Veel
tips
over
overval
Afscheid na dertig jaar 'hulp-lijn'
Rotterdam en omgeving
Eréboög pupIHëri
voor selectiespeler
Zilver voor tuinman
Roep naar
Damtumadeel
Waterval
Perfect spellen kunnen ze
nog niet, de twaalfjarigen,
maar ze hebben wel kun
nen ruiken aan vakken als
maatschappijleer, drama,
theater en video. In VIaar-
ia dingen en Schiedam heb
ben ze sinds kort een vak
erbij: scenarioschrijven.
Zo'n vierhonderd scholie-
,'ren van vijftien Vlaar
dingse basisscholen heb
ben het afgelopen jaar een
"speelfilmproject" uitge
voerd, waarbij hen is ge
leerd him ideeën voor een
film nauwkeurig op pa
pier te zetten. De docent
scenarioschrijven is de
25-jarige Ted Doornen. Hij
studeerde af aan de Aka-
démie voor Expressie
door Woord en Gebaar in
Utrecht en volgde enkele
cursussen in film en
screenwriting in het bij
zonder. Hij is van plan
zich volgend jaar verder
in het vak te verdiepen
via cursussen in Londen
en Los Angeles.
Doornen is gevraagd de
kinderen het scenario
schrijven bij te brengen,
nadat de sectie Kunstzin
nige Vorming Nieuwe Wa
terweg Noord (SKV) vast
stelde dat de lessen video
op de scholen diepgang
misten.
„Precies het probleem dat
bij'veel filmmakers leeft",
zegt Doornen. „Ze willen
wat, maar hebben geen
goed verhaal op papier
- staan."
Vlaardingse scholieren in de weer voor hun eigen speelfilm,
en Vlaardingen kregen die kans. (Foto Ed Eggermont).
Ruim 400 leerlingen van basisscholen in Schiedam
Niet moeilijk
Moderne spelling
Jaap Brouwer, na dertig jaar telefonische hulpdienst.:„Er groeit een laagje eelt op
je ziel." (Foto Ed Eggermont)
Lente
Door TON DAMEN
VLaARDINGEN/SCHIE-
DAM „Scenarioschrijven is
eigenlijk hetzelfde voor kinde
ren als een opstel schrijven,"
zegt de docent Tcd Doornen.
„Je ziet meteen wie het wel en
wie het niet goed kan: Ze moe
ten op een idee komen en het
op papier weten te zetten Het
verschil is dat de leerlingen bij
mijn vak ook tekeningen na-
.ken. Maar toch kan ik me heel
goed voorsteilen dat het schrij
ven voor film een wezenlijk
onderdeel van het vak Neder
lands kan zijn."
SCHIEDAM Damtuma
deel - heet de nieuwe werk
plaats van het Schiedamse
hoofd van de afdeling Econo
mische Aangelegenheden, Re-
né Roep. De 33-jarige Roep
wordt per 1 september de nieu-
we gemeentesecretaris van het
Friese plaatsje. Damtumadeel
telt 20.000 inwoners verdeeld
over tien dorpen.
VLAARDINGEN De
Vlaardingse politieheeft77 te
lefonische reacties ontvangen,
nadat; het AVRO-televisiepro-
gramma Opsporing Verzocht
aandacht had geschonken aan
een-' roofoverval in de Aster
straat in Vlaardingen. De tips
hebben nog geen resultaat ge
had. .-Drie rechercheurs zijn
druk in de weer de telefoontjes
na te trekken.'
Het onderzoek naar de naar
Vlaardingse begrippen „spec
taculaire overval" was volgens
depolitie al.enige tijd op dood
spoor geraakt. De slachtoffers,
de familie W." Stout, achtte de
'zaak eerder hopeloos en loofde
een'beloning van 25.000 gulden
uit, Bij de ovérval; op maan
dag 21 april 1986, werd 250.000
-gulden buitgemaakt!
tevreden
met ftetoaantal reacties; opde
tv-uitzehding. I nspecteur van
poUttèii«li:vKorhijn:.",.Zodra
Vlaardingen in'abeeld kwam,
ging;dejtelefóom. Anderhalf uur
Jang, regende ;het telefoontjes.
Eén totaal van' 77 vinden wij
l niet slecht Het wachten is op
'resultaat."'
'Een scenario is net
zoiets als een opstel'
Doornen vertelt enthousiast
over het werk dat hij zojuist
heeft afgerond. Zijn'leerlingen
hebben films geschreven ;over
het onderwerp 'jaloezie* en zijn
inmiddels met de opnamen op
video begonnen: Daarna wordt
er gemonteerd en eind juni
kunnen familie én vrienden het
resultaati toekijken. De Sectie
Kunstzinnige Vorming (SKV),
de organisatie die zorgt voor
docenten en het materiaal, is
van plan ook volgend jaar de
leerlingen van groep acht de
huidige zesde klas) van de ba
sisscholen scenarioschrijven
té Ieren-
Kinderen moeten volgens
Doornen op jonge leeftijd leren
een scenario te schrijven. „De
ontwikkelingen in audio-visue-
ie -middelen gaan snel." „Bo
vendien blijkt nu al dat bedrij
ven, instellingen, maar ook ge
zinnen steeds meer zaken in
beeld gaan vastleggen- Een
brochure of een voorlichtings
map gaat tegenwoordig vaker
vergezeld van een videoband.
Jammer is dat maar weinig
mensen met de apparatuur
kunnen omgaan. En rammelt
er technisch: niet al te veel,
dan nog ontbreekt bij het me
rendeel van de ménsen-van de
video-filmers de kennis om een
verhaal te schrijven. Met het
oog op de toekomst vind ik het
van belang dat kinderen zich
van jongs af aan gaan bezig
houden met het script." i-
Moeilijk zijn de lessen niet,
vindt Doornen. Hij vraagt de
leerlingen eerst een idee aan te
dragen. Invijf woorden, moe
ten ze vertellen waar de film
over gaat. Ook wordt het ver
haal door hen samengevat in
vier of vijf verschillende teke
ningen.
Maar is dat stadium is nog
geen sprake van een scenario.
Doornen: „Nee, wat we dan
hebben kun je een synopsis
noemen. Wat daarna komt is
het scenario; waarbij je het
idee gaat uitwerken in ver
schillende scènes, met dialo
gen en beschrijvingen erbij.
Om het voor kinderen eenvou
diger te maken, is hun op
dracht een stomme film
(waarin niet wordt gesproken)
op te nemen. Ze leren op die
wijze tóch een scenario te
schrijven, maar hoeven geen
ingewikkelde gesprekken te
verzinnen."
Camera-aanwijzingen en een
heel produktieplan, waarin in
structies voor geluid en beeld
gescheiden genoteerd staan,
behoren niet tot het scenario.
„Maar als je vindt dat glasge
rinkel in je film hoorbaar moet
zijn, moet je dat uiteraard wel
in je scenario schrijven," legt
Doornen uit.
Als het scenario klaar is laat
Doornen de scholieren een
draaiboek maken. Daarin teke
nen ze precies hoe ze het sce
nario willen opnemen. Ook
staan daar aanwijzingen hij
als "close-up" van de held op
dat moment en in die positie.
„En aan de hand van het,
draaiboek wordt 'uiteindelijk
gemonteerd. Want je hoeft na
tuurlijk niet alle scènes in de
volgorde van je draaiboek op
te nemen," vervolgt de leraar.
Hij zegt dat het aardige van
het "speelfilmprojekt" is, dat
de scholieren hun film met vi-
deo-apparatuur ook mogen op
nemen. "Een luxe," meent
Doornen, "want hoeveel profe-
sionele scenarioschrijvers zien
alles wat zij schrijven ook
werkelijk worden verfilmd?"
In een werkboekje, de zoge
noemde lesbrieven, staan alle
facetten van de filmmakerij
beschreven. Iedere leerling
krijgt zo'n boekje, zodat hij tij-
Van onze verslaggeefster
JOLY VAN DER SPEK
SCHIEDAM Het nummer
van de Telefonische Hulp
dienst (THD) is op de achter
kant van elk telefoonboek te
vinden. De hulptelefoon, die in
het hele land bereikbaar is,
kent ook in Schiedam een afde
ling waar gemiddeld één keer
in het uur de telefoon rinkelt.
Eenzame mensen maken er
gebruik van, mensen met pro
blemen, maar ook seksbellers
en giechelende schoolmeisjes.
Of het nu gaat om vervelende
klanten of serieuze, de vrijwil
liger achter de telefoon is al
tijd een welwillend luisteraar.
Geduldig en tolerant, niet be
tuttelend en hij gooit nóóit de
hoorn op de haak. Hij is be
leefd en vriendelijk, want de
medemens staat voorop bij de
THD.
„De Ander met een hoofdlet
ter", zegt Jaap Brouwer. Hij is
dertig jaar lang maatschappe
lijk werker bij de THD ge
weest. Op 1 juni geeft hij zijn
boeiende werk over aan een
ander. „Na dertig jaar verwon
der je je niet meer."
Vrijwilliger bij de THD word
je niet zomaar. De eisen die de
hulptelefoon aan de vrijwilli
ger stelt, zijn hoog. Een greep
uit de voorwaarden: de vrijwil
liger moet goed kunnen luiste
ren, belangstelling hebben
voor de medemens, het ge
voelsleven moet evenwichtig
zijn, hij of zij moet een relatie
durven aangaan met de beller
en moet niet de eigen levensvi
sie willen opleggen aan ande
ren.'
Een engeltje? „Nee", zegt
Jaap'Brouwer (60) die bij de
THD vrijwilligers heeft bege
leid én getraind; „De vrijwilli
gers hoeven niet zonder pro
blemen te zijn. maar ze moe
ten er wel mee kunnen om
gaan. Je ziet dan ook dat mén
sen.na verloop^van tijd veran
deren, soepeler worden, tole
ranter. Dit werk is zwaar en
het vereist sleutelen aan je
persoonlijkheid."
Er wordt veelgebruik ge
maakt van de hulptelefoon.
Het is wat je noemt een laag
drempelig hulpverleningsinsti
tuut. Brouwer noemt het ook.
wel de 'nulde' lijn. De eerste
lijn is het maatschappelijk
werk: voordat mensen daar
naar toe stappen, komen ze te
recht bij de THD.
Brouwer:„De problemen
waar mensen mee bellen vari
eren van het doodgaan van een
hondje tot het verongelukken
van een kind. De problemen
zijn net zo zwaar als de beller
ze ervaart. Ik vergelijk een te
lefoonklant altijd met iemand
die over een mistig terrein
loopt, de horizon niet meer ziet
en een zware rugzak draagt.
Aan ons is de taak die zware
rugzak even over te nemen en
samen proberen bij de horizon
tc komen."
Of de beller ook werkelijk'de
horizon bereikt' is voor de
THD moeilijk te achterhalen.
„Meestal bellen mensen maar
één keer en kom je er dus nooit
achter of het werkelijk gehol
pen heeft. Maar wij proberen
een relatie aan te gaan op dat
moment, een gesprek te heb
ben van mens tot mens en wat
'hij of zij met dat gesprek doet
is zijn of haar zaak."
Brouwer: „Heel belangrijk is
het om door de woorden heen
te kunnen luisteren. Er zijn
mensen die bellen, veel praten,
maar eigenlijk niet voor hun
probleem durven uitkomen.
Dan is het zaak bij de essentie
van het verhaal te komen.
Als iemand heel nuchter om
twaalf uur in de nacht opbelt
en vraagt naar het telefoon
nummer van het RIAGG, dan
gaat erbij mij een lampje'
branden. Twaalf uur 's nachts?
Dan moet er iets mis zijn. Dan
begin ik te praten en te vragen
en aan het einde van het ge
sprek komt het. RIAGG hele
maal niet meer ter sprake."
Ben vrijwilliger, vindt Brou
wer, moet zich kunnen ver-
.plaatsen in de beller en nooit
dens de cursus steeds kan na
lezen wat er in de voorgaande
lessen is behandeld. Het valt
op dat de docenten de „moder
ne--'spelling'' hanteren. Ze
schrijven "projekt, aktie, af-
fiesje en kassetterekorder." Zo
nu en dan wordt de "moderne
spelling" afgewisseld met de
voorkeurspelling; "scenario,
thema, cameraman eri publici
teit." Zo valt op de ene pagina
"kamera" en op een andere
'cameraman" te lezen.
Doornen vindt het inconse
quente taalgebruik in de bro
chure "geen ramp". "Over taal
kun je discussiëren," geeft hij
aan. "In onze lessen is het be
langrijk'dat de kinderen een
verhaal kunnen maken. Daar
gaat het om."
Als inleiding op de cursus
heeft Doornen het introductie
filmpje De Schaar gemaakt.
Het verhaal gaat over kinde
ren die bij eén filmschrijver
aankloppen en hem zeggen dat
ze een film willen maken. De
schrijver, Fred, lacht hen uit.
„Kunnen jullie niet," zegt hij.
Maar de film laat zien dat de
kinderen volk$ü<i€n, Fred
overtuigen en teosïotte de film
maken.
Tussendoor .leert" het voor-
lichtingsfilmpjjè de scholieren,
een aantal trucjes. Doornen
laat termen vallen als "timë-
lock" (Voor drie uur wil ik dui
zend gulden, anders ontploft er
een.bom), "flash-back" (terug
blik in het verleden) en „tijd
verdichting". Zijn leerlingen;
weten ervan. „Oh, ze pakken
die kennis heel snel op en ver
zinnen ook zelf' steeds trucjes
en oplossingen, „zegt Doornen.
Doornen beschouwt zijn;.'
werk pas bekroond als de leer-
lingen de zogenoemde "water
val-theorie" blijken te snap-
pén," legt hij uit. „Je held zit in
een bootje.op de rivier, dat is
hét begin van je'film. Hij komt
op zijn tocht rotsen tegen en
moet zich door de problemen
heen zien te slaan; dat is het
midden gedeelte. En bij het
slot raakt hij in een reuze wa
terval. Hij overleeft het of niet.
Je moet je voorstellen dat je
voor de held een cowboy kunt
nemen, voor het water de prai
rie, de rotsen de tegenstanders
en voor de-waterval een vuur
gevecht. Ieder verhaal laat
zich vertalen naar de water
valtheorie. De theorie is be
dacht door. Amerikaanse fil
mers, onder meer Paul Schra-
der, de maker van Taxldriver.
Als de kinderen dit begrijpen
kunnen ze een film maken."
hoe goed bedoeld ook met
raad komen. „Als iemand met
zelfmoordneigingen ons belt,
dan heeft het geen zin te zeg
gen: „Ach mevrouw, het wordt
toch weer lente" of: „Denkt u
toch eens om uw kinderen."
Met die mooie woorden, gooi je
de put waar die vrouw inzit,
dicht en dan stikt 2e. Nee, wij
gaan ook in die.put zitten en.
proberen er dan simen uit te
komen."
Naar iedereen die het tele-
foonnummmer van de THD
draait, wordt geluisterd. Oók
naar seksbellers of giechelen-,
de jongens of meisjes. Aan hij
gers wordt gevraagd of ze.
misschien over seksproblemen
willen praten, willen ze dat
niet dan worden ze verwezen
naar de hijglijn.
Telefoontjes die in eerste in
stantie vervelend lijken, kun
nen later een serieuze wending
krijgen, is de ervaring van
Brouwer. Zo werd hij een keer
opgebeld door een stel lacheri
ge meisjes.. „Ik ben zwanger,"
riep één van hen schaterend.
'Geproest op de achtergrond.
De volgende dag belde datzelf-.
de meisje terug, zonder gie
chelende vriendinnen op de
achtergrond, en zei timide: „Ik
ben echt zwanger."
Brouwer heeft tragische din
gen meegemaakt in de dertig
jaar hij de THD. Mensen die
zelfmoord aan de telefoon
pleegden: gerommel, een ver
sufte stem stilte. Soms was de
GGD nog op tijd, maar soms
ook te laat.
„Er groeit een laagje eelt op
je ziel," zegt hij. Toch vindt
Brouwer, terugkijkend op der
tig jaar, dat het werk je niet
alleen maar vraagt te 'geven'.
„Je krijgt er veel voor terug;
ik ben er door veranderd. Re-
lativerender, milder én begrij
pender geworden. Maar ik heb
nu zo veel meegemaakt: ik ver
wonder me niet ineer. En ver
wondering is belangrijk voor
dit werk, het geeft een gezonde
spanning aan de gesprekken."
Voor Brouwer is dat een be
langrijke reden om met het
werktestoppen.
THEATER ZUIDPLEIN, tel.
4815844, grote zaal: De Maas
stadspelers met "Zusters", za.
20.15 uur; Arlecchinozaal: Pic
colo Arlecchino Amateurto-
neelfestival, zo. 20.30 uur
LANTAREN, tel. 4364998, zaai
2: Marijke Copper en Sylvana
Span met "If we were but two i
milkmaids", za. 21.00 uur
LUXOR, tel. 4138326: Theater
festival Rotterdam. Theater an
der Ruhr met "Gross und
Klein", za. 20.15 uur
BIBLIOTHEEKTHEATER, tel.
4338262: Toneelgroep Lest
met "The glass menagerie",
zó. 14.30 uur
Plan C, tel. 4124352: Engelse
theatergroep Malcolms, za.
22.00 uur
V" „^4. i
TRIOMFATORKERK, Gebr.
Meeldijk 150, Barendrecht:
Rotterdams Kamerkoor, za.
20.00 uur
WAAGTHEATER, tel.
015-134150: Grote Volksmu
ziek Manifestatie, za. 20.30 uur
L'ESPRIT, tel. 4828542: "Ruud
Bergamin 4", za. 21.30 uur
LANTAREN 1, tel. 4364998:
Zaai 1: Amerikaans muzlek-
weekend, za. 20.30 uur, zo.
15.30 en 20.-30 uur
HARBOUR JAZZCLUB, tel.
4114958: Tin Town Dixie Du
kes, za. 21.30 uur
CHILLUP, tel. 4814046: Park
way Avenue, za. 22.00 uur
LIMELIGHT, Talmastr. 2b, Rid
derkerk: Raymond van het
Groenewoud Band, za. 22.00
uur
CAFE DE B, tel. 4330915: Latin
Blue, za. 22.00 uur
JAZZBUNKER, tel. 4143052:
Stijlsessie, za. 22,00 uur
RK GEDACHTENISKERK,
Reyerdijk 67: Henk den Hollan
der m.m.v. het Kamerkoor Mu-
sica Vocalis, zo. 15.30 uur
CAMBRINUS, Blaak 4: Klassie
ke middag, zo. 16.00 uur
ARENA, tel. 4360830: The Go-
Betweens, za. 22.00 uur
ALHAMBRA 1, tel. 4330293:
Fool for love (a.l.) 2, 6.45 en
9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en
9.30 uur
ALHAMBRA 2, tel. 4330293:
Absolute beginners (a.l.) 2, 7
en 9.30 uur, zo. 1.30, 4, 7 én
9.30 uur.
CALYPSO 1, tel. 4131855: Out
of Africa (a.l.) 1.45 en 8.15 uur
CALYPSO 2, tel. 4131855: Af
ter hours (a.l.) 2,7 en 9.30 uur,
zo. 1.15, 3.45, 7 en 9.30 uur
CALYPSO 3. tel. 4131855: Ma
ma is boos (a.l.) 6.45 en 9.15
uur, vr.ma.di. ook 1.45 uur, zo.
ook 3 uur
CENTRAAL, tel. 4138210:
Flesh and ecstasy (18)
12.15-21.30 uur, zo. vanaf 1.30
uur
CINEMA NRC, tel. 4330293:
Certain fury (16) 6.45 en 9.30
uur, vr.ma.di. ook 2 uur
CINEMA OSCAR, tel, 4330293:
Rocky IV (12) 2, 7 en 9.30 uur,
zo. 1.30, 4, 7 en 9.30 uur
CINERAMA 1, tel. 4115300:
The jewel of the Nile (a.l.) 2, 7
én 9.30 uur, zo. ook-1.30 en 4
uur
CINERAMA 2, tel. 4115300: a
do.vr: Silkwood, za. zo. Falling
In love, ma.di. gesloten, wö.
Plenty (a.l.) 2,6.45 en 9.30 uur,
zo. 1.30
CINERAMA 3, tel. 4115300: 4,
6.45 en 9.30 uur Out of Africa
(a.l.) 1.45 en 8 uur, wo. geslo
ten
CINERAMA 4, tel. 4115300:
Drie mannen en een wieg (a.l.)
2, 7 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4, 7
en 9.30 uur
CINERAMA 5, tel. 4115300:
do.vr. Manhattan, (a.l.) za.zo.
Kramer versus Kramer (a.l.),
ma.di.wo. Sophie's Choice (16)
2, 7 en 9.30 uur, zo. 1.30, 4
CORSO, tel. 4121110: 7 en
9.30 uur ma.di.wo. 2 en 8 uur
The Delta force (16) 2, 6.45 en
9.30 uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en
9.30 u.
LUMIERE 1, tel. 4117755: Mur
phy's Law (16) 2, 6.45 en 9.30
uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30
uur
LUMIERE 2, tel. 4117755 Hou
se (16) 2, 6.45 en 9.30 uur, zo.
1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur
LUMIERE 3, tel. 4117755: Re-
mo (12) 6.45 en 9.30 uur, zo.
1.15, 4, 6.45 en 9.30 uur
LUMIERE 4, tel. 4332013: Abel
(a.l.) 6.45 en 9.30 uur, vr.ma.di.
ook 1.45 uur
REX, tel. 4772793: Jong en op
drift (18) 10-24 uur, za.-
zo.11-0100 uur. Stoute school
meisjes (18) ma.di.wo. 10-24
uur
THALIA, tel. 4111555: Runa
way train (12) 2, 6.45 en 9.30
uur, zo. 1.15, 4, 6.45 en 9.30
uur
't VENSTER 1, tel. 4364998:
Insignificance (16) 19.30 en
22.00 uur, beh. ma,
't VENSTER 2, tel. 4364998:
Almost you (16) 20 en 22,30
uur, beh. ma.
't VENSTER 3, tel. 4364998:
The coca-cola kid (16) 19.30 en
22.00 uur, beh. ma.
LANTAREN, tel. 4364998:
Verführung: Die grausame Frau
(16) 20 en 22 uur, beh. ma.
EURO (Spijkenisse), tel.
01880-24144; Zaal 1; The Delta
force (16) 6.30 en 9.15 uur, za.-
zo.wo. ook 1.30 uur. Zaal 2:
Teachers (a.l. 6.30 en 9.15 uur,
za.zo.wo. ook 1.30 uur Zaal 3:
Witness (12) 6.30 en 9.15 uur,
za.zo.wo. ook 1.30 uur Zaal 4:
Brewster's Millions (a.l.) 6.30
en 9.15 uur, beh, di. Terms of
Endearment (a.l.) di. 6.30 en
9.15 uur
TIVOLI (Hellevoetstuis), tel.
01883-12608: Zaal 1: Pyramid
of fear (12) 20 uur, beh. di.
Jungmödchen TrSume (18) di.
21 uur. Zaal 2: Mama is boos
(a.l.) do. 20.30 uur, vr.za.zo. 22
uur, di. 20.30 uur, zo.wo. 15
uur Commando (16) vr.za.zo.
19.30 uur, ma.wo. 20.30 uur
Kindervoorstellingen:
CINEMA NRC: Peter Pan (a.l.)
za. wq. 2 uur, zo. 1.30 en 4 uur
LUMIERE 4: Sneeuwwitje en
de zeven dwergen (a.l.) za. wo.
,1.45 uur, zo. 1.45 en 4.15 uur
CALYPSO 3: De troetelbeer
tjes (a.l.) za; wo: 1.45 uur, zo. 1
uur
EURO: De troetelbeértjes (a.l.)
za. zo wo. 1.30 uur
TIVOLI: De troetelbeertjes (a.l.)
zo. wo. 2.30 uur
Nachtvoorstellingen
CALYPSO 1: Monty Python
and the holy grail (16) vr. za.
00.15 uur
CALYPSO 2: After hours (16)
vr. za. 00.15 uur
CALYPSO 3: Things are tough
all over (16) vr. za. 00.15 uur
LUMIERE 1: Murphy's Law (16)
vr. za. 24 uur
LUMIERE 2: House (16) vr. za.
24 uur
LUMIERE 3: Sex games (18) vr.
za. 24 uur
'T VENSTER 1The rose (16)
vr. za. 00.15 uur
'T VENSTER 2: To be or not to-
be (16) vr. za. 00.30 uur
'T VENSTER 3: Birdy (16) vr.
za. 00.15 uur
LANTAREN: Verführung: Die
grausame Frau (16) vr. za.
00.30 uur
TIVOLI: Jungmddchen TrJume
(18) za. 23 uur
AULA MUSEUM BOYMANS:
Videokunst in West-Duitsland
vanaf 1976, zo. 13.30 -16.00
uur
ARENA, tel. 4360830: film: A
view to kill, za. 24.00 uur
OOSTERVANT, tel. 4772003:
jubileumtocht 60 jaar NCS,
wandeltocht over 5 - 10 - 15
km, zo. 10-12 uur
VLAARDINGEN Leo
Schaap, selectiéspeler bij TSB
(The Shell Boys), is gisteren in
het huwelijk getreden met Mar
jan van der Glessen, de zus
van een van zijn teamgenoten.
Onder een ereboog, opgehou
den door 24 pupillen van TSB,
liep het toekomstige echtpaar
's middags de trappen van het
stadhuis op om in de echt te
worden verbonden. De jeugdi
ge TSB-speiers gaven acte de
présence omdat Schaap vaak
bij hun wedstrijden fluit.
Het paar arriveerde in koetsjes
bij het stadhuis. Het was Leo
die op dit vervoermiddel had
aangedrongen, omdat zijn opa
Van der Zelm destijds een
koetsbedrijf in de Kuiperstraat
had. „Als ik groot ben, trouw
ik ook in een koetsje," zei de
jonge Leo al, wanneer hij bij
zijn opa op bezoek was. Na de
huwelijksvoltrekking in hét
stadhuis en de receptie, gister
avond, vertrok het jonge echt
paar op huwelijksreis naar Por
tugal.
VLAARDINGEN Aart Maar
ten Verkade (61) is onderschei
den met de eremedaille, ver
bonden aan de Orde van Oran-
je-Nassau, in zilver. Hij kreeg
de onderscheiding ter gelegen
heid van zijn vertrek uit ge
meentedienst via dé VUT-rege-
ling. De heer Verkade trad op
2 maart 1953 In dienst van Ge
meentewerken als plantsoen
arbeider op arbeidscontract.
Tussen 1953 en nu is hij enkele
malen bevorderd. Zo kwam hij
in 1955 In vaste dienst. Buiten
zijn werkkring was Verkade
van 1970 tot 1973 en van 1982
tot begin volgende maand dia
ken bij de vrijgemaakt gerefor
meerde kerk. Van 1976 tot
1981 deed hij bovendien dienst
ais onbezoldigd koster.