■N mmmm Vlt^ptfr mmm. mtmm ïïwëÊM -*** Vt '■zr V ZATERDAG '^-AUGUSTUS 1986 Het is komende woens dag precies tien jaar geleden dat gewelda- digheden het rustige Schiedam deden op schrikken. In het week- s einde van 6,7 en 8 s augustus 1976 richtten 1 meer dan honderd op geschoten jongeren hun - woede op Turken in met name het centrum van 14 de stad. Het doodsteken van een makker op de kermis was de directe aanleiding. Het Vrije Volk noemde de onlusten toen zonder omwegen rassenrellen, met de toevoeging "hoe wel voor ons nog geens zins vaststaat dat Tur ken van een ander ras zijn". Kritiek was er vooral op de politie. "De voorzichtigheid is in Schiedam ontaard in -slapheid", zo werd de korpsleiding verweten. Vier jaar eerder waren er de rellen in de Rot- terdamse Afrikaander- wijk. Ook toen oproer kraaiers, vernielingen en de ME. Nederland 1; leek zijn tolerantie kwijt te raken. Na de onlusten is het lJ rustig gebleven in het tussen Vlaardingen en Rotterdam ingeklemde Schiedam. Hoe is het nu, een decennium la ter? Is alles pais en vree? Of sluimert er nog te veel onder de op- r. pervlakte? Mickey Mouse fpn PAGINA 9 m msm* lm 4 --li mzscmc*)u*bbv, Tweèmmft ZandèmnMm< ju-s-* m-istsm Snelrecht Begrip Moskee J/S n I. J K"^« O Vf/y* T t Iw" 'X IJ^S V» 1 "ft- Van onze verslaggever JAN BOOISTER Ze wisten het zeker een fJ' aantal van hen had het toch 'Z met eigen ogen zien gebeuren? Hun makker John Gijbeis (20) had ruzie gekregen met "zo'n Turk", die vrijdagavond 6 T augustus 1976 op de kermis aan het Emmaplein in Schie dam. Er was een handgemeen ontstaan en John werd doodge- - stoken. De ruzie ging over een meis je. Later werd vastgesteld dat v. de Turkse fabrieksarbeider AydinX (24) uit Maassluis de dader was. Maar aanvankelijk was dat allerminst zeker. De politie had weliswaar in een vroeg stadium gesproken over ','een Turk" als messe- trekker maar moest dat ver volgens veranderen in "een Zuideuropees type". Maar het kwaad'was al geschied. Vrienden en kennissen van het slachtoffer ronselden in de loop van zaterdag meer dan honderd jongelui uit met name i i Schiedam en Vlaardingen voor wraakacties. Later zouden er zelfs raddraaiers uit Den Haag op komen draven Zaterdagavond was het dan raak. De hele dag broeide het al in de stad. De politie wist ook dat het fout kon lopen en had wat agenten gestationeerd bij de kermis. Maar de stoet i van meer dan honderd - schreeuwende, joelende jonge lui trok door het centrum. Vol gens sommigen voorafgegaan - door een politieauto. Met messen, ijzeren staven en straatstenen waren ze ge wapend. De een wilde niet on- j ,derdoen voor de ander. Een lijstje met adressen wees de f weg. Het Turkse café Zafer op de Hoogstraat stond er op. Zo'n v honderd stenen werden naar binnen gegooid. Verwensingen werden geuit, de inventaris 'vernield. De eigenaresse van de zaak was zo bang geworden dat ze naderhand haar naam niet durfde noemen. Wel zei ze dat •v ze getrouwd was met een Turkse man. Dat bleek ook de aanleiding voor de vernielin- -T gen. Ze toonde weinig respect iJ<J meer te hebben voor de politie. "Die deed niets," aldus de vrouw. "Ze kwamen pas In ac- - tie toen alles achter de rug was." r' In café Mickey Mouse werd brand gesticht. Dat etablisse- r ment werd bezocht omdat eigenaresse Sjaan Zwanen- burg een Turkse vriend had en -er wel eens landgenoten van T" hem in de zaak kwamen. Ook hier keken agenten toe hoe er vernield werd. En wie daar -kritiek op had kon zelf een pak 'slaag krijgen. Verder werden Turkse win- kels op een soortgelijke ma- nier „behandeld", plus een kof- i fiehuis en nog een café. Yilmaz Sengul behoorde tot de gedu- t peerde winkeliers. Ook bij hem vlogen de stenen door de rui ten. „Waarom doen de mensen dit?", vroeg, hij zich toen at w "„Ik werk hier voor het eten, |w-'i «voor mijn kind,- voor mijn Js- vrouw. Waarom moeten ze dan mijn -ruiten- ingooien? Ik heb toch -niets te maken met die steekpartij?'-', I» '£-•>>.Vii Yilmaz SengulJ heeft intus- sen wel door dat zijn winkel tfC: ,<7 niet vernield,!werd omdat de - 'Er valt wel eens een klap. Maar verder geen problemen' V//Z- ;'<s( dader van de steekpartij Jan sen heette en vervolgens alle Jansens m Schiedam de dupe waren. Hij weet nu dat het ras senrellen waren. Maar alhoewel de angst on der Turken ongekend groot was heeft Sengul de stad niet verlaten. Hij woont er nog steeds, zij het dat hij deze we ken met vakantie is in zijn ge boorteland. Het hete weekeinde voor Schiedam zat er daarmee nog niet op. De zondagavond volg de met ditmaal de moskee in de Mariastraat ais doelwit. Al vroeg in de avond hadden zich daar talloze jongeren ver zameld. De ruiten van de mos kee waren er al aan gegaan. Bewoners brachten hun auto in veiligheid en al snel ging het gerucht dat de moskee in brand zou gaan. Het wachten was nog slechts op een lont die aan een bierflesje vol benzine bevestigd moest worden. Even over elf uur was het zover. Maar het flesje beland de tegen de gevel van het pand. Vervolgens werd de brandende lont door een stuk gegooid raam naar binnen ge worpen en er ontstond een be gin van brand. Enkele Turken wisten het vuur te blussen. Snelrecht volgde. Politie rechter mr. C. H. -G. Boot ver oordeelde een aantal relschop pers tot drie dan wel vier maanden onvoorwaardelijke gevangenisstraf. „Door die rel len is een stuk bestaanszeker heid van de Turkse gemeen schap de grond ingeboord. Het zou tegenover deze samenle ving van onrecht getuigen de daders vandaag al naar huis te sturen," zo motiveerde hij zijn straf. Verder werden de jongelui met een boete geconfronteerd van duizend gulden, geld dat als schadevergoeding ging naar de Islamitisch-Turkse Vereniging in Nederland. De jongelui zelf toonden be rouw. „Je liet je gewoon door de massa meeslepen", ver klaarde er een. En een ander zei dat de zaak uit de hand was gelopen omdat de politie onvoldoende had opgetreden. Na het roerige weekeinde was het echter nog niet rustig. Gelokt door de berichten kwa men nog een paan- dagen van heinde en verre opgeschoten jongelui naar Schiedam om „agentje te pesten". Maar die hadden zich de kritiek aange trokken en samenscholingen werden vrijwel direct met de wapenstok uit elkaar gedre ven. Ook de poging van een groep jongens om de ruiten van de ambtswoning van burgemees ter A. Lems in te gooien kon worden verijdeld. Turkse ca fe's en winkels in de binnen stad hielden toen nog hun deu ren op advies van de politie ge sloten. Gelukkig bleek lang niet iedereen een hekel aan Turken te hebben. Eigenaar M. Cagdas van het Turkse café Istanbul merkte dat. Hij kreeg in die dagen een briefje van honderd gulden in zijn handen gedrukt van een volstrekt onbekende Nederlandse man. Zijn aan vankelijke verbazing sloeg snel om in ontroering. En die gevoelens werden nog eens on derstreept toen wat later een dametje een grote bos rode ro zen bezorgde en weer snel ver dween. Hoofdinspecteur D. van der Veen van de Schiedamse poli tie beloofde snel dat de vraag of de politie mede schuld had aan de grootte van de rellen niet ontweken zou worden. Hij kondigde een intern onderzoek aan naar eventueel gemaakte pohtiefouten. Het Schiedamse raadslid Clara Visbeen (PvdA) drong zelfs aan op een onderzoek van de rijksrecherche naar het po- litiegedrag. Maar zover is het nooit gekomen. Sterker nog, er is waarschijnlijk helemaal geen onderzoek geweest. Op een vraag m die richting kan een woordvoerder van de politie geen duidelijkheid ver schaffen. „Ik heb niet boven water kunnen halen of er een onderzoek is geweest." Hij weet wel dat in de afge lopen tien jaar de contacten met de „etnische minderhe den" verbeterd zijn. „Er is een reorganisatie geweest bij de' politie," aldus de woordvoer der, „en er opereren nu wijk teams waardoor het contact met de bevolking verbeterd is." De politieman zegt de indruk te hebben dat er bij de bevol king meer begrip is ontstaan voor minderheidsgroepen. „En bij de politie zelf is er ook het een en ander veranderd. Tus sen toen en nu zijn veel agen ten bij de Schiedamse politie weggegaan en nieuw gekomen. Ik denkt dat in die tien jaar on geveer de helft van het korps is vernieuwd." Een concreet actieplan voor als er nieuwe rellen ontstaan heeft de politie niet. Wel is er regelmatig overleg met burge meester A. Scheeres over met name de minderheden in de stad. De actieplannen die er wel zijn, betreffen calamiteiten op andere vlakken. De rellen van tien jaar gele den hebben er toe geleid dat er snel regelmatige bijeenkoms ten kwamen tussen vertegen woordigers van buitenlanders en de gemeente. Daarbij wer den de klokken gelijk gezet. Dat contact kreeg, geheel vol gens de gebruiken van die tijd, de betiteling „overlegplat form". De burgemeester van de stad, toen A. Lems, werd er de voorzitter van. De gemeente kreeg aldus in formatie die ertoe leidde dat er wat mensen met speciale ta ken werden aangetrokken. Er kwam een „migrantencoordi- nator", voor het onderwijs werden extra krachten in huis gehaald en een „migranten- voorlichter" ging in het stad huis aan de slag. De gemeente ontwikkelde een „minderhedenbeleid" en recentelijk verscheen een "Proeve van een anti-discrimi- natiebeleid ten behoeve van culturele minderheden". Dat laatste lijkt wat laat, tien jaar na dato. Maar over bodige luxe is het ook weer niet. Een paar maanden gele den nog maar werd er brand gesticht m het migrantencen trum 't Parkweg. Die actie werd opgeeist door een clubje rechtse jongeren, waarschijn lijk van hetzelfde slag als die van de Nederlandse Volksunie die tien jaar geleden prompt actief was. Op welke schaal thans in Schiedam geopereerd wordt weet de gemeente niet. Maar, zo staat in de "proeve": "Toch menen wij te kunnen stellen, dat elke uiting er van op zich voldoende reden is om een ge meentelijk beleid te definieren en uit te voeren." In het stuk wordt aangege ven wat de gemeente kan doen als werkgever en als overheid slichaam. Het leidt tot weinig verrassende mededelingen over bijvoorbeeld voorlichting en het in dienst nemen van mensen uit minderheidsgroe pen. Over de rellen van tien jaar geleden wordt in het stuk niet gerept. Is dat onwetendheid? De voorlichter die ons helpt heeft in ieder geval nooit van de onlusten gehoord. "Maar ik zit ook nog maar vier jaar bij de gemeente Schiedam," ver ontschuldigt hij zich. En de Turken zelf? Zij vorm den tien jaar geleden onge vraagd het mikpunt van de rellen. Zij schrokken zich toen lam, vluchtten deels de stad uit, haalden hun naambordjes van de deuren of zochten an derszins de anonimiteit. Een rondgang door de stad leert dat het Turkse café Zafer is verdwenen. Na de rellen zijn er nog een paar keer ongere geldheden geweest en is de deur definitief dicht gegaan. De Turkse zaak op de Korte Dam, indertijd ook met stenen bekogeld, is eveneens weg. Overeenkomstig het huidige consumptiepatroon kunnen er nu broodjes shoarma worden gekocht. Het eethuis heet "gril- room". We stappen binnen bij het Turkse café Kent Palas aan het Broersveld. Het is er stil. Beheerder M. Kaplan leest een Turkse krant. Hij herinnert zich dc rellen nog wel. Kaplan woonde tien jaar geleden in de Maria straat, nabij de moskee. "Veel Turken zijn na de rellen nog een flinke tijd lastig gevallen," weet hij. Daarbij viel wel eens een klap, of er werd met water gegooid. Dat is zo nog een paar jaar doorgegaan. Winkelier Yilmaz Sengul heeft daar ook last van gehad. Bij zijn winkel werden stenen door de ruit gegooid. Hij is ook met zijn handel gestopt. Kaplan haalt er een paar an dere Turken bij. Zelf heeft hij niet veel gemerkt van moei lijkheden. Hij legt zijn landge noten uit dat we willen weten wat er zoal veranderd is, of ze merken dat de gemeente de zaak nu beter in de gaten houdt. Maar de Turken gaan weg. Ze willen niet praten. "Ze zijn een beetje bang," legt Kaplan uit. "Ze willen geen moeilijk heden. Als ze nu praten ge beurt er straks misschien wat Kaplan weet dat Turken las tig worden gevallen En dat er wel eens een klap valt. Meestal gebeurt dat als er drank In het spel is, drank die soms ook de oorzaak is van ruzies tussen Turken onderling. Wat dat be treft verschillen ze niets van Nederlanders. Er komt een andere Turk binnen, een jongere. Hij be heerst het Nederlands redelijk en neemt ons mee naar een verderop gelegen koffiehuis. Maar ook daar wordt gezwe gen. Althans in het Neder lands. Wat er aan Turks alle maal wordt gezegd kunnen we niet volgen. We worden verwezen naar de moskee waarvan ze de straatnaam niet duidelijk kun nen maken. Het is ze vergeven dat ze moeite hebben met het uitspreken van "Francois Ha- verschmidtlaan". We vragen er naar M. Yil maz, zoals ons geadviseerd is. Ook bij hem is de bereidheid om te praten niet groot. "Nee, er zijn geen problemen, alles is opgelost." We worden naar de moskee aan het Raam verwezen. Daar in is ook de vroegere moskee van de Mariastraat gevestigd, wordt ons verzekerd. Het heeft er alle schijn van dat de Turken liever helemaal geen publiciteit hebben, dat ze bang zijn dat Nederlanders zo alleen maar op verkeerde ge dachten worden gebracht. Zit de angst er na tien jaar nog zo diep in of gebeurt er vandaag de dag nog te veel? We proberen het nog een keer bij de moskee aan het Raam. Hataj Cavusoglu wil ons wel te woord staan. Hij is al twintig jaar in Nederland. „Wat was er tien jaar gele den?", vraagt hij wat achter dochtig en onwetendheid vein zend. „Vertel even, misschien ben ik het vergeten." Als we de bedoeling uitleg gen weet hij het weer. Nee, de gemeente helpt nu goed, er zijn geen problemen. „De bur gemeester is hier een paar keer geweest en die luistert goed." We krijgen te horen dat er in de buurt wat problemen zijn geweest met jongeren, Turkse en Nederlanders. Dat is toen opgelost door de politie. „Nu is het beter. Gelukkig kunnen we het samen zo oplossen. Maar verder geen problemen. Alles is goed. Dat moet u opschrij ven." De laatste jaren is er ook niets gebeurd, althans niets noemenswaardigs. „Alles is honderd procent netjes. We zeuren ook niet. U moet goed schrijven, hè. Dat moet u belo ven." M. S. Kurt verzekert ook dat het allemaal wel meevalt. „Ik ben al achttien jaar hier en heb nooit last gehad. Acht jaar geleden heb ik wel wat ge merkt, maar nu met meer. Ja, toen was Ik bang, maar dat is over." En het recente brandje m het migrantencentrum 't Park weg? Daar weet Kurt mets van. Worden we van het kastje naar de muur gestuurd? Heeft de Turkse gemenschap die ty pisch Nederlandse gewoonte zich eigen gemaakt? Marijke van Zeggelen denkt dat dit met het geval is. Ze is migrantencoordinator bi j - de gemeente en hoort in die func tie natuurlijk wel eens wat. „Discriminatie en racisme", zo weet ze dan ook, „zijn on derwerpen waar door Turken moeilijk over wordt gepraat Men doet dat niet. Of dat nou angst is of beleefdheid, ik weet het niet. Misschien weten ze er ook met veel van, 'of willen ze het niet weten." Van Zeggelen is ervan over tuigd dat er net als elders in Nederland ook in Schiedam wordt gediscrimineerd. „Bui ten kijf", noemt ze dat. Maar hoe erg het allemaal is, weet niemand. „En er met Turken over pra ten is heel moeilijk Bovendien is er de affaire bij 't Parkweg geweest in maart. Met dat brandje. Dat was allemaal niet zo schokkend, maar het zorgt wel weer voor schrik." In zo'n sfeer blijven Turken het liefst anoniem. Of bena drukken ze dat ze geen proble men willen. „Een goede inven tarisatie van mogelijke moei lijkheden is dan ook haast niet te krijgen." Zo'n 150.000 gulden bedroeg de schade tien jaar geleden. Er is nog geld ingezameld omdat de verzekering de stenengooie- nj met dekte, maar genoeg was het met. Wat nog erger was was de doodsangst onder de volkomen onschuldige Turken die onver wacht met hysterisch geweld werden geconfronteerd. Dat heeft zonder twijfel veel diepe re wonden geslagen. En Aydin I., de dader van de steekpartij? Die zit gevangen in Turkije, weet Hataj Cavu soglu. Daar is hij tot twintig a dertig jaar gevangenisstraf veroordeeld voor zijn vergrijp in Schiedam. Het is een straf die in ieder geval zwaarder is dan hij ooit in Nederland zou hebben gekregen. f!:./-.'»* W?'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1986 | | pagina 2