NIEUWS
10
ken krijgt zijn niet te tellen. De
gemiddelde toeschouwer zal eer
der geneigd zijn om zwijgend dit
overstelpende te ondergaan.
Wat is het mooiste of het meest
interessante en waarom Het zal
tenslotte de persoonlijke instel
ling van de bezoeker zijn, welke
een rol speelt bij het beschrijven
van dit natuurfestijn. Zelfs de
bezoeker, die in de top van de
Euromast vlijtig en oprecht de
„gastronomie" beoefent en zich
tijdens deze studie niet om de
„onderwereld" bekommert is
langs een bepaalde weg door
„Floriade" gelopen. Hij heeft er
ongetwijfeld iets van gezien, zelfs
al heeft hij de kortste weg ge
kozen.
Hoe hij het in zich heeft opge
nomen en verwerkt, och, de mens
draagt in zich vele kiemen
Over één ding zullen alle bezoe
kers het wel eens kunnen zijn.
Vakkennis, liefde voor het vak
en organisatorische talenten heb
ben hier iets tot stand gebracht,
dat nog niet te zien is geweest.
En dit was wel een moeilijke op
gave, gezien de talloze tentoon
stellingen, bloemenfeesten en
-corso's, die in toenemende mate
te bewonderen zijn. Maar vooral
het complete in deze manifestatie
is opvallend:
„Floriade heeft 3 gezichten:
Lente, Zomer, Herfst, zo staat
het in één der folders, En dan
volgt de opsomming van 9
„hoofdstukken" verdeeld over
185 dagen op een terrein van
40 ha. Hoe nuchter en zakelijk!
Maar de titels van deze 9 delen
verraden de kunstenaar-vakman.
Het feest der bolbloemen, De
Lente juicht, Hollands tuin Exo
tica, Rozenfestival, Internationale
Binderij wedstrijd, Gladiolen-
pracht, De Dahlia, Herfstglorie.
Het zouden bijna stuk voor stuk
titels kunnen zijn van gedichten.
Een uitgebreide catalogus vertelt
u met vele interessante bijzon
derheden er bij wat er groeit
en bloeit, van nummer één tot en
met nummer negen en vijftig."
De manier, waarop dit alles tot
stand kwam, dwingt qua organi
satie onze bewondering af, maar
bij het waarnemen hoe en in hoe
verre de mens vele scheppings
wonderen heeft weten te verfij
nen en verfraaien zal de leken-
toeschouwer door de resultaten
verbluft staan. Grootte, vorm, le
vensduur van bloemen en planten
zijn veranderd. Dit alles kan de
mens doen! Van kiem tot kracht!
Wat er aan vooraf is gegaan?
Men zal er veel van kunnen zien
en in zich opnemen op deze ten
toonstelling, maar zal de gemid
delde toeschouwer niet meer met
de zinnen dan met het verstand
genieten? Hij zal het resultaat
van al die menselijke bemoeiin
gen willen zien en het bewonde
ren, misschien liever dan zich ver
diepen in de teleurstellingen èn
de overwinningen in laboratoria
en kassen. Hij zal een bepaalde
bloem of plant, waarvan de vak
man beweert dat kleur of vorm
nog niet volmaakt is er niet min
der om aanvaarden.
De niet-vakman weet soms iets
van de behandeling met kunst
mest of van besproeiing. Hij
heeft iets gelezen over de rol die
de temperatuur speelt en hanteert
een enkele keer zelf het snoeimes.
Hij weet misschien iets van het
eindeloos experimenteren in tuin
bouw en bloemteelt; maar voor
de meesten onzer is het uiteinde
lijke resultaat van vakmanskennis
het belangrijkste. De leek beziet
het werk van de kweker zoals hij
een schilderij bekijkt. De voorbe
reidingen van de kunstenaar om
zijn kunstwerk te scheppen kent
hij niet of nauwelijks, de men
ging van kleuren zal vaak een
onbegrepen zaak voor hem zijn.
Hij beoordeelt het resultaat en
weet weinig van zorg, moeite en
verdriet, die elke scheppende
kunstenaar meemaakt. Zó is het
misschien ook op „Floriade".
Vele bezoekers schuiven de ge
dachte dat de weg van kiem tot
kracht een moeitevolle, haast ein
deloze tocht is, gaarne van zich
af, als zij het resultaat van al deze
inspanningen maar mogen be
wonderen of soms becritiseren.
„Ga tot de vakman, gij leek; zie
zijne werken en word wijs."
Neem kennis van zijn arbeid en
elke belangstellende leek zal ze
ker met nog meer aandacht de
voortbrengselen op deze tuin
bouwtentoonstelling beschouwen.
Hij zal zelfs de moeite nemen om
enkele Latijnse namen te spellen
en verheugd zijn als hij in de
tulpenweelde „Jules Verne" en
„Marconi" ontdekt: Fittonia Ar-
gyroneura zal hem niets zeggen,
hij zal de naam Cypr. Massaia-
num lijdzaam ondergaan, maar
genieten van de tere lijnen, kleu
ren en de prachtige vorm van
deze bloem. Van de Lycopersi
cum Hirsutum Glabratum zal hij
alleen gaarne willen onthouden,
dat deze wilde tomaat resistent
(bestand) is tegen meeldauw. Hij
doorloopt vele stadia van men
selijke gevoelens. Hij valt van be
wondering in verbazing als hij
een geschreven arbeidscontract
leest met de aanhef dat „enige
verhooging van de loonen wordt
wenschelijk geacht" en waarin
o.m. bepaald werd, dat overwerk
zou worden betaald met 13 cent
per uur ingaande 1 januari 1897.
Zijn verbazing maakt plaats voor
andere gevoelens als hij herin
nerd wordt aan de „tulpen wind
handel" in 1636 - 1637, maar iets
verder zal hij steun vinden in de
bijbelse woorden, die hij leest in
de afdeling „Bloemen en planten
uit de Bijbel". Daar staat nl.: de
rechtvaardige zal groeien als een
palmboom (ps. 92 13). Over
tuigd, dat „handeltjes" die meer
dan 3 eeuwen geleden wèl de
mens, maar niet de tulp hebben
verlaagd, zoekt hij zijn weg langs
en door kassen, hallen, terrassen,
tuinen en parken. Hij bewondert
de Koningshof met inzendingen
van 6 vorstenhuizen en leest in
zijn catalogus, dat de organisa
toren deze inzendingen hogelijk
waarderen.
Als koper van één tuiltje bloe
men, één bosje radijs of één kom
kommer in het veilingsgebouw
voelt de bezoeker zich machtig.
Eén druk op de knop (bevestigd
aan de katheder met zitplaats) en
hij is de trotse eigenaar
Even later vergelijkt hij wee
moedig de 20 a 25 cm lange,
weelderige bloemtros van een met