Af»; NIEUWS
BBffl 888808 B8B8 BBBBBB PBBE
W; 0B88 088808 0808
■-v—=5=--v—
20
0000 00
-- fef
COO)JÏ JM«»0 ire
om* r
'lm'
•WIMMr m»<~
riWMt Ho
wandkleden van Ernée van der Linden
t Hooft te Amsterdam. Deze beide laatste
kunstenaars ontwierpen eveneens de decora
ties voor de in „warerite" uitgevoerde tafel
bladen. De op de lounge aansluitende „Ocean-
bar" werd met geestige tekeningen op „ware
rite" verlevendigd door Frits Haseveld te
Amsterdam. Soortgelijke „cartoons", welke
de dorst stimuleren, zijn eveneens op de tafel
bladen aangebracht.
In een gedeelte van de „cardroom" (Toeris
tenklasse) schilderde Riet Kooiman uit Ber
gen een wereldkaart, fijn van compositie en
kleur, met motieven aan de landen ontleend,
terwijl aan de tegenoverliggende wand een
gobelin is aangebracht van de hand van
Cuno vari der Steene, hetwelk werd uitge
voerd in de ateliers van Edmont de Cneudt
te Baarn.
In de vestibule vóór de lounge zijn de krach
tige marmermozaïeken, voorstellende de dag
en de nacht, te bewonderen van Frans Bou-
huis te Zandvoort en in de op deze vestibule
uitkomende „Observatory" 4 wandschilderin
gen op bout, de vier winden uitbeeldende,
waarmede Nel Klaassen een ander facet van
haar kunnen belicht. Hierbij past zich het
gepolychromeerde reliëf van Nico Nagler, de
ontdekking van Amerika voorstellend, won
derwel aan.
Lager in het scliip ligt de grote toeristen
klasse-eetzaal, waar, tegen de „casing"-wan-
den, de glazenier William Akkermans zijn in
grote lijnen gehouden glasreliëfs plaatste,
welke tropische landschappen voorstellen,
terwijl de in Parijs wonende Cesar Domela
Nieuwenhuis rondom de klok een abstract
lijnenspel in metaal ontwierp en uitvoerde.
Van een bijzondere fijnheid zijn de in de
vestibule van de eetzaal geplaatste bronzen
beeldjes van Geurt Brinkgreve te Amsterdam,
culinaire geneugten uitbeeldend. Onder deze
eetzaal ligt bet bioscoop-theater, dat in rus
tige kleuren werd gehouden, daar het tevens
voor godsdienstoefeningen zal worden ge
bruikt en waarin het altaar van de Rooms
Katholieke eredienst door samenwerking van
meerdere kunstenaars tot stand kwam. De
Crucifix en de beide zijluiken van Maria,
Sterre der Zee en St. Cristofoor, de Bescherm
heer der Reizenden, werden door Anton
Winkel te Dordrecht vervaardigd, terwijl zijn
vrouw Maria Winkel-Hendriks de altaar
dwaal en het antependium ontwierp en
uitvoerde. De kandelaars in gedreven zilver
zijn van de edelsmid Jan Rot te Delft. De
achterwand van het theater is verlevendigd
met een abstracte metaal-compositie.