NIEUWS
24
uitgever en tekenares
de drukker
gereed zijn, gaat de layout-man (spreek uit lee-
out-man) aan het werk. Moeilijk woord? Heb je
gelijk aan, een vreemd woord, een Engels woord,
maar we gebruiken het nu eenmaal in Nederland.
De layout-man maakt een ontwerp van het boek
zoals het worden moet. Hij zoekt een letter uit,
een duidelijke letter, die goed bij het verhaal past,
hij berekent de omvang, hij deelt de pagina's in, hij
bepaalt waar de tekeningen moeten komen en hoe
ze afgedrukt moeten worden, hij ontwerpt de titel
pagina, kortom: hij bepaalt hoe het boek er straks
uit zal zien.
Ja en als de layout-man zijn ontwerp precies heeft
uitgetekend, keurig en duidelijk, zodat de drukkers
straks weten wat hun te doen staat, dan gaat de
uitgever op zoek naar een drukker. Hij gaat eens
praten met Klazema van de N.V. Papieren Wereld.
En hij overlegt eens met de deftige heer Van
Bronkhorst Lindemans van de N.V. De Nieuwe
Wereld. Van Bronkhorst Lindemans is te duur,
vindt hij. Daarom gaat hij met Klazema in zee.
Klazema gaat Het Verloren Koffertje zetten en
drukken, let wel: zetten èn drukken, want Klazema
heeft een zetterij èn een drukkerij. Klazema heeft
géén chemigrafische inrichting, Klazema kan géén
cliché's maken, geen metalen platen waarmee je
tekeningen en foto's kunt drukken. Daarom wor
den de cliché's (wat een moeilijke woorden toch,
hè!, wees dapper, bijt je er even doorheen!), door
een ander gemaakt. Door de firma Kroeskop en
Zonen, om man en paard maar es effetjes in de
gauwigheid te noemen.
Als Kroeskop en zijn zonen gereed zijn met de
cliché's en als Klazema's zetters het manuscript
gezet hebben in allemaal loden regels, dan kunnen
de drukkers van Klazema aan het werk, begrijp je.
En als de drukkers van Klazema gereed zijn, dan
begint het werk van: