rotest tegen bezuinigingen uitputtend
met conferencier Liberg
verdient brede verspreiding
WÊL
Bescheiden expositie
Marokkaanse vrouwen
Sélhiëdaih: drie jaar
voor op viaérdlngen
Ambroslus kampioen
Kortaf
m
Ontmoe-
tingscen-
trumSt.
Joris Doe
le: nog 2Jf
uur te
gaan, de
eerste te
kenenvan
vermoeid
heid zijn
zichtbaar.
(Foto Arie
Wapenaar)
(Van een onzer verslaggevers)
SCHIEDAM— Onder het personeel van het
Sehiedamse sportfondsenbad aan de Burgemees
ter Knappertlaan is onrust onstaan, nadat bekend
werd dat het bad waarschijnlijk wordt overgeno
men door Vendex International, het moedercon
cern van Vroom en Dreesmann. „Ik vraag me se
rieus af, wat er met het personeel gaat gebeuren,"
zegt Cor Huyken, één van de dertien medewer
kers van het bad.
'.f' t -1 'Het Kruis en de Rode Vaan'
Taal zwijgt
Berusting
Anke van der Vlies:
onderwijzeres.
de strijdbare
Ex-PPR-raadslid
Herman Noorde
graaf: helder ge
schreven boek in
vlammend rood
kaftje. (Foto en
reproductie Arie
Wapenaar)
Antiklerikalisme
Jacob
Koekjes, brood en een pan om cous-cous te maken:
een blik in de Marokkaanse huishouding. (Foto Arie
Wapenaar):'-v -V&v
Pannekoeken
Even wennen
Wilton
Kleding
i". (Van een onzer
f' verslaggeefsters)
1 "DAM „Hé joh, moet
-«jij niet uit je bol vanavond?"
•"'De aangesprokene zit er wat
'nbleekjes bij in ontihoeting-
*1 scentrom St. Joris Doele in
^Schiedam; Méar zo vreemd
is dat niet. Hét is zaterdag-;
avond én de meeste bezoe
kers van het Zuinige Festival
'hebben al 24 uur non-stop
-muziek aangehoord en tallo-:
ze flèsjes bier geleegd. Nog
een dag en een nacht te gaan
in de 48 uur durende uitput-
tingsslag tegen de voorgeno-
:.'v men bezuinigingen op het so-
'j ciaal-cultureel werk.
De popmarathon is een ini
tiatief van de jongerencentra
Aladdin (Meesterstraat) en
St. Joris Doele (Doeleplein).
Een protest tegen de voorge
stelde bezuinigingen door het
v ministerie van Welzijn,
."Volksgezondheid en Cultuur
(WVC) op het club- en buurt
huiswerk. „Met deze actie
willen we aantonen dat, als
minister Brinkman zijn. zin
krijgt, we in de toekomst
geen amateurbands meer in
huis kunnen halen," ver
klaart jongerenwerker Johan
Janssen van de St. Joris Doe
le.
mtm
Twee jaar geleden werd de
activiteitensubsidie voor dit
welzijnswerk al stopgezet.
Nu zijn er plannen om lande
lijk vijftig percent te bezuini
gen op het club- en buurthuis
werk. „Als dat doorgaat
wordt het jongerenwerk de
nek omgedraaid. Met deze
bezuinigingen wórdt er gé-,
kort op de vaste lasten. Ik sta
hier als enige beroepskracht.
We draaien al op vrijwilli
gers. We kunnen de toegangs
prijzen of de barprijzen ook
niet laten stijgen. Dan komt
er gewoon geen hond meer,
omdat het onbetaalbaar
wordt," legt Janssen uit.
Zowel de Doele als Aladdin
zijn opvangcentra voor rand
groepjongeren. „Jongeren
aan de rand van de maat
schappij. Veel van onze be
zoekers komen zo nu en dan
met justitie in aanraking,
hebben geen werk en weinig
geld," legt Frans Ekel, jonge
renwerker in Aladdin, uit.
Zijn mening over de plannen
van minister Brinkman: „Het
is een inconsequent beleid.
Aan de éne kant zegt het rijk
tegen de gemeenten: "Jullie
krijgen in 't vervolg nog
maar een halve zak met geld'
voor de buurthuizen en zoek
maar 'uit hoe je-het doet* Aan
de andere kant wil hettoch
een flinkevinger in de pap
blijven houden en worden er
eisen aan het gemeentelijk"
beleid gesteld."
Het zuinige festival begon
vrijdagavond in jongerencen
trum: Aladdin, met een ver
volg in de St. Joris Doele van
zaterdag- tot zondagavond.
Bands als Goats Palace, Ca-
mino Réal en het Slachthuis
Collectief traden op tegen be
loning van enkele consump
ties. Ook de bands zien hun
boterham bedreigd doorde
plannen van minister, Brink
man, als de vragers van de
markt -verdwijnen. Wethou
der L. Hafkamp (Welzijn) be
tuigde zijn steun aan de actie
door: een bezoek aan Aladdin
zaterd agmiddag.
De gemeente Schiedam heeft
het club- en buurthuiswerk
de garantie gegeven dat er
tot augustus volgend jaar
geen sprake zal zijn van be
zuinigingen. Frans Ekel:
„Voorlopig kunnen we dus
nog onverminderd voort
gaan, gelukkig. Maar dat
was toch geen reden voor ons
om niet nu al aan de bel te
trekken. Want het is gewoon
uitstel van executie."
Onrust na berichten overname
Alsvertegenwoordiger van I betrokken bij de cao-óndérhén-
de -vakbond AbvaKabo -ia hij delingen die op dit" 'moment
,"hr 5- ;'v-V'-' '.T^y'5^-l*y
- 1 7 V*-. ri T V?1'
voor het personnen van het
bad worden gevoerd. „Ik ben
verontrust, omdat wij niet offi
cieel op de hoogte zijn ge
bracht van de overname. Dat
zegt wel wat over de nieuwe
werkgever," zegt Huyken.
Het Sehiedamse sportfond
senhad is nu nog eigendom
van de NV Sportfondsenbaden
Nederland, die ook elders ii
ons land tiéntallen zwembaden
hééft.' Vendex international
heeft haar oog laten vallen' op
dé zwembadketen en wil deze
overnemen. Een woordvoerder
van de AbvaKabo heeft eerder
laten weten geen bezwaren te
zien in de transactie, omdat
Vendex garandeert dat er geen
gevolgen zijn voor het perso
neel
„Wat denk je dat de gemeen
te Schiedam doet als ze van de
overname op de hoogte wordt
gebracht?" vraagt Huyken
zich af. Jaarlijks krijgt het
zwembad zo'h driehonderddui
zend gulden aan subsidies.
„Als die vervallen kunnen we
wél-inpakken. Dan gaan we ka
pot. Ik denk niet dat V. en D.
een bad overneemt om er geld
bij te kunnen leggen," ver
klaart een verontruste Huyken.
Zowel het personeel als de
gemeente weten'officieel nog
niets over de transactie, die
trouwens nog allerminst zeker
is. Vendex zou al langer inte
resse hebben getoond om de
NV Sportfondsenbaden Neder
land over te nemen. Wat het
winkelbedrijf voor plannen
heeft met de zwembaden is
niet bekend.
Het sportfondsenbad in
Schiedam werd in 1934 in ge
bruik genomen. De bouw vond
plaats na een inzamelingsactie
in 1933. Hfet bad werd gebouwd
door Jonker en Wols. Latei-
werd het had overgenomen
door dé NV Sportfondsenbaden
Nederland die behalve baden
in eigendom, ook adviezen
geeft en zwemwater in onder
meer het" zwembad Zuid, be
heert. In het bad aan de Burge
meester Knappertlaan zijn de
laatste jaren enkele vemieu-
wingen zoals een glijbaan aan-
gebracht. Op dit moment is
men bezig -met j het aanleggen
van een sauna.
(Van een onzer i
medewerksters)'
SCHIEDAM Het spreek-
woord 'praten als Brugman' is
Hans Liberg tijdens zijn one-
man-show 'Berg,Berg' op het
lijf geschreven. Hij overspoel
de zijn publiek afgelopen week
eind in theater De Teerstoof in
Schiedam met een stortvloed
van woorden. Ademloos werd
de -zaal meegesleurd. Was het
niet door de verbale spraakwa
terval, dan wel door de muzi
kale virtuositeit waarmee de
zaal het ene moment mee:
schommelde in een gondel op
de',é5 kabbelende golfjes In de
grachten van Venetië, en. het
andere moment met kaplaar
zen aan door een huis met ze
ventien kamers in Zweden
waadde.
Theater van en met pianist,
zanger, conferencier Hans Li
berg Is een avontuur dat zich
niet in een paar woorden laat
vangen. De clowneske trekken
van déze entertainer, zijn ex
centriek pianospel en gestalte
op het toneel, creëerden een
spel waarin ernst en luim goed
gedoseerd ten opzichte van el
kaar staan. In een razend hoog
tempo praat Hans Liberg in
deze one-man-show de beelden,
opgeroepen door zijn muziek,
aan elkaar. Het lijkt op het
versneld afdraaien van een
stómme film uit de periode
van de Amerikaanse slap
sticks. Hij" dient slechts als
aangever voor beelden die zich
in het hoofd van de kijker vor
men.
Dat is vooral, te danken aan de
keuze van zijn muziek. De
composities van Beethoven,
Mahler, Mozart en vele ande
ren inspireerden de muzikant
en kleinkunstenaar Liberg. „Ik
ontdek altijd weer iets nieuws
in de muziek," zei hij in zijn
show. „Ik voer hele gesprekken
mét mijn plano."
De grote spiegelende zwarte
vleugel op het podium van zol-
dertheater De Teerstoof en een
gigantische Italiaanse vlag,
deden: de kleinkunstenaar ge
zeten op zijn krukje nietig lij
ken,5'maar de kracht van zijn
gezichtsuitdrukkingen, zijn ge
baren en zijn bewegingen ga
ven" meesterlijk tegenwicht
aan de afmetingen van de
vleugel en de vlag. Met één
pinkje, of met zijn middelvin
ger slaat Liberg een akkoord
aan- dat de fantasie laat wer
ken. „Het ondeugende pinkje,"
noemde hij dat. v; r
En toen hij ontdekte, dat ie
mand op die eerste rij dezelfde
basketbalschoenén - droeg als
hij, parèerde hij dat met: „We
mogen dan wel dezelfde schoe
nen aan1 hebben, maar ik kan
beter plano spelen!" De toe
schouwer op de eerste, rij stak
vrijmoedig zijn benen de hoog
ste in, zódat ook het publiek op
"de achterste rijen kon zién dat
het schoeisel gelijk was en leg
de ze breeduit aan de voeten
van Liberg, die zich daar niets
van aantrok. Het podium van
De Teerstoof is namelijk hoger
dan de zaal, de mensen op de
eerste rij moesten dan ook on-
deruitzakken op hun stoelen en
de nekken strekken om Hans
Liberg van top tot teen te kun
nen waarnemen.
E>It is het tweede soloprogram
ma van de in Amsterdam ge
boren kleinkunstenaar.
'Berg,Berg' bevat veel absurdi-
sche teksten en woordspelin
gen zoals „Ik loop op het
strand- Ik loop maar wat. Ei
genlijk ben ik een 'wadloper'.
Maar ik kan ook op het zand
lopen, dan zou ik een 'zandlo
per' zijn." Pianospel en teksten
vulden elkaar aan. Het verhaal
neemt de toeschouwer mee
naar het oude patriciërsge
slacht Liberg in Zweden, waar
het wonderkind Hans de we
reld van het conservatorium,
de kunst en cultuur met de
hoofdletter K verkent.
Het verhaal is niet belangrijk.
De muziek daarentegen wel.
„Muziek begint waar de taal
zwijgt," stelt Liberg in zijn
show. „Let u vooral ook op
mijn afwijzige blik. Ik ben er
even niet. Ik ben even friet ha
len. Ik klooi eigenlijk maar een
beetje aan vanavond, want 't is
weekeind!"
Tien minuten voor de voorstel
ling begon, was ledereen ver
zocht naar de zaal te gaan,
waar het licht gedempt was.
Daar draalde een bandje met
stemmingsvolle live-muziek.
Een atmosferisch begin. En na
een uur 'Berg,Berg' was het
even .wennen aan de alledaags
heid van het wachten in de rij
voor een pauzedrankje. Muziek
spelen kan hij heel knap. Maar
je kan ook lachen om die man,
zoals bij dat fragment van die
kerkdienst. Dat wist hij uit te
beelden louter met behulp van
zijn gezichtsuitdrukking en
door af en toe te kuchen. Mees
terlijk!
Na de pauze schiep Liberg op
nieuw een verwachtingsvolle
spanning door de mensen in de
zaal te laten wachten op zijn
opkomst. „Zo kan ik ook een
avondvullend programma ma
ken," klonk cynisch in de zaal.
„Nee," meende iemand anders,
„dit is de inleiding tot iets
groots."
'Berg,Berg' besluit met: „Als u
straks thuis bent, denkt u dan
nog eens terug aan vanavond,
aan gisteravond en eergister
avond en vraag U dan eens ai:
Hoe was het voor u?"
De getalenteerde cabaretier
staat ook komend weekeind
weer in De Teerstoof. Aan-
vang 21.00 uur. Toegang
12,50; CJP en Pas 65 10,-.
Door onze medewerker
HAN VAN DER HORST
SCHIEDAM Ergens op de
flank van de PvdA vind je tot
op de huidige dag kleine chris
telijke partijen die wél links
zijn, maar zich om de een of
andere reden toch niet thuis
voelen in de hoofdstroom van
de sociaaldemocratie. Het
Sehiedamse ex-PPR-raadslid
Herman Noordegraaf heeft die
links-gelovige politiek jaren
lang in de Sehiedamse raads
zaal belichaamd. Tegenwoor
dig speelt hij in de plaatselijke
politiek geen rol meer. Je komt
hem in Den Haag tegen, waar
hij als beleidsmedewerker van
de Raad voor de Zaken van
Overheid en Samenleving van
de Nederlands Hervormde
Kerk opkomt tegenallerlei
maatschappelijk onrecht.
Maar daar blijft het niet bij.
Noordegraaf is op zoek naar
de wortels van zijn overtuiging
en dat resulteert in allerlei his
torische publikaties over chris
tenen die geen vrede konden
hebben met de manier, waarop
hun kerken en hun politieke
partijen omgingen met het bij
belse liefdesgebod. Onlangs
bracht het Sehiedamse ge
meentearchief een nieuw
werkje van hem uit. Het in een
vlammend ;rood kaftje gebon
den boek ligt nu in de boekhan
dels en de titel liegt er even
min om: 'Het Kruis en de Rode
Vaan, Socialisme en Christen
dom in Schiedam voor de
Tweede Wereldoorlog'.
In 101 helder geschreven pa
gina's behandelt Noordegraaf
de lotgevallen van zijn voor
gangers in Schiedam. En zo
blijkt uit haast elke pagina
die hadden het een stuk moei
lijker dan hijzelf in zijn politie
ke periode. Noordegraaf was
een gewaardeerd raadslid,
naar wie op zijn minst werd
geluisterd. Verkettering werd
niet zijn deel. Hij werd niet
platgeslagen door de hamer
van het socialisme op het aam
beeld van het CDA, zöals de
met veel liefde beschreven
voorgangers wel overkwam.
De officiële kerken in Neder
land hebben weinig reden om
zich óp de borst te slaan over
hun sociale rol. Pastoor en do
minee hadden meestal een
hecht bondgenootschap geslo
ten met de rijken en de mach
tigen. In hun kerken predikten
zij berusting en tevredenheid.
Wie kritiek had op de bestaan
de machtsverhoudingen, wie
het in zijn hoofd haalde te mel
den, dat armoe, ziekte, onrecht
misschien wel eens wat te ma-
ken zouden kunnen hebben met
de manier, waarop de samen
leving in elkaar zat, die kon re
kenen op felle bestrijding,
waarbij men met de methoden
niet erg kieskeurig was.
De ware tegenstelling In de
maatschappij, zo had de Calvi
nistische voorganger Abraham
Kuyper geleerd, was niet die
tussen bezitters en niet-bezlt-
ters, maar tussen christenen
en niet-christenen. De christe
nen stemden op dé katholieke
of de protestantse lijstén en bo
gen tussen de verkiezingen
door het hoofd in ootmoed voor
degenen die God over hen ge
steld had. Zo eenvoudig lag
dat.
De socialisten hadden dan
ook in het algemeen weinig op
met het christendom. Zij
meenden, dat de arbeiders er
onder werden gehouden door
de combinatie van kerk, kroeg
en kapitaal en het was niet zo
maar, dat zij het huis Gods
vooraan dat rijtje plaatsten.
Christenen met maatschap
pijkritiek voelden zich dan ook
niet echt thuis in socialistische
kring. Ze kregen daar te ma
ken met antiklerikalisme, een
antiklerikalisme dat nog werd
versterkt door het feit, dat heel
veel socialisten het christen
dom van him jeugd hadden af
gelegd, juist omdat pastoor of
dominee zich zo weinig aan
het maatschappelijk onrecht
gelegen lieten liggen. Welis
waar hadden sommige domi
nees de weg naar de Sociaal
Democratische Arbeiders Par
tij gevonden, maar dat bleven
toch vreemde eenden in de bijt
en de echte partijgangers
moesten wel eens lachen om
deze bevlogen idealisten die
hun discussieclub - zo'n rare
naam hadden gegeven: 'De
blijde wereld'. Het was er een
wereld naar!
Linkse christenen zagen zich
dan ook gedwongen althans
dat beweerden zij zich af
zonderlijk te organiseren. En
dat gebeurde ook op plaatse
lijk niveau. In heel Nederland
ontstonden groepjes ehriste-
lijk-linkse generaals zonder le
ger, want een massale aan
hang hebben zij nooit gekre
gen. Herman Noordegraaf laat
zien, hoe dat in Schiedam ge
beurde. Is zijn boek dan alleen
interessant voor mensen met
een heel grote belangstelling
voor plaatselijke historie? éerd
Integendeel, want door aller
lei toevallige omstandigheden
zijn in Schiedam een aantal
landelijke voorlieden van die
llnks-chrlstelijkc beweging te
recht gekomen. Het zijn vogels
van zeer uiteenlopende plui
mage, maar ze hadden alle
maal interessante dingen te
melden, dingen die vandaag
nog de moeite waard Is.
Wie aü actief is in de vredes
beweging, kan bijvoorbeeld
geïnspireerd raken door- het,
denken van de onderwijzeres
Anke van der Vlies, die onder
haar schuilnaam 'Enka' jaren
lang actief was als militant so-
cialiste en pacifiste in de Bond
van Christen-socialisten en ook
enige tijd In de SDAP, waar zij
trouwens afknapte op de ener
zijds antiklerikale en anders-
zljds de weinig revolutionaire
sfeer.
Die Enka heeft ontzettend
veel te melden, al ging het in
haar tijd dan niet om kruisra
ketten, maar om de ontzetten
de bloedbaden die aan de fron
ten van dé eerste wereldoorlog -
werden aangericht. Bovendien
was Enka er in geslaagd socia
lisme en orthodox calvinisme
in één levensbeschouwing te
integreren. De aanhangers van
Kuyper, de anti-revolution
airen, de Brinkmannen en de
Deetmannen van haar tijd, wa
ren dan ook als de dood voor
het vlijmscherpe scheermes
van haar bijbelkennis en haar'
logica. Noordegraaf laat daar
over in zijn boek geen twijfel
bestaan.
Een andere persoonlijkheid
die in 'Het Kruis en de Rode
Vaan' welverdiende aandacht
krijgt is de vrijzinnige domi
nee F.W.N. Hugenholtz en zijn
jarenlange worsteling met
kerk en geloof, een worsteling
die lijkt op de strijd tussen Ja
cob en de Engel uit het beken
de bijbelverhaal. Alleen blijkt
de engel aan het eind niet God,
maar het socialisme te zijn.
Hugenholtz werd Kamerlid
voor de SDAP. Hij verliet de
georganiseerde kerk, maar
Herman Noordegraaf geeft
min'of meer aan, dat hij het
geloof in God nooit helemaal
heeft verloren.
Het laatste gedeelte van
Noordegraafs boek gaat over
de verwikkelingen van de
Christen Democratische Unie,
een vooroorlogse splinterpar
tij, waar latere vooraanstaan
de PvdA-ers, zoals de verzets
strijder en journalist H.M. van
Randwijk hun eerste politieke
scholing kregen. De CDU ging
na de oorlog op in de PvdA en
het oude christen-democrati
sche denken - heel wat anders
dan het huidige CDA-gevoel -
wordt nog steeds levend ge
houden in de groep 'Tijd en
Taak", een christelijke denk
tank van de Pvda, die trou
wens wel eens gebruik maakt
van Noordegraais inzichten.
'Het Kruis en de Rode Vaan'
is dan ook niet alleen van be
lang voor wie van geschiede
nis houdt, maar ook voor men
sen die geloven, dat christen
zijn betekent je inzetten voor
rechtvaardige maatschappelij
ke verhoudingen. Zij vinden in
het boek een schat aan inspire
rende informatie. En dat ook
nog op een heel onderhoudende
manier opgeschreven. Het
Kruis en de Rode Vaan ver
dient een brede verspreiding.
Het Kruis en de Rede Vaan,
Socialisme en Christendom in
Schiedam voor de Tweede We
reldoorlog. Uitgegeven door
het Archief der Gemeente
Schiedam. Prijs: 119,50.
SCHIEDAM „Een beschei
den tentoonstelling voor de
Nederlanders die nog weinig
van de achtergronden van mi
granten weten." Zo noemde di
recteur Henk Ewoldt van de
gemeenschappelijke openbare
bibliotheek zaterdag de ten
toonstelling'Marokkaanse
vrouwen in Nederland' bij de
opening in het filiaal aan het
Dr. Wibautplein. De reden om
dit filiaal de primeur van de rei
zende tentoonstelling te gun
nen, lag volgens hem voor de
hand. „Dit is ons migrantenfili
aal," zei hij.
Ewoldt noemde in totaal drie
redenen om de tentoonstelling
naar Schiedam te halen. „Niet
kennen van de achtergronden
leidt tot een gedachtenweréld,
die totaai niet klopt met de we
reld waaruit de migranten ko
men. De tentoonstelling biedt
de kans meer te weten té ko
men en minder zelf oordelen té
vormen," zei hij. Tweede re-
den: „We willen ook de Marok
kanen naar de bibliotheek krij
gen. Deze tentoonstelling
maakt de drempel een beetje
lager." Derde reden:„Wij wll-
len, dat dé bibliotheek echt
van de Schiedammers wordt
en dat het gebruik stijgt. Daar
om zoeker wij doelbewust de
publiciteit."
Aan de hand van foto's, kle
ding, voedsel, voorwerpen en
maquettes geeft de tentoon
stelling een beeld van het (da
gelijks) leven van de Marok
kaanse vrouw in Nederland.
Aan bod komen het familiele
ven; werk binnenshuls.tradi-
ties en feesten. De (hét moet
gezegd: prima verzorgde) ten
toonstelling is samengesteld
door de stichting Buitenlandse
Werknemers Rijnmond te Rot
terdam en zal. in Schiedam te
zien zijn in de filialen Nieuw-
land (tot en met 15 november),
Noord en Zuid (vanaf 8 decem
ber).
Tijdens de opening bakte.de
bestuurslid Boutaybi van de 'V
Marokkaanse Vereniging in
Schiedam achter de uitleenba
lie van het filiaal Marokkaanse
pannekoeken, werd mlntthee..
geserveerd en er was Marok
kaanse muziek te beluisteren.'^'
Een heel contrast met de sfeer
elders in het wijkcentrum, dat
Open Huis hield. Hier gepro-
grammeerde elektronische mu-
ziek, voorlichting door de póli-
tie over Inbraakpreventie en
onvervalste Hollandse pils aan
de bar.
In Schiedam wonen ongeveer j
475 Marokkanen, waarvan on
geveer de helft vrouwen. De
eerste Marokkanen kwamen
rond 1966 naar Schiedam. De
meeste wonen in Nieuwiand. In
1985 werd in Schiedam een
onderzoek verricht onder Ma-
rokkaanse vrouwen. Hieruit
bleek dat het merendeel weinig
scholing had gehad. Inmiddels
is een cursus Arabisch begon?
nen voor meisjes, die een Ber-
bertaaials moedertaal hebben.
Verder zijn er handwerklessen
voor Marokkaanse vrouwen.
SCHIEDAM Pissebed,
naaktslak, regenworm, huisjes
slak en miljoenpoot kunnen in
Vlaardingen aan het werk. Za
terdag wérden op kinderboer
derij Holywood aan de Amster
damlaan in Vlaardingen de
eerste tweehonderd compost-
vaten opgehaald door Vlaar-
dingers, die daarin hun tuin- en
keukenafval gaan composte-
ren. Bij dit afbraakproces, dat
enkele maanden in beslag
neemt, is het ongedierte on
misbaar. In buurgemeente
Schiedam zijn de kleine bo
demdiertjes al langer actief, -
want daar deed het compost-
vat ruim drie jaar geleden zijn
Intrede en staan er nu acht
honderd.
„Niet teveel bladafval. Koffie
dik is erg goed. Bananenschil
len ook.. Maar alles mét mate."
Leden van de Vereniging tegen
Milieubederf gaven op de kin
derboerderij mondeling tóe-'
lichting op het gebruik van het
vat. De vereniging nam het ini
tiatief voor de actie, die.door
de gemeente is ondersteund
meteen subsidie. Hierdoor
konden de vaten (inkoopprijs
115 gulden) tegen 75 gulden te
koop worden aangeboden. Bij
na de gehele voorraad werd bij
voor-intekening verkocht.
Consulent Dick J.G. Brand mi?
lieu-educatie van de vereniging
noemt de eerste tweehonderd
Vlaardlngers die met het 240
liter vat aan het werk gaan,
'ambassadeurs'. „We gaan de
actie nu evalueren. Het ge
meentebestuur wordt ingelicht
en dan ligt de zaak open," zegt
hij. Samen met voorzitter H.
Boerma en wethouder IJ. van
der Velden was hij zaterdag
druk in de weer om de vaten in
elkaar te zetten en uit te delen.
Ook In Schiedam kost het vat
75 gulden, maar daar is het
permanent te koop. De 800 r
verkochte vaten noemt Marl
Dlngenouts, voorlichter van de-
Openbare Nutsbedrijven, „nog
niet veel". „We willen er graag
nog veel meer kwijt. Er zijn
.7500 tuinen in Schiedam, dus
er is nog 'n hoop te doen",
zegt hij. Zelf heeft hij geeri vat
in zijn tuin staan. „Nee, ik heb
een composthoekje. Zo kan f
het natuurlijk ook. We verko
pen die vaten graag, maar 't
hoeft niet." Volgens Dinge-
nouts zijn de reacties positief.
„Het is in het begin even wen
nen, maar 't went snel. Er
staan er aardig wat op volks
tuinen."
Inmiddels is Schiedam weer
een stapje verder, want de ge
meente heeft de bevolking op
geroepen herfstbladeren van
de straat de tuin in te vegen.
Tot nu toe haalde de gemeen
tereiniging jaarlijks in de herfst
twee drie ton bladeren op en
composteerde die zeif tot mest
voor de gemeentelijke Plant- -.<>
soenendienst. Of de oproep
aanslaat, moet nog blijken, ,,'t
Belangrijkste is," zegt Dinge-
nouts, „dat je zelf iets nuttigs
kunt doen met afval en blade
ren." ,T
SCHIEDAM Bij de Neder- -
landse kampioenschappen van x
de Algemene Nederlandse
Unie van Muziekverenigingen
is de Sehiedamse drumband
Ambrosius zaterdag in Wer
kendam kampioen van Neder
land geworden in de derde di
visie. De negentien Schiedam
mers speelden 307 punten bij
elkaar. De eerste prijs was te
gelijk goed voor een promotie
naar de tweede dividie. Am-
Twee werknemers van Wilton
Feljenoord vieren in november
een jubileum. Op 20 november
is nieuwbouw-plaatwerker J.
v.d. Poel uit Rotterdam 25 jaar
in dienst en op 25 november
viert de Schiedammer A. Kriek,
chauffeur materials manage
ment, zijn 40-jarlg dienstjublie-
um.
broslus presenteerde zich stil
staand met St. Ives en lopend
met An English Spirit, beide
gecomponeerd door instruc
teur Marcel van Raay (22). Aan
het kampioenschap werd deel
genomen door twintig drum
bands. Ambrosius kwalificeer
de zich ervoor door een eerst1*
prijs met promotie en lof der
jury tijdens een concours in
september In Leiderdorp.
Kleding maken kan in wijkcen
trum De Erker op dinsdag en
donderdag van 9.30 tot 11.30
uur. Kosten 72,50 voor 16
lessen. Opgeven bij wijkcen
trum De Erker, Jan van Ave-
nesstraat 32, Schiedam. Tel.
4267767 of 4263161.