Zendtijden Stads TV ongunstig voor kijker Schiedamse scholier wint essay-wedstrijd FRANS V ROLIJK OP STAP MET KLUCHT Museum liep altijd op de heersende smaak vooruit Het Vrije Volk SCHIEDAM Schiedammers luisteren nauwelijks naar stadsradio Rotterdamse humorist doet het rustiger aan, maar denkt niet aan stoppen Micha Savelsbergh (16) neemt ook nog deel.aan lnternationale lnförmatica ölymplade <£e4om- braak",!'(9';b!7 - PAGINA4 WS ZATERDAG 26 ME11990 SCHIEDAM Naar het avond programma van Stads TV Rotter dam wordt in Schiedam vrijwel niet gekeken, zo blijkt uit een niet- representatieve steekproef van Het Vrije Volk. Van de Stichting Om roep Schiedam (SOMS), die in het weekeinde radioprogramma's uit zendt, had slechts één van de on dervraagden gehoord en die gaf toe liever over te schakelen op Ra dio Rijnmond. Het programma van Stads TV is van maandag tot en met vrijdag vanaf 17.30 uur gedurende drie kwartier te ontvangen op kanaal 28+ (het kanaal van de Avondbla den TV-krant). 's Avonds tussen 23.00 en 23.50 uur wordt het pro gramma herhaald. Steeds wordt begonnen met het NOS-joumaal, gevolgd door plaatselijk nieuws. Direct na het nieuws volgt een in terview met een gast in de studio, dan een luchtig onderwerp, kort economisch nieuws en de belang rijkste onderwerpen uit de regio nale dagbladen. Veel mensen die tijdens de steekproef werden ondervraagd, zeiden op de tijden dat het televi sieprogramma in de lucht is ande re bezigheden te hebben. Mevrouw Hagen: „Rond half zes heb ik geen tijd om te kijken, omdat ik dan be zig ben met het eten." Ook andere ondervraagden gaven toe het te druk te hebben. Mevrouw Hoen derkamp: „Ik kijk heel weinig om dat er erg laat op de avond wordt uitgezonden. Bovendien wordt eerst het normale journaal uitge zonden, wat je ook op de andere Nederlandse zenders kunt zien, dus daar hoef je niet voor op te blijven. En het in het programma zelf komt eigenlijk alleen Rotter dams en geen Schiedams nieuws aan bod." Ook R. de Groot gaf toe nooit te xijken: „Plaatselijk nieuws vind ik •niet zo interessant. Ik kijk wel al tijd naar het journaal van acht uur, omdat daann het belangrijk ste binnenlandse- en buitenlandse nieuws aan de orde komt. Verder kijk ik weinig televisie, maar dat komt ook omdat ik in ploegen dienst werk." Van de mensen die wel keken vond het grootste deel het een aardig' programma. A. Helms: „Ik kijk niet vaak, maar als ik het wel eens zie vind ik het onderhou dend. Ik heb bijvoorbeeld die afle vering gezien over Rivoli en dat vond ik erg leuk. Nadeel is alleen dat het programma op zulke on gunstige tijden wordt uitgezonden, 's Avond om 23.00 uur ben ik vaak al naar bed." Helms was niet de enige die zijn bezwaren uitte tegen de uit zendtijden. Pauline Berg: „De eer ste uitzending begint om half zes en dan zit ik vaak nog te eten. De tweede uitzending is pas om 23.45 uur afgelopen en dat vind ik veel te laat. A. van Loenhout was de enige die toegaf heel regelmatig naar het programma van Stads TV te kij ken. „Ik vind het een leuk pro gramma, alleen is het jammer dat er zo weinig over Schiedam in voorkomt. In Schiedam gebeuren toch genoeg dingen die interessant genoeg zijn voor zo'n programma." Negentien van de twintig on dervraagden verklaarden nooit af te stemmen om de stadsradio. De meesten zeiden niet eens af te we ten van het bestaan van het lokale station, dat uitzendt vanuit een winkel in de Passage. nd£ Door Han van der Horst jiuuSCHIEDAM Op de. afscheids- ?(péce^tie ^van1 museumdirecteur qHans Taalman werd. het toch nog ugezellig. Dat paste niet-bij de alge "•mene sfeer, want dit afscheid jjstond in het teken van de zoveelste crisis in de recente geschiedenis van het Stedelijk Museum. Allerlei affaires rond ie daar aanwezige kunst hadden Schiedam de afgelo pen tien jaar ongustige publiciteit bezorgd. Paalman had zijn eigen afscheidsvuurwerk afgestoken door aan een hele reeks landelijke en regionale dagbladen interviews weggegeven, waarin hij het ge meentebestuur op vreselijke wijze de oren waste. 's Maandags bereikte opnieuw een noodlotstijding het Stadskan toor. Pierre Janssen, Paalmans voorganger, zag er toch maar van af om als tijdelijk directeur in het museum orde op zaken te komen stellen, zoals hij aanvankelijk aan het college van burgemeester en wethouders had beloofd. Hij was bang zich in kunstkringen onmo gelijk te maken. Chris Zijdeveld, de nieuwbakken wethouder van cultuur, wil hem toch niet losla ten. Hij hoopt nu Janssen op een andere manier bij het museum te betrekken. Door al dat gekrakeel raakt een i ander afscheidsgeschenk van Hans Paalmanoop de'achtergrond. Ter gelegenheid \yan zijm vertrek richt- litdj hij'-éeniJ tentoonstelling in die een dcftftsnee^efeft" VaftZij n aan koopbeleid. Het is een mooie expo sitie geworden. En even mooi is de catalogus waarin die werken staan afgebeeld. Bovendien bevat deze uitgave een aantal toelichtende ar tikelen in het Nederlands én 1 hst Eng&ls. 0 ,/1>1 ir rrqVbl' öifr/jolc7n"'het- Engels? Je 'mag' de^réputó tievah het Stedelijk "'MÜseiirrï Bijechte' 1 kunstkenners niet onderschatten. De directeuren Schwagermann, Janssen en Paal man zijn er ondanks hun beperkte budgetten in geslaagd een heel in teressante collectie op te bouwen. Zij kozen daarbij consequent voor werk van jonge kunstenaars die het nog niet gemaakt 'hadden, maar waarvan zij wel veel ver wachtten. Zo liep het museum in zijn aanschafbeleid altijd een stuk je op de heersende smaak vooruit en de geschiedenis leert, dat die directeuren vrijwel altijd gelijk kregen. Daarom volgen kunstken ners en niet alleen die in Ne- 'derland het Schiedamse Stede lijk, Misschien ook dat er juist om 'die reden altijd zoveel problemen zijn geweest met het gemeentebe stuur. Politici kijken naar het hier en nu. Zij proberen niet op de heersende smaak vooruit te lopen. Zij sluiten daarbij aan. Anders ver liezen zij het contact met de kie zer. Ze zien zo'n museum dan ook niet als een aanwinst voor de stad, maa£ als een onberekenbare risi cofactor. ♦flpEri dan te bedenken, dat het '"Stedelijk Museum zijn ontstaan "■dankt aan een deftig vertegen- -vWdordiger van het politieke esta- fiblisbment. -'"'qD&t was wethouder Gerrit Vis- zoals hij naar zijn rang in mde "ischutterij genoemd werd 'de aMsfJoör', Visser was rijk, deftig en •"Uiterst conservatief. Met zijn wer- n&elijkr aristocratische manieren "stak'hij scherp af tegen de rest van •dé machtige Schiedammers. IfrT Bij dat aristorcratische hoorde 'in die dagen datje gevoel had voor kunst en cultuur. Als wethouder legde hij dan ook een soort raritei tenkabinet aan van oude dingen die de gemeente bezat. In 1898 werd de hele handel ergens boven in de Sint Jorisdoelen opgeborgen. Een jaar later doopte men dit pakhuis om in "Stedelijk Museum'. Sinds 1900 prijkte bovendien op *de gemeentebegroting een post van honderd gulden om één en ander in stand te houden. u Het zag er naar uit, dat het Ste- 1 delijk Museum zich zou ontwikke- len tot het soort Oudheidkamer die xje in wel meer gemeentes vindt. Veel stelde de verzameling in i de eerste helft van deze eeuw niet voor. In 1935 stelde iemand zelfs voor het Zakkedragershuisje tot Stedelijk Museum te maken. Uit eindelijk werd het toch het Sint Jacobs Gasthuis, waarvan aanvan- „•.kelijk alleen de rechtervleugel in gebruik was. De-linkerkant werd uitgewoond door een groep'pad vinders. De reputatie van het bescheiden museum veranderde, toen in 1952 Daan Schwagermann de leiding van het museum van zijn vader overnam. Hij begon moderne kunst aan te kopen van onbekende schilders. In zijn tijd waren dat beruchte types als Comeille en Ka- rel Appel. Schwagermann legde de basis voor de beroemde verzame ling schilderijen van de Cobra groep. Pierre Janssen, die in 1956 Schwagermann opvolgde, zette dit beleid met kracht voort. De Schiedammers keken daar maar vreemd tegenaan. Rare schil derijen, vreemde beeldhouwwer ken. Pierre Janssen provoceerde graag, maar hij stelde er ,wel wat tegenover. Hij kon gedreven ver tellen en dat deed hij ook op al lengs steeds drukker bezochte bij eenkomsten in de Aula. In het be gin van de jaren zestig kreeg hij landelijke bekendheid, omdat hij deze optredens ook voor de televi sie mocht verzorgen. De zwetende en bevende Janssen werd een be grip met zijn Kunstgrepen. Janssen deed meer. Hij zette de Schiedammers niet een eenzijdig programma van moderne kunst voor. Hij presenteerde ook andere - i i s art r exposities. ■a-s ueerste expositie SCHIEDAM „Ik ben gek, Dat wil zeggen: ik ben briljant." Zo be gint het essay 'Goed Gek' van de zestienjarige scholier Micha Sa velsbergh van scholengemeen schap Spieringshoek. Goed Gek was goed voor de eerste prijs van een door het Nationaal Informati ca Onderwijs Congres 1990 (NIOC) uitgeschreven wedstrijd. Micha liet met zijn visie op het toekom stige informatica-tijdperk de ande re academisch geschoolde inzen ders ver achter zich, besloot de NI- OC-jury. De scholier is echter niet alleen goed in schrijven. Hij neemt binnenkort ook deel aan de Inter nationale Informatica Olympiade in Minsk. „Nee, ik ben geen leerpik," meent de Schiedamse scholier ove rigens. „Ik vind het niet erg om te leren maar er zijn ook andere din gen. Sport en muziek bijvoorbeeld, of mensen." Schrijven is echter één van zijn grootste hobby's, van daar dat hij besloot mee te doen aan de essay-wedstrijd nadat hij een oproep in de krant zag. „Het onderwerp sprak me heel erg aan," vertelt Micha. „Ik heb een verhaal gemaakt over een con frontatie tussen de mens en de computer. De computer is in Goed Gek gemaakt van neuronen, een „soortzenuwcellen dus.,„De vmens ""•-^"'aan de uterièmvoedtf die voor de catalogus een interes- J santé historische inleiding ver zorgde, noemt nog meer namen van tentoonstellingen: 'Man en Paard', 'Stoute Kinderen, Zoete Kinderen', 'Een vlinder heb ik hier niet gezien'. ij-oeter is aan de mens, en zo begint er een strijd." Micha zit zelf al vanaf zijn ze vende achter de computer maar ziet het instrument uitsluitend als een soort hulpmiddel. „Je kunt er gmimrts Micha met het boekje waarin zyn essay over de toekomst van de 'infor^^^wefd^gi een heleboel raken van-de mens""--" .puter is een handig huIpmiddëb'iïflgeThWer'êïï'fiïift minder; Het i ttmjn ïlêrziiBMf.iik'VrinrMfill?'fifefs'rfi'p*' "*mee verlichten," Verteltide''->scho-G .na matiun an aTe"^y.lif >n(i,eivViwa-lfflnïconl'5!1<.liebr'dieidit.jaar in de" vijfde' vatto n©«s®e déetname aan het informati- staan als sèü'huis? Pièrrè^Jainkseri', begonnen als Vrije Volk journalist, had gevoel voor publiciteit en dat buitte hij volledig uit. Dit alles in tegenstelling tot zijn opvolger, de scheidende directeur Hans Paalman. Paalman heeft een landelijke reputatie als kenner van moderne kunst. Hij houdt er niet alleen van. Hij heeft er ook eerbied voor. Paalman vindt, dat een werk voor zichzelf moet spreken. En allerlei manieren om publiek te trekken, dat zijn maar rare fratsen waar je niets mee opschiet. De kwaliteit van Paalmans ten toonstellingen is altijd hoog ge weest. Maar zij waren even koel als het abstracte werk dat hij voor de collectie aanschafte. Dat leidde tot allerlei gedonder. De plaatselijke politici begonnen zich met het museum te bemoeien. Zij hadden geen boodschap aan het feit, dat de Nederlandse kunstwe reld het Schiedamse Stedelijk als een kostbaar kleinood beschouw den. Ze dachten aan hun achter ban. Paalman werd aan de ketting gelegd. Hij moest tenslotte voor de kleinste kleinigheden toestemming vragen aan een commissie die door de gemeenteraad benoemd werd. Hij begon zich bedreigd te voelen en de verhoudingen raak ten vergiftigd. Keer op keer maak te Schiedam zich belachelijk door allerlei museumaffaires. Eén der meest recente is het verwijderen van een minimaal tentoonstellink je over de Franse schrijver Huy- smans, omdat de toenmalige wet houder van horen zeggen had, dat het hier misschien om een anti semiet ging. De laatste affaire had a te maken met het feit, dat twee ge-** meenteraadsleden emmertjes, die onderdeel waren van een kunst werk, gebruikten als trommel. Paalman liep bij dat soort affai res nooit als een dolleman de deur uit. Hij wilde altijd in gesprek blij ven. En daardoor verzandden de affaires. Misschien had hij eerder moeten zeggen wat hij werkelijk dacht, zoals hij dat de laatste we ken in al die interviews deed. In ieder geval zit Schiedam nu met de zoveelste museumcrisis. Maar wie de catalogus van Paal mans afscheidstentoonstelling be kijkt met al die prachtige repro- dukties, vraagt zich af, wat er nu in werkelijkheid mis is. Het zijn prachtige kunstwerken, tóch. Wees daar dan als gemeente trots op. '90 jaar Stedelijk Museum Schiedam'. Verkrijgbaar in het Stedelijk Museum. het gymnasium zit. '„Maar ""het blijft een hulpmiddel, het is niet mijn geliefde." Zijn klasgenoten reageerden en thousiast toen ze hoorden dat Mi- scha de essay-wedstrijd had ge wonnen. „Hoewel er sommigen meer waren geïnteresseerd in de vijfduizend gulden die ik er mee heb gewonnen. Ze vertoonden een plotselingen geldnood," verklaart de gymnasiast. ca-toérnooi in Minsk dankt Micha overigens aan iemand uit de bran che, die hem aanmeldde. De twee opdrachten, die Micha in de voor ronde moest maken, waren vervol gens voldoende voor uitzending naar de stad in Wit-Rusland. Van 15 tot en met 21 juli houdt Micha zich daar met nog twee Nederland se scholieren bezig met het schrij ven van progamma's. „Als voorbereiding volg ik ove- jfootd 6Cl jiequagji nooe rm neg rigens eifrsf'drintfa'iHiJfgéh itf'het Logo:centrum in Nijmegen:' De moeilijkheid'is namelijk dat ik en de andere twee deelnemers alle maal een andere computertaal ge bruiken. Voor de opdrachten, die we daar moeten gaan doen, ge bruik ik meestal Pascal. Om straks in Minsk goed te kunnen overleg gen met de twee andere scholie ren, moeten we in Nijmegen dus oefenen met LCN-Logo," Hoe zijn kansen liggen, kan Mi- ebled jam lov sA/f'is'mm i - ^cfja nog,.pief goe,d inschatten. „De informatica Olympiade wordt nu twee jaar gehouden maar Neder land heeft nog niet meegedaan. Het informatica-onderwijs komt hier eigenlijk net een beetje op gang en ik weet niet hoe sterk de andere deelnemende landen zijn, of wie er mee doen. Ik verwacht niets maar een kleine kans hebben we natuurlijk wel." Motorfiets gestolen SCHIEDAM Een 30-jarige Schiedammer mist sinds giste ren zijn motorfiets van het merk Honda en voorzien van het kenteken XU-45-73. De mo tor stond geparkeerd voor een woning in de Aleidastraat. Gemeente ruziet met provincie over vuilstort VIAARDINGEN De ge meente Vlaardingen is met de provincie Zuid-Holland in sen juridisch gevecht verwikkeld over de afvalberging Lickeba- ert. De provincie heeft Vlaar dingen verplicht om vóór 1 juni te komen met een nieuw be stemmingsplan - voor Vlaardingen-West. In dat nie| we plan zou' de vuilnisbelt ef- gens tussen de spoorlijn en de Maassluisedijk een plaats moe ten krijgen.i- Vlaardingen verzet zich fel tegenide komst1'van de vuilstort'en is'bij de Kroon ip beroep gegaan tegen het besluit van de provincie. Wettelijk is de provincie bevoegd om na 1 juni zelf een bestemmingsplan te ontwikkelen, en wel op kos ten van de gemeente. Om te voorkomen dat de provincie hiertoe zal overgaan heeft Vlaardingen de Raad van State verzocht het besluit van Zuid- Holland voorlopig te schorsen, in afwachting van het oordeel van de kroon. Willem Pijperstraat krijgt 'speelkooi' VLAARDINGEN De Wil lem Pijperstraat in de Vette- noordsepolder krijgt een 'speel kooi'. Op het terrein waar tot voor kort nog een dependance vgp de Van Kampenschool stond, willen burgemeester en wethouders een verhard trap veld aanleggen, omgeven door een kooi-constructie. Daarin worden speel- en groenvoorzie ningen geplaatst. Een metalen frame en een nylon-net moeten voorkomen dat in de 'dichtbe volkte wijk" ramen" 'SiféiivèTgn door roritiraëéénife leenaaH»' - De Pijpefaar 3 wand open. Oorspronkelijk werd ge dacht aan het perceel van te slopen Delva-pand, tussen de Prins Hendrikstraat "en "Sta- tionsstf^/ütp3$ël 'Hét trapveia^pffiH\&3> d^Mödp echter vlt$&t'0l3(IfilMn 'póllége raadt de gemeenteraad aan"lbij een eventuele keuze tussen Del va-pand en Willem Pijperstraat te kiezen voor de laatste moge lijkheid. Het Delva-perceel ligt in de bestemmingsplannen in middels ingeklemd tussen een verkeersweg en een parkeer plaats en is daardoor onge schikt voor het trapveld, stelt het college. Door Rein Wolters BOPPARD AM RHEIN Frans Vrolijk denkt beslist niet aan stop pen. De vele fans van de Rotter damse conferencier/acteur/zanger zullen daar niet rouwig om zijn. Hoewel 65 jaar jaar (wat hem niet is aan te zien) gaat de zoon van de destijds bekende drogist Versteeg van de Schiedamseweg er in de laatste maanden van dit jaar nog eens fors tegenaan. Met John Leddy ('Koos Dobbel steen'), Nelleke Burg, Paul van Soest, Karla Wildschut en Cobyt Timp gaat hij vanaf 21 september op de theatertoer met de Vlaamse klucht 'Mosterd na de maaltijd'. De premiëre vindt plaats in Am stelveen. Frans Vrolijk vertolkt daarin de niet onaanzienlijke rol van le bon vivant, een vrolijke schoonvader. „Een rol die me op het lijf is geschreven," lacht de 'eeuwige vrijgezel' op een terras op de top van een heuvel-met- prachtig-uitzieht-op-de-Rij n bij het plaatsje Boppard. Beneden ligt het motorpassagiersschip Mr. Jan Els- hout aan de steiger, vanwege de afstand niet groter dan een luci fersdoosje. Op het cruiseschip maakt Frans Vrolijk voorlopig de laatste lange vakantie. Een tijd van intensief repeteren en andere voor de show noodzakelijk bezig heden staat voor de deur. „Dus geniet ik er nu nog effe van," zegt hij na een t an zijn aardbeienwijn. „Z. lekker drankje hebben ze in nederlana niet in de aanbieding. Zalig, hóór." En verder: „We doen zo'n zestig theatervoorstellingen in heel Ne derland. In december wordt onze toernee besloten met een uitzen ding door de Vara. Ik ben blij met deze aanbieding. John Leddy heb ik leren kennen als een aardige en den maar ook in het heden. Hij trad op in het bekende radiopro gramma De Bonte Dinsdagavond- trein van de Avro, met duo Snip en Snap (Willy Walden en Piet Muyzelaar), Lou Bandy, Bob Schol- te, Willy Vervoort, Johnny Jord- aan, Beppie Nooy, Carrie Tefsen ('Mien Dobbelsteen') en met nog veel meer andere bekende arties ten stond Frans Vrolijk in de cast. ,Hij geldt zo zoetjesaan -als fdemes- ig -for vah het Nederlands©cabaret., Frans Vrolijk rust in West-Duitsland nog even uit voordat hij zich se rieus stort op de theaterproduktie 'Mosterd na de maaltijd vakkundige vent. Het klikte direct al. Néé, ik heb me nog niet hele maal in de mijn toegewezen rol verdiept. Straks, na deze vakantie trip, ga ik me daarmee bezighou den." Sinds een half jaar behoort Frans Vrolijk tot het AOW-leger." „Ik doe het werkelijk ook rustiger aan," bekent hij met één oog dichtgeknepen en zuigend aan zijn zware shaggie. „Voor mij hoeft dat gejakker in de auto niet meer. Ik moet er niet aan denken: 's mid dags in het noorden van het land optreden en 's avonds in Limburg. Mounties Jó, de auto kan me wat dót aan gaat gestolen worden. Als t effe kan neem ik tegenwoordig de trein. Graag zelfs. Hoef ik niet zelf te sturen en écht duur is een kaar sje nou ook niet," Frans Vrolijk is vooral bekend door zijn conférences, maar mis schien nog meer door zijn Lou Bandy-act. Jaren achtereen acteer de de Rotterdammer op succesvol le wijze met Piet Bambergen en René van Vooren en zangeres Gon- nie Baars in de Mounties-show, Vooral verenigingen boekten het gezelschap, dat relatief goedkoop was, graag, „Onze show was erg populair," relativeert Frans Vrolijk. Hij be seft: „Onze formule van avondvul lende humoristische conference, zang en leuke sketchjes zou nu niet meer aanslaan. De televisie heeft dat verknald. Programma's als 'TopPop' en 'Op Losse Groeven' waren destijds snel enorm popu lair en daardoor onze grote concurrenten."Frans Vrolijk heeft gewerkt met alle groten van Ne derland. Niet alleen in het verle- v?'Frans Vrolijk geldt ook als de «S man 'die "André-vair Duim op-het S juiste spoor heeft gezet, „André S kwam regelmatig bij me langs en z vroeg wat ik van zijn telkens weer andere bandparodie vond," vertelt hij. „Hij noemde mij zijn grote voorbeeld. Ik heb hem aangeraden mee te doen aan het talentenpro gramma op televisie 'Nieuwe Oogst', wat zijn ontdekking en la tere doorbraak betekende." Frans Vrolijk zette als jonge man van achttien zijn eerste wan kele schreden op het artiestenpad. Als amateur werkje hij samen met latere grootheden 'als Jaap van de Merwe en Wim Meuldijk (van Pi- po de Clown). Op een zolder in de Eendrachtsstraat in Rotterdam studeerden ze hun acts in. „Ons programma heette 'Kolder op zol der'," grijnst hij. „Dat was net te gen het begin van de Tweede We reldoorlog aan." Voor Frans begon vervolgens een minder prettige tijd. Gedwon gen door een door de bezetters in gestelde meldingsplicht werd hij tewerk gesteld in een accufabriek in Hannover in Duitsland. Onder bizarre omstandigheden bracht hij daar twee jaar door. Slapen in de open lucht in barakken zonder dak, bezorgde hem natte pleuritis. Twee maanden lag hij daarvan in het ziekenhuis Ondanks de benar de situatie bleef Frans Vrolijk ge hoor geven aan de roep uit zijn ar tistieke inborst. In het kamp for meerde hij een gezelschapje en fleurde zo de naargeestige sfeer enigszins op. Uiteindelyk werd hij in de bevrijdingsdagen in Limburg gedropt. „Er was bijna'geen amu sement. Het liep. dus goed, mser het was wel hard werken," herin nert hij zich koesterend in de op het Rijnwater weerkaatsende zon nestralen. „We maakten de raam biljetten zelf en verkochten ook zelf de toegangskaartjes. Zo kwam ik terecht in het feestavondencir cuit." Frans Vrolijk geldt nog steeds als een beschaafd humorist. Hij vertelt geen grove of gore bakken. Dat zit hem ook in de opleiding die Frans Vrolijk heeft doorlopen. Hij maakte bijvoorbeeld de Hogere Burger School (HBS) af en spreekt daardoor ook goed Frans, Duits en Engels. Met die voorsprong op col lega's op zak kon hij ook ingaan op aanbiedingen uit het buitenland. Nog slechts enkele weken terug vervulde Frans Vrolijk in zijn Lou Bandy-creatie een hoofdrol in de talkshow van Tineke op RTL- Véronique. Regelmatig verzorgt hij nog programma's in ouderenhui- zen en oogst daarmee veel succes. „Za blijven we toch nog, zij het op een lager pitje doorgaan."Op deze Rijnreis heeft hij ook enige keren opgetreden. „Dat was weer eens iets anders. Ik heb het plan opge vat om nog enkele keren mee te varen en de mensen vermaak te schenken. Zo'n sfeer aan boord van een cruiseschip is toch een an dere dan in de zaal." 3 Og nein~i 1 O'torn J/,..-U„ rt ->!nV T><wvrW "O tenww «nna rmn «valium~3npr J8B. «Htiviii ,h« bi (pr ~'i jM i T.Jl tl t

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Vrije volk | 1990 | | pagina 1