerswerk doet, kom je gemotiveerder over. Je bent ook gemotiveerder", aldus Theun Mees. Medewerkers van SOLO krij gen per dag een vergoeding van vijf gulden, bovenop hun uitkering. De solisten hopen te zijner tijd op eigen benen te kunnen staan en zonder subsi dies verder te kunnen. De rijksbijdrage geldt voor twee jaar. Op dit moment is onbe kend wat er gebeurt als deze termijn verstreken is. VLAARDINGEN Twee man nen zijn gisteren door de Vlaardingse politie in de Arendstraat aangehouden op verdenking van een poging tot diefstal van een auto. Het be treffen de Vlaardingers E. d. J. (20) en H. R. K. (18). Een van de mannen bloedde hevig uit een wond aan zijn hand toen hij door de politie werd aange houden. Na onderzoek in het Holyzie- kenhuis bleek dat een pees was doorgesneden. Volgens de recherche, die gis teren met nader onderzoek is begonnen, blijven de mannen steevast ontkennen. „Die door gesneden pees heeft natuurlijk te maken met een ruitje dat hij heeft willen inslaan. Maar zo lang hij alle beschuldigingen steeds van de hand wijst, staat nog niets vast, „aldus een woordvoerder van de Vlaar dingse politie. nr-olj sfctet ahaloSt SMfeWl Jcaj chï~ dere goden geloven. Dat moet een misverstand zijn, want de indianen geloven maar in één god. Ook de Pop Wuj spreekt van 'één creator'. De verwar ring is ontstaan doordat de in dianen hun god meerdere na men geven. Dat komt omdat de verschijning van god kan verschillen. We hebben het over de god van het land, dat alles laat groeien, de god van de regen en zo verder. Toch bedoelen we steeds dezelfde. Het klinkt weliswaar ver warrend, maar Jimenez had toch beter kunnen weten. In het christendom geeft men God ook meerdere namen. De Vader, de Schepper, de God van de voorzienigheid, de Zoon, de Heilige Geest en wat al niet meer. Iemand van een andere cultuur zou net zo ge makkelijk kunnen denken dat christenen in meerdere goden geloven. Ook haalt Jimenez werk woorden en zelfstandige naam woorden door elkaar. Als de Pop Wuj ergens schrijft 'we zijn nu in plaats a', dan ver taalt Jimenez dat in 'dit is de historie van plaats a'. Jimenez schrijft het woord hond op. In werkelijkheid staat er in de be treffende passage van de Pop Wuj iets over gekookte maïs. Wat Jimenez schrijft is onlo gisch, want wij Indianen had den helemaal geen honden," aldus Chdvez. Toch neemt hij het Jimenez niet kwalijk dat hij ernstige fouten heeft gemaakt in het vertalen van de Pop Wuj. "In tegendeel," zegt Chdvez. „Ik draag mijn werk juist aan hem op. Zonder dimenez was ons scheppingsverhaal geheel verloren gegaan. Dankzij hem kon ik mijn wetenschappelijke werk verrichten." Hij slaat het boek open en laat zien hoe zorgvuldig hij met de tekst van Jimenez aan de slag is gegaan. Er staan vier versies van de tekst naast elkaar in kolommen. De eerste kolom is het ki-ché van Jime nez, de tweede kolom is de cor recte weergave in het originele ki-ché, de derde kolom is een woord-voor-woord-vertaling (en dus onleesbaar) naar het Spaans en de vierde kolom geeft tenslotte de uiteindelijke 'goed lopende' versie van Cha vez, Op pagina 8 van het boek zien we dat een stuk tekst niet is vertaald. Waarom niet? „Omdat Jimenez dit gedeelte heeft doorgestreept," ant woordt Chavez. Hij weet niet wat er in dat stukje tekst staat. Dat heeft hij immers niet vertaald. Hij vindt dat hij uit respect voor Jimenez uit moet gaan van het oorspronke lijke manuscript van Jimenez, ook al heeft deze bewezen zo nu en dan de fout in te gaan. Het wordt een lange discussie, waarna Chavez toch besluit om het doorgestreepte stukje tekst te gaan vertalen. Het duurt dagen, maar tijdens de reconstructie van de bewuste passage wordt hem duidelijk dat Jimenez opnieuw een paar vergissingen heeft gemaakt. Het kost Chdvez moeite om uit te leggen waarom hij zich zo strak aan de Pop Wuj versie van Jimenez houdt, terwijl hij de pater toch meerdere malen heeft moeten corrigeren. „In ieder geval is de kopie van Ji menez de oudste. Daar komt bij dat wetenschappers Jime nez eerder zullen geloven dan mij. Ik ben immers een in diaan en indianen zijn nooit geloofd. Over ons wordt alleen maar kwaad gesproken. Dat we meerdere (af-) goden ver eren, dat we heidenen zijn, dat we wilden zijn, dat we beesten zijn, dat we lui zijn, dat we menseneters zijn, dat we dronkaards zijn en dat we van de duivel zijn. Mijn boek zal niet geloofd worden omdat er vrij revolutionaire dingen in staan. Net zoals Galileï niet werd geloofd toen hij zei dat de aarde om de zon draait en Morse niet werd geloofd toen hij beweerde met 3einen cont act gemaakt te hebben, zo zal ook ik pas ver na mijn dood bevestiging krijgen." Volgens Chavez moet de Pop Wuj enkele tienduizenden ja ren oud zijn. Hij komt tot die conclusie omdat het boek uit gebreid ingaat op het ver- schijnsel van een explosie, die is vooraf gegaan aan de zond vloed, waarover in de bijbel wordt gesproken. Hij brengt die explosie in verband met het ontbreken van een van de planeten in hel zonnestelsel. Ook wetenschappers zijn nog altijd op zoek naar de oorzaak van het verdwijnen van die planeet. De Pop Wuj gaat uit van het wereldbeeld van de Maya-in dianen, die zich het heelal heb ben voorgesteld als een pira mide. De aarde is het grond vlak en God is in de top, „Zo is het, de mensen lopen op de grond terwijl God boven is," verklaart Chavez een schets van de pirai.iide, die drijft op het water. De sterren hangen in de zijvlakken. Het verhaal beschrijft hoe de mens wordt geschapen uit de maïs, als het water wijkt. De mens zou er gens in de omgeving van de Nakshit (Midden-Oosten) zijn ontstaan en later naar Egypte (Tuian) zijn vertrokken, van waar het volk zich over de ge hele wereld heeft verspreid. „Een fascinerend verhaal," zegt Chavez. „Ik vraag me nog altijd af hoe ik de kennis en de kracht heb gekregen om dit al lemaal terug te vinden en te bestuderen. Want alles wat ik weet heb ik mezelf moeten le ren. Ik heb nauwelijks scholing gehad. Maar door ambitie kom je ver. Toch kun je je ook daar in vergissen. Toen ik 70 jaar was wilde ik Frans, Duits en Engels ga?" leren. Maar al snel kwam ik er achter dat ik te langzaam vorderde. Ik ben nu al in de tachtig en spreek nog maar een klein woordje Engels. Ik kan het wel leren, maar ik ben te oud. I have no time, see....," grapt de vriende lijk lachende Don Adrian. Hij kent de uitdrukking niet, maar Chavez is een echte self-made- Lezing Don Adrian I. Chavez en oprichtingsvergadering Vlaardingen Anders in het >«.s voormalig pandje van Rood Vlaardingen in Hei Weeshuis aan het Weeshuisplein op maandag 6 januari. Aanvang 19.30 uur. Toegang gratis. Met dank aan vertaalster Mia Buursma. VLAARDOINGEN De brand weer in Vlaardingen moest en kele malen in actie komen bij branden die zijn ontstaan door brandende kerstbomen. Na de feestdagen zijn de jongeren weer druk bezia met het kerst- boompje-verDranden. In de fietsenstalling van een school aan de Planciusstraat stak de jeugd enkele.kerstbo men in de brand, waarna het golfplaten-dak van de stalling werd vernield. Verder zijn er brandies oftblust in de Kievits- iaan en de Da Costastraat. Van onze verslaggever BART VAN LEEUWEN SCHIEDAM Een hulpje in een verzorgingstehuis is wel aardig, als 'ie maar pre cies doet wat het personeel wil. Die houding vindt direc teur Huckriede van huize Frankeland in Schiedam ouderwets. Nee, een vrijwil liger moet de ruimte krij gen. Die moet het gevoel hebben erbij te horen. Iemand die rechten heeft, maar ook een stukje verant woordelijkheid draagt. Ook beslist niet een persoon die meent zich alles te kunnen veroorloven "omdat hij zo veel voor de tent doet". Heeft verzorgingstehuis Frankeland een moderne kijk op vrijwilligerswerk? Twee zinnen uit een grote personeelsadvertentie in een lokaal liuis-aan-huisblad: „Wij zien vrijwilligers niet als handlangers voor onbe duidende bezigheden", en „De passende vrijwilliger heeft invoeling met de oude re zorgbehoevende mens, dringt zich niet op en weet meningen van anderen ten aanzien van zijn inbreng te waarderen." Directeur W. J. B. Huc kriede vertelt wat Franke land niet wil: „Van vrijwilli gers afhankelijke mensen maken, aan wie gunsten worden toegestaan onder lei ding van bevoegd personeel. ,Zo van: we willen je alleen op dinsdagmiddag, 's och tends loop je in de weg." Huckriede praat liever over "onbezoldigde medewerkers. Ze moeten zich ook gedra gen als personeel. Dus: leid je een activiteit van tien tot twaalf uur, dan moet je er zijn." De waarheid iigt in het midden. Huckriede wii geen vrijwilligers die zeggen „Wees blij dat ik kom", maar evenmin vindt hij dat ze er zijn om de nare klusjes op te knappen. Elke vrijwilliger krijgt een vaste taakom schrijving en werkt onder de hoede van een contactper soon. Voorbeelden van onbe taalde oanen worden ge noemd ln de laatste adver tentie: begeleider, medewer ker activiteiten, secretaris bewonerscommissie, mede- opleiding gevolgd, zeggen ze dan," aldus Huckriede. Hij vindt dergelijke conflicten gezond. Een goed gesprek moet volgen met als uit komst een duidelijker taak afbakening. Want er zijn grenzen. Het betaalde perso neel blijft ln de eerste plaats verantwoordelijk voor het welzijn van de bewoners van het verzorgingstehuis. werker technische dienst. Hij schetst het harmonieu ze beeld van twee mensen die een vereenzaamd leven leiden en elkaar de helpende hand toesteken: een langdu rig werkloze en een bejaar de. De vrijwilliger gaat met de Frankelandbewoner een straatje om, boodschappen doen en naar de dokter. Maar er zijn meer mogelijk heden. Iemand met een te korte werkweek elders helpt een paar uurtjes in de week achter de bar of in de keuken van huize Frankeland. Huckriede gaat prat op de "open sfeer" die in het Schte- damse verzorgingstehuis (van katholieke signatuur) heerst. „Of je nu kopstuk, hulpkok of receptionist bent, iedereen mag het hier zeg gen als het beter kan. Het is beslist niet zo dat de leiding alles weet." Tegelijk erkent de directeur dat zijn sys teem „maar ten dele werkt. Mensen zijn niet ideaal, er zijn altijd wel problemen." Natuurlijk zijn er perso neelsleden die klagen over de bemoeienis van vrijwilli gers met hun werk. „We heb ben toch niet voor niets een Maar Huckriede kan een voudig niet meer zonder vrijwilligers. De personeels bezetting is ontoereikend om van het tehuis een ideale ge zellige verblijfplaats te ma ken (190 medewerkers ver zorgen bijna 300 bejaarden). „Ja. als het. Rijk ons budget halveert kunnen we ook blij ven draalen. Dan schuif je het eten naar binnen, je geeft iedere bewoner één keer per week een badbeurt en bekijkt 't verder maar. Niemand gaat daaraan dood, maar het is geen leven meer." Huckriede zou het leven van de bewoners juist willen verrijken en daarbij kan hij ontelbaar veel vrijwilligers gebruiken. „Zoals je in een restaurant achter elke tafel een livrei kunt zetten, kunt je hier achter elke bewoner een vrijwilliger zetten...". i.| {r 1

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1986 | | pagina 1