BEZOEK AAN EEN FILMSTUDIO VERZORGD DOOR HET KINDERBLAD „KRIS KRAS TE AMSTERDAM 31 NIEUWS DOOR CHARLES BOOST Ditmaal gaan we het beloofde bezoek aan een filmstudio brengen. Dat is niet zo eenvoudig, want meestal zijn de studio's tijdens de opname van een film voor nieuwsgierige buitenstaanders gesloten. Dat is wel begrijpelijk. Filmmaken is een moeilijk vak en in een studio zijn al zoveel mensen die nodig zijn bij de opnamen, dat men pottenkijkers wel kan missen. Een filmstudio kan men het best vergelijken met een grote fabriekshal of met een vliegtuighangar, maar dan zonder ramen of openingen, waar licht zou kunnen doorkomen. In een studio wordt alles bij kunstlicht gedaan en daarom struikel je er over de vele electriciteitskabels die daar als slangen over de grond liggen en naar de tientallen lampen en schijnwerpers lopen. Van zo'n grote studio wordt meestal maar een klein stukje in beslag genomen door de opname. Dat wil niet zeggen dat de rest van de ruimte ongebruikt is gelaten. Daar zijn dan een of meer interieurs of achter gronden gebouwd, die straks gebruikt kunnen worden, zodra die ene opname achter de rug is. Want een film van bijvoorbeeld anderhalf uur vertoningsduur, speelt zich af op steeds verschillende plaatsen. Laten we eens aannemen dat de gebeurtenissen van een bepaalde film plaats vinden op een Middeleeuws kasteel, dan zullen er waarschijnlijk opna men nodig zijn van de ingang van het kasteel met de ophaal brug, van de binnenplaats, van een gang en van de grote zaal. Is er een dergelijk kasteel in de buurt, dan zal er zeker ge probeerd worden echte opnamen van de buitenkant, van de ophaalbrug en het binnenplein te maken. Het filmen binnen in het kasteel brengt echter grote moeilijkheden met zich mee. Want dan moeten zware apparaten en schijnwerpers naar binnen gesleept worden en meestal is er daar binnen geen ruimte genoeg voor. Dan moeten dus de gang en de grote zaal nagebouwd worden in de studio, gewoonlijk niet van echte stenen, maar toch zó dat het net echt lijkt. En als er geen kasteel beschikbaar is, dan moet de buitenkant ook nagebootst worden in de studio of op het studioterrein. En dat alles dient klaar te staan, als eenmaal met de opna men begonnen wordt. Want dan kunnen alle scènes achter elkaar opgenomen worden en wordt er dus geen tijd verloren. De man die een film maakt, noemen we filmer of film regisseur, maar hij kan het werk niet alleen af en hij heeft dus talrijke helpers. Daar is allereerst degeen die achter de opnamecamera staat, een groot en ingewikkeld apparaat dat Regisseur en cameraman tijdens een filmopname op een rij- en draaibaar onderstel is gemonteerd, zodat het naar alle kanten gereden kan worden. Dan zijn er talrijke electriciens die de vele schijnwerpers moeten bedienen; want voor een opname is veel licht nodig. En dan zijn er natuurlijk de acteurs die in een film optreden. Voor hen is voortdurend een kapper aanwezig die moet zorgen dat het haar vooral bij de actrices goed zit en dat de aange plakte baarden of snorren die bij een ridderfilm natuurlijk nodig zijn, niet scheef gaan zitten. Reken er dan nog bij de geluidstechnicus die de microfoon voor het geluid en de stemmen bedient en verder de rechtstreekse helpers van de regisseur die aantekening houden wat er opgenomen is en wat nog gefilmd moet worden, dan hebben jullie een klein idee, hoe vol het wel in een studio kan zijn. Maar als de opname begint, moet iedereen doodstil zijn en dan mag de regisseur alleen nog maar de stemmen van de spelers horen. En daarom wil hij er maar het liefst geen bezoekers bij hebben die misschien hun mond niet zo goed kunnen houden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Wilton Fijenoord Nieuws | 1960 | | pagina 33