vlaarcUngeiv schiedam orten exposeert Brand in keldèrboxen Bouwvakker na val overleden -m ï- - vi- Emmy Ver poorten en Frans Ver poorten, ge kleed in een kandoura Jeballa, bij de tak-ge- touwtjes met weef werk in Ma rokkaanse motieven. (Foto Ed Eggermont) Middeleeuws Takken Minstrelen Directeur H. Ewoldt van de Schie damse bi bliotheek: trDeze tradi tie van schrijvers avonden moeten we behouden." (Foto Ed Eggermont) De, Vlaardingse schrijver Lévi Weemoedt op een van de schrijversavonden in de videozaal van De Teerstoof m Schiedam. (Foto Ed Eggermont) Stagneert Beschermen Puur literair Directeur J. Lamens van de Vlaar dingse bi bliotheek: Ook wij willen schrijvers uitnodigen." (Foto Ed Eggermont) Traditie "Maak je die hele reis naar Appelscha voor een gehoor van drie mensen. Eén van hen was verdwaald, de tweede dronken en de derde bleek een taxi chauffeur te zijn die al leen maar op zijn vrachtje wachtte." Een békend grapje onder schrijvers die in de pro vincie lezingen geven. Maar in werkelijkheid blijken de schrijvers avonden in steeds meer steden aan pupulariteit te winnen. De literaire cafés schieten als pad destoelen uit de grond. In Vlaardingen opende Kèès van Kooten in ja nuari van dit jaar een politiek/literair café in de Stadsgehoorzaal. Sinds het najaar 1985 kent ook .Schiedam schrijversavonden iri het Videocafé van ge bouw de Teerstoof. De culturele raad in Maas sluis organiseerde vo-< rig jaar literaire lezin gen in Theater de Schuurkerlt en zint op nieuwe schrijversacti viteiten binnen het Open Podium, waarbij het publiek op de plan ken staat. Rotterdam heeft onder meer het Bibliotheektheater en Dordrecht haar "Spre kend een schrijver" in de Kunstmin. De Stichting Schrijvers School Samenleving (SSSS) in Amsterdam kan de stijgende vraag naar de lezingen nau welijks aan. "De schrij vers willen meer weten van hun lezers en het publiek maakt graag kennis met de mens van wie zij wat lezen," zegt Margreet Ruardi (35) directeur van SSSS. "En," zegt ze "menig schrijver, ver dient zijn brood met de verkoop van zijn boe ken, maar haalt het be leg erop bij ons." HET VRIJE VOLK wm VLAARDINGEN Drie kel derboxen aan de Lissabonweg zijndonderdagnacht uitge brand. Vermoedelijk is de brand bij een inbraak in een van de drie boxen aangesto ken. De brandweer bluste het vuur. Het schadebedrag is nog niet bekend. Eveneens werd ingebroken in een woning aan de Buizerd straat en in een school aan de. Prins Hendrikstraat. Uit de woning verdween 200 gulden en sieraden. De achterdeur .werd geforceerd met een schroevendraaier. Bij de school werd een ruit vernield. De buit bestond uit een casset terecorder ter waarde van 350 gulden. De inbrekers verniel den binnen- en kastdeuren. VLAARDINGEN De 39-ja- rige C. Mos uit Hellevoetsluis Is in het Dijkzigtziekenhuis overleden, waar hij met ern stig hoofdletsel was opgeno men na een val van zes meter in de Vlaardingse 2e Van Ley- 'den Gaelstraat. De man was daar aan het werk op de zol derverdieping van een in aan bouw zijnde woning. Vermoe delijk verloor hij, terwijl hij op een ladder in het trapgat stond, door de vrij krachtige wind zijn evenwicht.. Via een open trapgat in de eerste ver- diéping kwam hij op de begane grond terecht De recherche en arbeldsinpectie stellen een na der onderzoek in. Vaii onze verslaggeefster MARJAN MEIJER SCHIEDAM Prachtige Marokkaanse Berber-weef sters met getatoeëerde gezich ten en handen zijn de 'studie objecten' van Emmy Verpoor ten-Arts. Ooit begon de 67-jari- ge met het zelf spinnen van Nederlandse schaapswol. De hobby groeide uit tot een stu; die van Marokkaanse weefsels. Deze week richtte de Haarlem se weef-kunstenares, geholpen door haar echtgenoot de grafi cus Frans Verpoorten (62), een tentoonstelling in de aula van het Schiedamse Stedelijk Mu seum in. Aan de wanden pronken klei ne in takken gespannen weef- proeflapjes, zwart-wit en kleu renfoto's en voorbeelden van de wijze waarop Emmy de techniek en de stammotieven van weefwerk heeft bestudeerd aan. In vitrines liggen prachti ge zilveren; houten en koperen gebruiksvoorwerpen van Ber berstammen en er staat een houten spinnewiel uit Marok ko. i Museum-directeur Hans Paalman opende deze week de expositie. „Marokko beschouwn wij als ons tweede vaderland. Wij voe len ons er zo thuis," vertelt Emmy. Het 38 jaar'getrouwde stel Verpoorten bezocht in 1950 al een keer Algerije. Die va kantie liep op een grote teleur stelling uit. „Dat waren de laatste jaren van liét Franse Koloniale be wind. Het was er niet pluis. Ja ren later kregen we via de bui tenlandse werknemers in onze omgeving zoveel leuke berich ten over Marokko, dat we be sloten nog ééns een gokje te wagen. Nu bezoeken we Ma rokko twee keer per jaar," legt de met baard en lang grijs haar getooide Franse Verpoor ten uit. Hij spreekt eenbeetje Arabisch en kleedt zich in Ma rokko meestal in de nationale kledij. „Dan denk ik dat ik minder opval, wat helemaal niet waar is," lacht hij. Het echtpaar Verpoorten verblijft niet ln de grote ste den, maar duikt de *bush' in. In de binnenlanden, vooral het Midden Atlas gebied, bestu deert Emmy de weefwerken van de vrouwen van diverse Berber-stammen, zoals de Zemmour-, de Beni Ouarain- ende Beni M'Gullt-stam, Zij 'doktert' de oude stamotleven, die de vrouwen van de halve nomaden-stammen al sinds eeuwen in hun weefwerk ver werken, uit. In de grote steden wordt het weven gedaan door de man nen. Het gaat de heren voorna melijk om een grote productie. De Berbervrouwen in de woe stijn weven op hun gemakje de brede banen tot waarvan on der andere de djellaba's, de na tionale dracht, van gemaakt worden. De vrouwen besteden alle aandacht aan de stamge- bonden motieven, strepen en kleuren ln de stof. De tenten, waarin de stammen leven, worden door de vrouwen gewe ven. Emmy Verpoorten vertelt: „O wee als je veel vrienden maakt en uitgenodigd wordt door een familie. Dan is de tijd voor studeren ver te zoeken. Ga je 's avonds ergens eten, dan mag je na de maaltijd niet naar je eigen onderdak. Wij slapen meestal in Fondouks, sobere maar schone, herber gen. Bij je gastheer en vrouw krijg je onmiddellijk een nachthemd aangemeten. Met blote voeten en zittend op de grond wordt gegeten. Daarna slaap Jc er ook. En 's ochtends gaat de gastvrijheid door." Ondertussen kleedt Emmy zich in een Marokkaanse stadsjapon, die zij op de rom melmarkt in Marrakesh vond. De met de handbewerkte lin nen lange jurk wordt dichtge- speld met een fibule, een zilve ren Marokkaanse sluitspeld. Echtgenoot Frans trekt een kandoura Jeballa aan, een Middeleeuws hemd van de Je balla stam. „Het is een zeer oud model, maar eveneens eigentijds, want de bevolking draagt deze hemden nog steeds. De hals van de 'jurk' van handgeweven stof, wordt met de hand afgewerkt," ver telt Emmy over de llchtge-. kleurde 'zak-achtige' jurk die haar grijze echtgenoot over zijn hoofd aantrekt. Emmy Verpoorten houdt zich sinds vijftien Jaar bezig met de Berber-weef motie ven. Zij schrijft er artikelen over in het blad Handwerken Zonder Grenzen en houdt lezingen. Zij komt dinsdag 8 april en don derdag 10 april om 14 uur ver tellen in het Schiedamse Ste delijk over haar Marokkaanse weefstudies. Er wordt tijdens de lezing Marokkaanse thee geschonken. De tientallen soorten motie ven maakt Emmy na in krom getrokken takken. „De takken pluk ik uit mijn tuin. Ik heb dit systeem van deze kleine tak- getouwtjes afgekeken van de Navaho-lndianen. Ik zag zulke eeuwen oude weef-getouwen tijdens een tentoonstelling in Kopenhagen. De takjes werken met de wol mee. rekken op en de proeflapjes rekken mee. Elk weefstukje leeft zo en wordt één geheel. Ik laat het zo," zegt de vriendelijke weefster. Eind april vertrekt het echt paar Verpoorten weer naar het favoriete vakantie- en studie- land. Misschien worden Em my's handen dan geverfd door een Marokkaanse vriendin. Frans maakte foto's van de met henna en citroensap be werkte handpalmen. De kleu renfoto's en een deel van de zwart/wit foto's, te zien aan de wand van de aula, maakte hij. „Wij vinden het een grote eer als de Marokkaansen be woners van de Rijnmond naar de weeftentoonstelllng ko men," zeggen Elly en Frans Verpoorten. Het werk is tot en met 4 mei gratis te bezichti gen. Het Stedelijk Museum is geopend van dinsdag: tot en met zaterdag van 10 tot 17 uur, zondag van 12.30 tot 17 uur.. ZATERDAG 29 MAART 1986 Literaire cafés schieten als paddestoelen uit de grond Van onze verslaggever TON DAMEN VLAARDINGEN/SCHIE- DAM Vooral de minder ge fortuneerde schrijvers gaan steeds gretiger in op uitnodi gingen voor een lezing. Terwijl Mulisch en Reve de stapels verzoeken behoedzaam afhou den, noemt Simon Vinkenoog zich 'absoluut recordhouder'. Precieze cijfers wil hij, in ver band met de belastingen, niet geven. „Houd het maar op een paar keer per week," zegt hij. Vinkenoog spreekt al heel lang voor kleine zaaltjes. „Ik begon al in de jaren '53-'54. In 1959 gaf ik veel voordrachten, samen met mijn vriend Gerrit Borgers, voor studenten en ge- engageerde jongeren. Die bij eenkomsten vonden plaats in meestal niet meer dan een ka mertje. De eerste hausse van de lite raire cafés kwam in de jaren zestig. Vragen uit de zaal ble ven toen nog achter en je leer de je publiek toch niet echt kennen. Bij mijn performance van nu is het contact veel vriendschappelijker en direc ter. Aan iedere uithoek van het land, ook van Schiedam en Vlaardingen, heb ik goedé hernneringen," zegt hij. Verwijzend naar de dagboe ken van Frederik van Eeden, zegt Vinkenoog dat schrijvers avonden altijd hebben bestaan, al was de vorm steeds anders. „In de tijd van Van Eeden wer den ook lezingen gegeven. De schrijver was een soort god die omzichtig door notabelen een ruimte werd binnengeleid. Het publiek had zich muisstil te houden. Niks geen vragen; na afloop ging de auteur lek ker uit eten met genodigden," aldus Vinkenoog. Toch is de voordracht: niet door alle eeuwen heen popu lair. In de middeleeuwen zorg den de minstrelen en trouba dours voor de luistercultuur. Maar na de uitvinding en' de ontwikkeling van de boekdruk kunst maakte de luistercultuur plaats voor het voorlezen. De hernieuwde aandacht voor lezingen is volgens Vin kenoog te danken aan de me- dia. „De mensen, zien een schrijver op de televisie of le zen over hem in de krant. Voor de meesten is dat niet genoeg. Die willen de auteur knus in de eigen huiskamer hebben. Naast het contact via de mas samedia is ook het persoonlijk kennis maken weer in trek." Gver het animo van de schrijvers is Vinkenoog onom wonden. Hij zegt dat ook hij veel liever in een mooi huis in het buitenland zijn boeken zou schrijven. „ïk heb er helaas geen geld voor," zegt hij. „Maar ik praat niet met tegen zin. Ik vind het veel leuker om een lezing te geven dan bij voorbeeld reclame te moeten maken. Terwijl ik een gewone arbeider ben, die moet werken voor zijn geld, kan ik toch on afgebroken met literatuur be zig zijn. Dat is al heerlijk." De basis van het succes van de schrijversavonden werd aan het eind van de jaren zes tig gelegd door Anny Matti en Wim Spekking van de Vereni ging voor Letterkundigen. Ze vonden dat de literatuur in "een maatschappelijk isole ment" was geraakt. "Bevrij ding" werd gezocht door de stichting Schrijvers op School op te richten, die de literatuur via scholen zou propageren. De stichting werd na een aan tal jaren breder van opzet en kreeg in 1978 een nieuwe naam, Stichting Schrijvers School Samenleving (SSSS). De 'stichting bemiddelt sinds dien tussen schrijvers en in stellingen die hen willen uitno digen en wordt gesubsidieerd door het ministerie vanWel zijn, Volksgezondheid en Cul tuur (WVC). Mede door de financiële steun van WVC kan de stich ting sindsdien een groeiend aantal lezingen verzorgen. In 1978 werkten auteurs 1500 uur (ongeveer 500 lezingen) voor de stichting. In 1983 werkten ze 3.500 uur (meer dan 1000 lezin gen) en vorig jaar telde de stichting ruim 5.000 uur (1700 lezingen). De schrijvers krij gen 315 gulden per lezing en een reiskostenvergoeding. De bibliotheek of de instelling die uitnodigt betaalt ongeveer 170 gulden aan de stichting, de rest wordt bijgepast door de overheid. Stichtingsdirecteur M. Ruar- di heeft de groei "die duurt nog steeds voort, hoor!" ge volgd, „Het merkwaardige is dat de boekenverkoop stag neert, dat de mensen steeds minder blijken te lezen, terwijl wij merken dat de interesse voor literatuur stijgt. Vooral dichtbundels zijn aan de straatstenen niet kwijt te ra ken, maar de poëzievoorlees- avonden rijzen de pan uit." Volgens Ruardi is niet iede re schrijver meer bereid om zo maar te komen opdraven. Vooral de groten, zoals bij voorbeeld Maarten 't Hart, blijven liever thuis om zich op hun werk te concentreren. „Wie veel te doen heeft en het zich kan permitteren, doet niet mee," zegt Ruardi. „Vooral als een grote klus af moet, wil een schrijver niet afgeleid worden door voorlees-avonden. Ook de manier waarop een schrijver wordt ontvangen beïnvloedt de bereidwilligheid. Het komt voor dat een jonge- rensociëteit ineens op de cultu rele toer gaat, omdat dat nu eenmaal in is. De auteur komt dan in een smoezelig rookhol, waar niemand klaar staat om hem op te vangen. Hij heeft dan zijn voordracht al voorbe reid en ziet zijn werk in het niets verdwijnen. Dat proberen we als bemiddelaar te voorko men. Met enige voorzichtigheid begroeten we de spontane in gevingen van bibliotheken die een paar dagen voor de boe kenweek besluiten om maar eens iets aan literatuur te doen. Zo van "hé Jan, zorg jij 'ns effe dat hier morgen een schrijver staat". Beschermend treden we op voor de popu lairste schrijvers; Toon Kor- tooms, Jan Mens en dergelijke. Zij kunnen avond aan avond aan de bak als ze willen. Tijdelijk kunnen jonge schrijvers in de smaak vallen. Zo is er nu veel vraag naar Tessa de Loo. Maar zij kan een half jaar geen voordrachten geven omdat ze het beoeken- weekgeschenk van '87 gaat schrijven," aldus de directeur. „Hoe beter de lezingen worden verzorgd, hoe meer ze zullen bevallen," zegt ze. Het animo voor schrijvers avonden in de Waterwegge-, meenten is ras stijgende, vin den de organisatoren die nauw contact onderhouden met Ruardi. De literaire cafés in Schiedam en Vlaardingen wa ren dit seizoen experimenteel, maar worden in het najaar de finitief voortgezet. De Schie damse bibliotheek en de film club wisten op de vier gehou den schrijversavonden gemid deld vijftig bezoekers te boeien in De Teerstoof. In De Harmonie in Vlaardin gen was de belangstelling wis selend. „Maar de formule van het literair café slaat aan," zegt schouwburgdirecteur Marten Futman. In de Teerstoof stonden Si mon Vinkenoog, de Vlaarding se schrijver Lévi Weemoedt, Ger Verrips en Adri van der Veen. In de Harmonie werden Kees van Kooten, Simon Vin kenoog de Amsterdammer noemt zich niet voor niets re cordhouder Barber van de Pol en Wim Zaal verwelkomd. Putman wil het komende sei zoen graag het 'theatraal ele ment' meer tot zijn recht laten komen bij de literaire cafés. „Alleen voorlezen is te dor," zegt Putman. „Het is mijn idee om cabaretier Jaap van der Merwe en schrijver/cineast Leon de Winter uit te nodigen. Het café moet nog veel dyna mischer worden." Bibliotheekdirecteur Jan La- mens is wèl voor puur literaire activiteiten. Als de nieuwe bi bliotheek aan het Veerplein is afgebouwd wil hij de lezingen graag in zijn gebouw hebben. Maar ook de stichting Vlaar- dingen Anders (VA), die is ge richt op het brengen van cul tuur in de stad, organiseert le zingen. Onlangs sprak onder de vlag van VA schrijver/jour nalist Max Dendermonde in het Weeshuis. De plannen voor kom.ende schrijversavonden zijn wild. Overleg voeren de betrokkenen in de Culturele Raad van de gemeente, waaruit de werk groep literaire activiteiten (een idee van de Vlaardingse wethouder Ary Maarleveld) is voortgekomen. Lamens vindt de opkomst van de literaire cafés logisch. „Wat er in de literatuur ge beurt is enorm veel. De meeste mensen weten niet waar ze moeten zoeken. Daarom reiken wij ze af en toe wat aan." Henk Ewoldt, directeur van de Openbare Bibliotheek Schie dam, is,het eens met Lamens. Afgelopen zaterdag bij de af sluiting van de boekenweek '86 complimenteerde hij de Film club met de initiatieven van de club. Ewoldt kende de schrij versavonden van de biblio theek in Breda en kwam op de gedachte dat ze ook in Schie dam zouden moeten worden georganiseerd. „Het bleek dat de jongens van de Filmclub met dezelfde ideeën rondlie pen. Dus dat was snel gere geld." Volgens Ewoldt zullen de Ie- zingen weer puur literair zijn. „We hebben een traditie gein- troduceerd die in ere gehouden - moet worden. Elke laatste za- - terdag van de maand, op de- t zelfde plaats (Teerstoof), op -• dezelfde tijd (21.30 uur); dat is gemakkelijk te onthouden voor de bezoekers." Hij zegt dat er geen andere initiatiefnemers in Schiedam zijn om de formu le over te nemen. Het lijkt er op dat de plannen in Schiedam minder wild zijn dan in Vlaar dingen, maar de 'traditie' zal blijven. De Maassluise Culturele Raad is druk bezig met de voorbereiding van schrijvers- avonden. „Het gaat om jonge schrijvers uit de regio," zegt Nelle Pons (Culturele Raad). „We weten nog niet welke vorm de voordrachten moeten krijgen. De gedachte van het Open Podium moet in de lezin gen doorklinken. Ook begin nende schrijvers en zondags dichters kunnen dan hun werk aan een groot publiek laten ho ren."

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1986 | | pagina 1