wsim Tien jaar Maasbach in Havenkerk 'De vogels trekken laat dit jaar' m Furieade beleven vanuit machinekamer Youp van 't Hek en Onno Molenkamp: satirisch zelfportret in 'Tunnel zonder vluchtstrook' Foto's Willem van Detrustlek en romantisch 'V ttieafei* WS ,,Van een onzer verslagge- r vers SCHIEDAM „Daar komt-ie, daar komt-ie. Goh wat loopt-ie raar. Ze ker onder de drugs. Nou, moeje oplette, moeje op lette. Je leg helemaal scheur met die goser. Nee, eerlijk; je leg helemaal scheur, blauw leg je met *m". Gorzenaar Reinier van Wezel (16) beleeft voorpret als hij zijn vriend aanspoort er even bij te zijn als John Ver meer, ook wel de Koos Al berts van Schiedam ge noemd, gaat optreden. 'Croos Alberts' was de top per van het feest dat Jon gerencentrum De Dijk in Schiedam afgelopen za terdag tér gelegenheid van het vierjarig' bestaan van de club vierde. John Vermeer (rechts op podium) in actie voor de jongeren van De Dijk. (Foto Ed Eggermont) - De Haven kerk ziet er verveloos uit. Voorgan ger Edgar Holder: "De vinger op de zere wonde. Het verfkar- ioei gaat veel kosten." (Foto: Ed Eggermont) Willem van Dei laat zien hoe hij zijn foto's uit ver schillende elementen samenstelt. (Foto: Ed Egger mont) mmm HET VRIJE VOLK schiedam MAANDAG 6 OKTOBER 1986 'Croos' krijgt De Dijl De Dijk is het honk van de jongeren in de Gorzen, dat na jarenlang problemen met dé jeugd in dat stadsdeel subsidie kreeg van het ministerie van WVC in Den Haag. Jongeren werker Kees te Gussinklo leidt de soos. Toen de subsidie van het ministerie ten einde liep, nam de gemeente de financie ring over. Als de problemen maar niet zouden terugkeren. Als de jeugd zich maar koest zou blijven houden. Dat is gelukt. De jongeren en Te Gussinklo, met wie iedere recht-geaarde Gorzenaar kan lezen en schrijven, vonden dat wel een 'feessie' waard. Op het programma stonden 'Croos', de groep Boast Palace, een modeshow van Werkpro ject Zuid, Kibosch, een reggae- band, de Haagse funk-band Rub-a-Dub en zo meer. Onder werp van discussie was nog of het vreugdevuur nog op een vechtpartij met de politie zou uitlopen. Open vuur stoken - was hen tot het laatste ogen- blik verboden, maar uiteinde- lijk had de politie'ze doen het toch' toegestemd. ■xvm. mama l*i K Het is 15.15 uur als 'Croos' met zijn artiestenpak op een hangertje het pad van de hou ten keet De Dijk oploopt. In middels vertelt Miranda Ding ier over de modeshow; „We la ten de kleren zien die we zelf maken. Ze zijn ook te koop in onze winkel. Wat we doen is ouderwets verstelwerk, maar we maken natuurlijk ook nieuw goed." Een beetje lache rig zegt ze dat vooral 'Renéet- je', de enige jongen bij Werk project Zuid, genoemd moet worden. De andere vrijwilli gers stelt ze voor als Vivian, Joke, Nathalie, Karin, Ellen en Kelly... Inmiddels staat 'Croos'op hefpodium.,: Hij ..lijkt-'zich Wat onwennig té voelen. ,Zljn brille tje schittert iets te veel, zijn te korte haar oogt springerig en zijn pak zit voor zijn slanke •taille net te ruim. Hij heeft al les tegen, denk je, terwijl hij zelfverzekerd de microfoon ter hand neemt. De geluidsbandjes moeten nog gehaald worden, hetgeen de positie vain 'Croos' er niet gemakkelijker op maakt. De jongeren beginnen jennerlg naar hem te wijzen. Gerommel door het geluidssysteem. „Nog even terugspoelen," vraagt Croos. Dat duurt tenminste weer even. „Eigenlijk houd ik van harde muziek. Speed metal. Heel snel en heel h'ard," laat Van Wezel nog even weten. De verschij ning van Croos/'belooft/' hem weinig goeds.: Glitter én gla mour, maar waar is 'de echte franje. 'Croos staat nog: altijd voor diezelfde houten keet. Van Wezel en zijn vriendjes hebben allemaal hun haar van voren geknipt en aan de ach: terkant heel lang. Ze dragen druk-beschilderde t-shirts én een spijkerbroek. Ze lachen "vriendelijk, zijn joviaal en zijn altijd in voor een geintje. Zo op het oog valt niet te begrijpen dat deze jongeren zo proble matisch zijn voor de politie en de omgeving. Na een paar pilsjes begint een van de jongens tegen een deur te trappen. Niettemin is er weinig inspanning voor no dig om hem daarmee te laten stoppend Hij verveelde zich een beetje. Met enige fantasie pro beer je je voor te stellen hoe de situatie rond middernacht zal zijn." „Toch vlnnik die Croos wel kick,- hoor", zegt een van de omstanders nog voor dat de artiest ook nog maar één kik heeft gegeven. Dan draait de band: Wat la ter, enigszins gehaast, komt 'Croos': "Zonder veel woorden heeft zij besloten om mij te verlaten. Grote hilariteit. Volgende lied: 'Ik verscheurde je foto heb je brieven verbrand. Gorzenaren deinen mee. Het is dan wel geen reggae of hea vy metal, maar toch wel iets dat ze op een of andere manier boeit. Leuk én belachelijk, zo denken ze er over. Geheel aan de rand van het Dljk-terrein staan een paar oudere mensen naar het schouwapel te kijken. Onder hen een mevrouw, die glimla chend staat te kijken. Ze is een jaar of zestig.' Of ze 'Croos' mooi vindt? „Nou, ik hoor 'm de hele dag. Hij is mijn boven buurman; Hij heeft sinds kort een versterker, dan weet je het wel..Maar ik heb hem nog nooit zo bezig gezien. Ik kwam toevallig met mijn man langs fietsen." Maar zingt 'Croos' nu mooi? „Ja, eh.Nou.maar hij zingt zo vals, hè."Tja,? ik heb laatst ge- hoord dat ze hém een beetje in de maling nemen! Maar toch leuk dat ik hem nu eens echt. -zie optreden." SCHIEDAM De monu mentale Havenkerk aan de Lange 1 Haven werd vandaag precies tien jaar geleden voor het symbolische bedrag van één gulden door- het Bisdom ^.'Rotterdam verkocht aan Jo- han Maasbach Wereldzending, v De in 1824 ingezegende Rooms ^Katholieke Heilige Johannes |)|de Doperkerk werd te duur voor de r.k. gemeenschap. De Haagse evangelist Maasbach ~:i£ verplichtte zichzelf de kerk in oude staat te herstellen. De kerk, met de pompeuze houten ombouw en de vier ho- ge pilaren aan de voorzijde, werd na de officiële overhandi ging" gerepareerd en met kilo's verf opgeknapt. Omwonenden klaagden vijf jaar geleden dat opeens alle gebrandschilderde ramen uit het godshuis waren verdwe- nen. Twéé en half jaar geleden werd het 'glas-in-lood' pro bleem aangezwengeld. En Maasbach beloofde er binnen twee maanden 'iets' aan te doen. ';ty Nu, twee jaar later, werden zes van de twaalf gebrand schilderde ramen terugge- plaatst. De plastic ramen verdwenen uit de kozijnen aan de llnker- zijde van het pand. De overige raamkozijnen worden nog steeds gevuld door de plexl- glasramen. De voorganger van Maasbach in de Havenkerk Edgar Holder: "Fantastisch dat die zes ramen er weer in zitten. De overige ruiten ko- men ook. Die liggen nu bij de glas-in-loodzetter". Het kerkgebouw, ontworpen door de architect Tollus, ziet er momenteel verveloos uit. Er viel zelfs een steen uit het on derstel van een van de pilaren. De fantastische houten om bouw langs de bovenkant van de voorpui ziet er verweerd uit. Een paar kilo's verf zou den geen kwaad kunnen. ilil De Wereldzending kerk van Maasbach heeft zich bij de koop van het gebouw verplicht tot onderhoud ervan. Na de overname installeerde Maas bach, die iedere zondag dien sten houdt in de Havenkerk, een niéuwe verwarming, élec- trische installatie. Hij legde vloerbedekking neer en zette het godshuis goed in de verf. De r.k. gemeenschap had de kerk al enige jaren eerder ver laten. Het onderhoud ging te veel kosten. Ooit schreef de Schiedamse pater Klappe er geschiedenis. In 1962 riep hij alle parochia nen op om de kerk zelf schoon te maken. Onder de naam Ac tie Poetskatoen gingen de Schiedamse parochianen hard aan het werk. Maar in oktober 1971 bleek het onhaalbaar om de kerk te houden. Een Neder landse Monumenten Stichting zou dekerk overnemen. »ot renovatiebedrag van 1 miljoen gulden' belette de overname toen. Tot op 6 oktober 1974 de Hagenaar Maasbach de kerk vóór één gulden kocht. De Havenkerk werd ooit ge bouwd voor het bedrag van 100.000 gulden. De regering gaf een subsidie van 20.000 gulden. De initiatiefnemers tot de bouw pastoor Van Beekom, kerkmeesters Jan Nolet jr., J. Beukers en P. A. J. d'Aquin moesten er jaren voor aan de bel hangen bij koning Willem de Eerste. Bij de vérhuizing van het oude r.k. gebouw aan de Korte Haven naar de Lange Haven moesten alle feestelijk heden achterblijven. Dat was om aanhangers van andere re ligies niet te prikkelen. De in volledige bezetting opgekomen schutterij hoefde niet in te grijpen. De verhuizing naar de 'heerlijke kerk met prettige sfeer' verliep in negen koetsen. Voorganger van de Johan Maasbach Wereldzending uit de Havenkerk Edgar Holder verzekert desgevraagd: "Wij zijn hard bezig om de kerk weer in de verf te zetten. Het is de vinger op de zere wonde. Het gaat om een fors bedrag". (Van een onzer - verslaggeefsters) SCHIEDAM De vogels gaan weer trekken. De eerste ganzen vlogen zaterdag in de vroegte over. „Zij zijn dit jaar wat later dan normaal," ver klaarde Gerrit van der Hoek, beheerder van het Vogelasiel Schiedam dat zaterdag open dag hield. „Dat komt door die warme najaarsdagen." De vo geltrek brengt veel werk met zich mee voor de beheerder - van het vogelaalel: uitgeputte 'trekkers'-vinden daar een tij delijke rustplaats. Het vogelasiel is gevestigd .óp een rustiek-plekje, in Scbie- dam: in de afgeknotte Babbers- J, molen langs de voormalige Poldervaart. Als je de bordjes naar het crematorium volgt, kom je er vanzelf. Bij de molen hoort ook een stukje terrein met natuurlijke begroeiing en een aantal voliè res. Slechts enkele asieigasten verblijven momenteel In de kooien. „Ja het Is niet druk," vertelde beheerder Van der Hoek. „En gelukkig maar, want ik zie ze liever vliegen." De vele bezoekers die zaterdag een kijkje kwamen nemen moesten het doen met een paar 'vaste gasten' zoals eén Toren valkpaartje, wat vinken, gan zen en eenden. In de molen zelf konden zij echter geen goed beeld krijgen van het vogelle ven in deze omgéving door verschillende diorama's met opgezette 1 vogels. Daartoe droeg een diaserie van natuur fotograaf Bert de Vette bij. Naast de opvang van zo'n duizend vijftienhonderd ge wonde en hulpbehoevende vo gels per jaar, verzorgt het vo gelasiel ook educatieve rond leidingen voor scholieren van het basisonderwijs uit Schie dam en Vlaardingen. Jaarlijks brengen zo'n zestig schoolklas sen een bezoek aan het asiel. In het kader van dit educatie ve onderdeel wil het vogelasiel Sa de toekomst beschikken over een vaste diapresentatie in de molen. Een groep Schie damse padvinders leverde za terdag een bijdrage aan de verwezelijking van dit doel. Door een stroopwafelactie kon den zij een bedrag van onge veer 200,- overhandigen aan het verheugde bestuur van de Stichting Vogelasiel Schiedam. Nog een andere taak van het vogelasiel is het ringen van voornamelijk zangvogels, meerkoeten en waterkippen: om de levenswijze van deze gevederde vrienden te regis treren- Opmerkelijk hierbij is dat het asiel vooral uit Frank rijk en Italië ringen terugge stuurd krijgt van gestorven vogels. „In die landen schieten ze op alles dat vliegt," ver klaarde Van der Hoek. „Ze eten ze op of ze zetten ze op. Als je daar In een natuurge bied loopt, zie je meer lege pa troonhulzen dan vogeltjes." MAASSLUIS, „In óe ogen ,van machinist i.-GijsVr Smoor schitteren de. stampende zui gers. Terwijl hij nóg eens lurkt aan zijn pijp, trekt hij aan een handel. Stoom afblazen. Het is hard werken voor Smoor. Het zweet druppelt van zijn hoofd op zijn blauwe werkkleding. Met een zakdoek van Brabants bont wordt het vocht met ste vige deppen weggegeveegd. Smoor glimt. Het is voor hem een glorievolle dag, want on der zijn leiding draait van daag de motor van.de Furie, Nederlands oudste stoomzee- sleper (1916). Kaptein Dirk Strijbos zet de steven van het schip op De Grote Kerk van Maassluis en het zevende ma ritieme stoomfeest Furieade (zaterdag 4 oktober 1986) kan beginnen. Eerder op de zonnige dag waren burgemeester'J. van Es én zijn vrouw geland op' een ponton voor het Nationaal Sleepvaartmuseum. Er kwam nog veel meer 'uit de lucht val len' die dag onder meer de parachute-springers en een gigantische braderie vermaak te de meer dan 65.000 bezoe kers opperbest. Een bomvol en spektakulair programma zou het havenfeest voor heel velen tot een succes maken. Maar voor Smoor is het feest op de wal niet hét. Nee, voor hem is dé Furieade juist dat jaarlijkse in- en uitvaren van de Furie en, nog preciezer: de druk van het stoom op die glimmende zuigers van die ruim 400 pk machine in het ruim van het legendarische schip. Bovendien is de Furieade dit jaar naar de mening van Smoor extra bijzonder. Dat komt onder meer doordat Maassluis via het Sleepvaart museum de hand heeft weten te leggen op delen van de in ventaris van de vorige week geborgen laatste Nederlandse stoomzeesleper De Ebro (bouwjaar 1931). Het schip was in 1957 in moeilijkheden gekomen bij een reddingsop eratie voor ss Lindekerk voor de Zeeuwse kust en heeft sindsdien op de zeebodem gele gen. Smoor heeft nog persoonlij ke herinneringen aan 'die oude Ebro'. „Het stoom-tijdperk, ja ren werd in de stoomzeesleep- vaart voorop gelopen door Ne derland en Engeland, raakte op z'n eind, toen ik mijn studie scheepswerktuigkundige in Scheveningen voltooide," zegt Smoor (48)„Ik kwam in dienst bij L Smit en co. waar ze tegen me zelden dat ik op stoom mocht gaan varen. Het heeft bijna twintig jaar geduurd voordat Smoor echt op stoom kon varen. „Sinds de aankoop van de Furie kan het weer. Maar het is nu puur hob- .'We"doen het met allemaal ^liefhèfebérsj'dle- gratis al hun vrije tijd in de boot steken." Een jongeman in overall vol zwarte smeer loopt langs de machine als Smoor hem aan schiet. „Hij heet Harry Haver- koek," zegt Smoor met zware stem. „Leerling-machinist, eigenlijk al volleerd. Maar ook Jan Peute hoort bij de ploeg, en Krijn van de Boogaard. Ik mag Frans Verbruggen niet vergeten en onze vrouwen en verloofdes die op dit ogenblik bij de kade staan bij een stand van de Furie." Smoor veront schuldigt zich alvast voor het' geval hij iemand over het hoofd heeft gezien. Inmiddels kijken aan dek het college van b en w en genodig den hun ogen uit; de duizenden langs de kant; de hoorn van de Nieuw Amsterdam, het red- dingsnet van reddingsschuit KZHMRS Kpningin Juliana naar de voormalige loodsboot De Rigel van het Zeekadet- korps Maassluis, de helicop ters in de lucht en zo meer, Havenfeest Furieade 1986 is in volle gang. Door MARJO PEPPELAAR SCHIEDAM „Die Bram Uil Is meer een verdwijningskunste naar". Deze opmerking maakte een van de bezoekers bij de opening van een expositie van Willem van Det in galerie de Essentie aan de Korte Kerk straat in Schiedam. Verschij ningskunstenaar Bram Uil zou daar een performance houden, maar hij bieef voor ieders ogen verborgen achter een zwart gordijn. Voor de oren was hij wel duidelijk waarneembaar, In de vorm van muziek die kei hard door het galèrietje daver de. Willem van Det exposeert in de Essentie chemisch gekleurde zwart-wit foto's. Dat zijn vaak landschappen, waarin bijvoor beeld een eenzame kerk onder een indrukwekkende wolken- partij staat. Door middel van een ingewikkeld chemisch'pro ces worden deze foto's inge kleurd met zachte tinten. De grofheid van de korrel bepaalt daarbij of die kleur transparant is of juist niet. DeVléardingse kunstenaar stelt zijn landschappen meestal 'uit verschillende foto's samen. Hij kiest elementen uit die landschappen uit, zoajs een mooi vervallen schuurtje, en vaagt de rest van de foto weg. In zijn donkere kamer voegt hij daar dan van een andere plaat weer een wolkenpartij bij. Deze kan ook best naast het schuur tje hangen, in plaats van erbo ven. „Ik vind het belangrijk dat ik mijn werk zelf mooi vind, maar ik vind het natuurlijk ook fijn als anderen er met plezier naar kijken. De mensen zien vaak alleen maar ellende ter- wijt er zoveel mooie dingen in de wereld zijn," zegt de kun stenaar. .Wie van romantiek houdt, zal de foto's van Willem van Det zeker mooi vinden. Ze ademen een rustige, landelijke sfeer uit die doet denken aan het land schap uit Engelse thrillers. De foto's zijn echter allemaal in Nederland gemaakt. In de Essentie is ook gelegen heid om in te schrijven op een door Willem van Det samenge stelde kalender. Wie hem be stelt zai nog wel even moeten wachten, want de kalender loopt over het jaar 1988. Willem van Det, chemisch in gekleurde foto's, tot en met 30 oktober in galerie de Es sentie, Korte Kerkstraat 9, Schiedam. Geopend: don. en vrij. van 10.0012.30 uur, don. van 19.00 - 21.00 uur en zat van 12.00 17.00 uur. enda ROTTERDAM EN OMGEVING ALHAMBRA 1, tel. 4330293: De KKKomedlant (al.) 2.00.6.45 en 9.30 uur. ALHAMBRA 2, tel. 4330293: Hannah énd her sisters (al.) 2.00,6.45 en 9.30 uur. CALYPSO 1, tel. 4131855: Top Gun (a.l.). dag. 2.00, 6:45 en 9.30 uur. CALYPSO 2. tel. 4131855: Death of a salesman (16), dag. 1.45,6.45 en 9.30 ■uur. CALYPSO 3, tel, 4131855: Out of Africa (al), dag. 1.30 en 8.00 uur. CENTRAAL, tel. 4138210: Erotische flatneurose (18), ma vanaf 12.15 tot ca 21.30 uur. Private School glris (16), dl. vanaf 12.15 tot ca. 21.30 uur. CINEMA NRC, tel. 4330293; Op Hoop van Zagen (al), dag. 2.00 en 6.45. Cobra (16) dag. 21.30 uur. CINEMA OSCAR, tel. 4330293: The secrets of tove (16), dag. 2.00,7.00 en 9.30 uur. CINERAMA 1, tel. 4115300: The color Purple (al.), dag. 1.30 en 8 uur. CINERAMA 2, tel. 4115300: Big trou ble In little China (12), 2.00,7.00 en 9,30 uur. CINERAMA 3, tel. 4115300: Police Academy 3 (al); dag. 2.00,7.00 en 9.30 uur.- CINERAMA 4, te). 4115300: The Ka rate Kld deel 2 (al), dag. 2.00,7.00 en 9.30 uur. CINERAMA 5, tel. 4115300: The Je wel of the Nile (a.l.), dag. 2.00,7.00 en 9.30 uur. CORSO. tel. 4121110: Haunted Ho neymoon (a.l.). dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. LUMIÈRE 1. tel. 4117755: F/X, Mur der by Illusion (12) dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. LUMIÈRE 2, tel. 4117755: Poltergeist 2 (16). dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. LUMIÈRE 3, tel. 4117755: A nightma re on Elmstreet (16) dag. 1.45,6.45 en 9.15 uur. LUMIÈRE 4, tel. 4332013:9'/i Weeks (16), dag. 6.45 en 9.15 uur, dl. ook 1.45 uur. REX, tel. 4772793: Junge MSdchen Helsse Körper (18) ma. dl. v.a. 10.00 tot 24.00 uur. THAUA, tel. 4111555: Down and out In Beverley Hills (al.), dag. 2.00,7.00 en 9.30 uur. TIVOU (Hellevoetsluls). tel. 01883 - 12608: E.T. (al.), ma. 20.00 uur. Ame rican Nlnja (16) ma. 20.30 uur. THEATER ZUIDPLEIN, tel. 4815844, grote zaal: 'De moeder van David S. ma 20.15 uur. BIBLIOTHEEKTHEATER, tel. 4338262: Toneelgroep Centrum met 'Brisant'di. 12.30 uur. (Van een onzer medewerksters) SCHIEDAM rIn een uitver kocht Passagetheater kon het publiek zaterdagavond genie ten van de laatste try-out van Jhmnel zonder vluchtstrook, de nieuwste produktie van caba retier Youp van 't Hek en ac teur Onno Molenkamp. Tot drie maal toe kwamen de bei de artiesten terug om een staande ovatie in ontvangst te nemen. Youp van 't Hek is een oude bekende voor het Schie damse cabaretpubliek én ge liefd. Hij trad in vorige jaren op in De Teerstoof. Nu stond hij voor het eerst in de grote zaal van het Passage waar voor 550 mensen plaats is. In Tunnel zonder Vlucht strook speelt Van 't Hek de ge routineerde cabaretier die suc- .ces heeft met z'n one-man- show, maar in het persoonlijke leven niet heeft verwerkt dat z'n vader hem op vierjarige leeftijd heeft verlaten voor een goochelaars-carrière. Aan zijn moeder die op de dementenaf- dellng van een bejaardenhuis wordt verpleegd vertelt hij hoe zijn nieuwe programma eruit z«il zien. Onno Molenkamp speelt de acteur die ontevreden Is met zijn aandeel in de one-man- show van Youp en besluit een rol voor zichzelf te schrijven. Tussen deze twee verhaaltjes door, stoort de toneelmeester Frits van de Helm de show. Met gevóel voor humor, zelf spot en ironie zet Van 't Hek een satirisch portret neer. Een uitstekend begin voor een nieuw Passage-toneelseizoen. In de rol van cabaretier brengt Van 't. Hek cabaret doorspekt met kritiek op reli gie, politiek, televisie, de con sumptiemaatschappij en het gebrek aan actiebereidheid van de mensen. De titel ver wijst naar de onmogelijkheid om van richting te veranderen op een eenmaal ingeslagen le vensweg. Tunnel zonder vluchtstrook heeft geen eenvoudig verhaal omdat er twee tijdslagen in het programma zitten en vijf verschillende personages. Dat ontlokte na de pauze een me vrouw in de zaal de uitroep: „Ik begrijp er,niets meer van!" De cabaretier wist daar zeer alert op in te spelen met: .Moeder ik moet naar Schie dam. Daar moet ik niet alleen optreden maar ook nog het he le programma uitleggen. Is er misschien nog een bed vrij in het bejaardentehuis voor die mevrouw in de zaal?" Maar hij vatte toch snel even het verhaal samen voor dat hij het programma ver" volgde. De personages van de toneelmeester en de acteur, beide gespeeld door Molen kamp zijn makkelijk uit elkaar te houden door de andere kle ding. De tijdslagen worden met belichting en muziek van elkaar gescheiden. In deze nieuwe produktie was de regie zoals altijd in handen van Pieter van Empe- len. De muziek verzorgde Ton Scherpenzeel. Lichtman David Vos toverde hele mooie lichtef fecten te voorschijn op het de cor waar drie pilaren met droogboeketten stonden. Hét ene moment waren de pilaren zwart wit, dan weer fel neon- blauw. Ook de kleur van de droogbloemen werd steeds an ders. Van 't Hek en Molenkamp brachten een show die van be gin tol eind boetend was en ze ker voor herhaling vatbaar, maar voorlopig gaan ze met het programma tot mei '87 op toernee.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1986 | | pagina 1