Dreun werkt wekenlang door li 'Je ziet dat ze elke klap, die hun jongen krijgt, voelen' 'Piet Duikt Magnifiek' Door zorgen gekweld METROPOOL ZATERDAG 31 DECEMBER 1988 PAGINA 21 **'A wmm Het zou mooi mee genomen zijn als de sportfoto van het jaar op deze pagina staat, maar de opzet was het niet. Het Vrye Volk vroeg vyf fotografen, wier werk min of meer regelmatig op de sportpagina's is te bewonderen,' zelf hun foto van '88 te kiezen. Be leukste, de mooiste, de ge denkwaardigste de vijf (Cor Vos, Jer ry Lampen, John de Pater, Peter Mol- kenboer en Klaas- Jan van der Weij) konden naar hun ei gen Voorkeur te werk gaan, en de den dat ook. Een sportief jaarover zicht is het dan ook niet geworden, wèl een aardige dwars doorsnede van wat de sportfotografie heeft te bieden. Tekst: Loet van Schellebeek <t,w mam Jerry Lampen loopt nog niet zo heel lang mee in de fotografie (een jaar of vier professioneel), maar hij heeft al wèl in de gaten dat het hem en zijn collega-sportfotografen steeds moeilij ker wordt gemaakt. „We worden steeds verder weg gezet, op steeds slechtere plaatsen," mop pert de jeugdige Rotterdammer, „bij het voetballen vooral, maar ook bij andere sporten zoals, bijvoorbeeld, boksen. We worden door organisato ren, de goede niet te na gesproken, als een noodzakelijk kwaad be schouwd, en soms zelfs dat niet eens. Als ik naar Amerika kijk, daar heb ben de toeschouwers op de eerste rij en vaak veel meer betaald dan hier, maar daar liggen de camera's deson danks zowat m de ring en staat er een cameraman op de ring, die alles in close up laat zien. Waarom kan dat daar wel en hier niet? Omdat die mensen en dan bedoel ik de organisatoren zich veel meer bewust zijn van de waarde van publiciteit. Ze hebbben er ook veel meer ervaring mee omdat er in die landen (Engeland, Amerika, noem maar op) een kranten- en tijdschrif tencultuur is. Hier niet. Hier is de journalistiek min of meer een onder geschoven kindje." Niet altijd wordt Jerry Lampen ge hinderd in de uitoefening van zijn job Bij kleinere evenementen kan hij doorgaans ongestoord zijn gang gaan. Zoals in de Crooswijkse Schutters veldhal waar hij deze opnamen maakte van twee fel meelevende bok- strainers, Hagenaar Bally te Pas (links) en 'Ome' Jan Schildkamp uit Hoogvliet. „Boksen spreekt me erg aan in de sportfotografie. Ik heb er een heel an dere band mee dan met voetballen. Met turnen precies zo. Komt natuur lijk omdat ik dat zelf lang heb gedaan en omdat ik ook bokstraining heb ge volgd. M'n hele familie komt uit de boksenj, ik ben er mee opgegroeid. Een beetje eng, glibberrig wereldje soms, waarin je nogal wat nagemaak te figuren tegenkomt, maar ook men sen als Schildkamp en Te Pas hele échte, die vreselijk begaan zijn met hun jongens en betrokken bij alles wat er in de ring gebeurt. Je ziet dat ze elke klap, die hun bokser krijgt, voelen en dat ze er vaak nog meer last van hebben dan die jongen zelf. Helaas is het niveau van het amateur- boksen, ook in Rotterdam, de laatste jaren nogal gekelderd (Tuur, oké, maar wat heb je dan verder nog?), zo dat het misschien geen toeval is, dat ik geen spectaculaire slagwisseling te bieden heb. Ik zoek het tegenwoordig minstens zo veel buiten de ring als erin." jongetje uit Betondorp Als fysiotherapeut werkte hij jarenlang meer met röntgen- dan met actiefoto's. Maar omdat dat vak hem toch bleef trek ken, stapte Klaas- Jan van der Weij twee, drie jaar gele den uit zijn Amster damse praktijk en probeerde hij als fo tograaf aan de slag te komen. „Er waren weekeinden, dat ik al blij was als er er gens één foto was ge plaatst," herinnert hij zich. Tegenwoor dig heeft hij geen klagen. Tot zijn vaste afnemers behoren Trouw en Het Pa rool, en ook de lezers van Het Vrije Volk komen regelmatig werk van de naar Weesp uitgeweken freelancer tegen. Deze foto van Johan Cruijff maakte hij in opdracht van Het Pa rool, niet wetende dat het Cruijffs laat ste werkdag in De Meer zou zijn. „Ik was er met nog een andere fotograaf. Ajax trainde binnen en Johan had er geen enkel bezwaar tegen dat wij foto's maakten Hij wenste ons gelukkig nieuw jaar en ging staan kijken naar een par tijtje dat net aan de gang was. Toen ik hem daar zo op die bal zag staan, was hij echt weer dat jongetje uit Beton dorp. Ik vond 't een leuke plaat, meer niet. Later op de dag zou ie opeens veel meer nieuwswaarde krijgen." Klaas-Jan van der Weij zoekt, zo lijkt het, het liefst naar de 'andere' foto. „Ik weet niet of het zoe ken is, of zien. Mijn platen tonen inder daad vaak de hoe zal ik het zeggen? - dode momenten in een wedstrijd, de de tails. Dat vind ik mooi en gelukkig ben ik met de enige. Het wordt steeds meer gewaardeerd. Want waar een krant natuurlijk niet buiten actiefoto's kan, zorgt dit soort platen, vind ik, voor een leuk evenwicht." Schiedam neemt in zoverre een apart plaats je in het hart van Peter Stephen Molken- boer in, dat hij er als jongen van 13 jaar zijn eerste sportfoto maakte en prompt een proces-verbaal kreeg wegens kinderarbeid. „Het was bij Hermes DVS-Volendam aan de Damlaan, uitslag 3-4, winnende doelpunt voor Volendam door Janny Schilder. Ik was er met m'n vader, die een fotobureau had in Rotterdam en ik weet nog goed, dat die agent het minder schokkend vond dat ik pas 13 was dan dat m'n vader me op zóndag liet werken." In datzelfde Schiedam fotografeerde Mol- kenboer jr. (45 nu) op Koninginnedag 1988 dit beslissende moment uit de softbalwed- strijd Schiedam-Onze Gezellen. Catcher Ludy Salomons van de in de hoofdklasse debute rende thuisclub tikt in de verlenging de Haarlemse honkloopster uit, maar de scheidsrechter beslist anders. Hij telt het punt, omdat Salomons de OG-honkloopster zou hebben gehinderd. Molkenboer; „Op de foto is duidelijk te zien dat Ludy nóést de thuisplaat zit. Van obstructie kan dus geen sprake zijn. Het moment is me bijgebleven omdat de meisjes van Schiedam nogal onvol wassen op die nederlaag reageerden, huil- partijen en zo, en in de daaropvolgende wed strijden volkomen de kluts kwijt waren. Die dreun werkte wekenlang door in een sei zoen, dat ook eindigde met degradatie." Peter Molkenboer is de laatste tijd vrij veel in de regio doende en omdat hij wel ver wachtte dat zijn collega's zich meer op top sport zouden richten, koos hij juist voor een opname van het „met alle respect wat kleinere sportgebeuren „Doordatje vaak maar een kwartiertje bij een wedstrijd kunt blijven, ben ook ik niet helemaal ont komen aan wat ik maar zal noemen het Jan Mulder-syndroom. Wij fotografen maken al lemaal zo'n beetje hetzelfde, schreef Jan ooit in zijn column, de sportpagina's zijn ervan vergeven: twee mannetjes in duel om de bal. Ik kan gedeeltelijk wel met hem meevoelen; het heeft inderdaad met fotografen en de keuze van journalisten te maken. Maar wat Mulder buiten beschouwing laat is de sterk veranderde speelstijl. Als ik m'n archief doorblader, kom ik ik- weet-niet-hoeveel foto's tegen, waarop wel acht man in het doelgebied staan. Als dat nu zou gebeuren, zouden zes van die acht naar het tweede worden teruggezet, omdat ze van de trainer helemaal niet over de middenlijn mochten komen. Ik bedoel maar: dat soort platen zie je niet meer omdat ze eenvoudig niet meer te maken zijn." Over zijn beste sportfoto van het bijna be ëindigde jaar schreef Cor Vos uit Hoogvliet zelf een verhaaltje: „In mijn vijftienjarige carrière als, vooral, wielerfotograaf heb ik zo langzamerhand heel wat hoogte- en dieptepunten meege maakt. Talloze valpartijen, ernstige en min der ernstige, heb ik gefotografeerd, grote kampioenen voor myn lens gehad: Zoete melk, Hinault, Kuiper, noem ze maar op. Toen Het Vrije Volk mij om de mooiste foto van 1988 vroeg, riep ik, bescheiden als al tijd: 'Reserveer dan maar een pagina of drie extra.' Maar alle gekheid op een stokje, bij gaand moment is mij dit jaar het meest bij gebleven. Tijdens de laatste Tour de France suisde ik met mijn motard Willy 'B' weer eens met een vaartje van tegen de 90 in het uur naar beneden, pal achter de juist ontsnapte kop groep. Van dat gesheur, gekraak en gepiep van al die zenuwachtige ploegleiders achter me kreeg ik het knap benauwd, dus nep ik tegen Willy: 'Zachter alsjeblieft, laat die wa gens maar lekker voorgaan!' Ik bad bet nog niet gezegd of pal voor ons vliegt Piet van der Kruijs, de assistent-ploeg leider van PDM, uit de bocht. De schrik sloeg me om het hart. De auto was in het niets verdwenen, lag zeker vijftig meter diep in het ravijn, nauwelijks afgeremd door struikgewas, gestopt door een gelukkig stevi ge boom. Met knikkende knieën arriveerde ik beneden, juist op het moment dat Piet van der Kruijs lijkbleek maar ongedeerd uit zijn totaal vernielde auto stapte Sindsdien staat PDM wat mij betreft voor Piet Duikt Magnifiek!" Hij behoorde vorig jaar nog met een serie portretten van Johan Cruijff tot de prijswin naars in de stnjd om de Zilveren Camera, en ook deze keer doet Rotterdammer John de Pater weer een gooi naar de hoogste eer. Bij zijn inzending ook bijgaande foto van Ri- nus Israel, toen nog trainer van Feyenoord en zichtbaar door zorgen gekweld. De Pater, zo'n zeven en een halfjaar beroepshalve met camera's en lenzen in de weer en in dienst van fotobureau Cor Vos in hoofdzaak op sportgebied actief, weet nog exact waar en wanneer hij Israel 'betrapte': „In Groningen, in de rust van FC Gronin- gen-Feyenoord. Hij was geschorst, mocht een paar wedstrijden niet vanaf de bank co achen en had het daar op die tribune, dat is wel duidelijk, niet echt naar zijn zin. Feyen oord verloor nog ook. De plaat spreekt me wel aan, omdat hij de malaise typeert, waar in Feyenoord en ook Israel zelf op dat mo ment verkeerden. Later in het seizoen was ik er ook bij toen hij tegen Den Bosch werd lastig gevallen door supporters. Ik maak graag een spectaculaire foto, maar het gaat me toch te ver als supporters over het hek klimmen om de trainer 'ns eventjes op z'n bek te slaan. Nee, Israel was niet te benijden m die da gen. Laat mij dan maar lekker fotograferen. Die foto uit Groningen bijvoorbeeld is heel goed geplaatst, mede omdat ik zo'n beetje de enige freelancer was by die wedstrijd. Er waren wel Groningse collega's, maar die moest ik bij wijze van spreken aanwij zen wie Israel was." ïHlet Vrije Volk w///mz Sportfoto's van 1988 '/a wtwx foto cor vos f W y A y MM. W4J3. s

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1988 | | pagina 1