KERSTFEEST
NIEUWS
8
Van de oudste tijden af is Kerstmis in vrijwel alle
Noordelijke landen een groot feest geweest. We mogen
wel zeggen het grootste feest van het jaar. Iemand, die
met de geschiedenis op de hoogte is, zal hierop mis
schien antwoorden, dat dat toch in ieder geval pas sinds
het jaar 0, het jaar van de geboorte van Christus, zo is.
Maar dat is niet waar. Van heel veel landen is bekend,
dat ook in vroegere tijden omstreeks het moment, dat
de dagen weer begonnen te lengen, het grote feest ge
vierd werd van de terugkeer van het licht op de aarde.
En ook in landen, die pas later tot het Christendom zijn
overgegaan, was het feest midden in de winter al in
gebruik. De verlichte boom is er het symbool van. Pas
met de komst van het Christendom is het jaarlijkse grote
natuurfeest het eigenlijke Kerstfeest geworden en
heeft het een diepere betekenis gekregen.
Maar waar wij op wilden wijzen, was niet, dat het
Kerstfeest al een lange geschiedenis heeft, maar dat
het sinds de oudste tijden een feest voor allen was.
En een heel groot feest. Als we eens even erover
nadenken, zullen we moeten zeggen: Dat is nog zo.
Kerstmis is en blijft voor vrijwel ieder mens het
grootste feest van het jaar. Het is de gebeurtenis,
waarbij men met familie en vrienden samen wil
zijn. Het is de tijd van het jaar, waarop men zijn
bekenden een groet wil zenden. En in de meeste
Noordelijke landen geeft men zijn beste vrienden
op dit tijdstip geschenken. Het Kerstfeest is het
feest der samenleving.
Nu hebben we het aldoor over een feest. Wat is dat
eigenlijk, een feest? Als je daar weer over nadenkt,
moet je in ieder geval één ding zeggen: je kunt het
niet alleen doen. Een feest is altijd iets met andere
mensen samen.
In oude tijden was bij een echt feest een heel volk of
een hele stam betrokken. Later beperkte het zich meer
tot groepen der samenleving. In onze tijden is een feest
meestal geworden tot een gebeurtenis in een gezin, in
de familie, onder vrienden of clubgenoten. Soms komt
het nog voor, dat een hele stad feest viert en een enkele
maal een heel land. Maar dat wordt toch al moeilijker.
In ieder geval is er alleen sprake van een feest of feeste
lijkheid, wanneer er op zijn minst twee mensen bij
elkaar zijn. In je eentje feest vieren is een dwaas begrip
en helemaal niet leuk. Het komt er dan toch op neer,
dat iemand, die wil feestvieren anderen opzoekt, of ze
tenminste erbij denkt.
Dan zijn er aan een echt feest altijd twee kanten. En het
is heel merkwaardig, dat als die twee kanten niet beide
optreden, men niet van een eigenlijk feest kan spreken.
De ene kant zouden we willen omschrijven met het
woord blijdschap, de andere met genieten. Daarmee
hebben wc dan wel de meest algemene omschrijvingen
genomen; want er zijn heel wat verschillen in blijd
schap en genieten mogelijk. Blijdschap kan gaan van
verering, bewondering, ware vreugde over samen
zijn, tot plezier en lol. Denk maar eens goed na:
als er sprake is van echte blijdschap komt daar toch iets
van verering of bewondering in naar voren, of vreugde
om iets dat buiten je en boven je is. En genieten kan
ook verschillen van: „het goede der aarde genie
ten" tot feesten en schransen.
Als het eerste er alleen is, dus alleen maar blijdschap,
verering, of bewondering, hebben we toch niet wat je
noemt met een echt feest te maken. Het is ook
duidelijk, dat door de hele geschiedenis heen alle
grote feesten altijd tevens gekenmerkt werden door
een feestmaal, waar de beste brokken opgediend
werden, die men had kunnen vergaren. En ook nu
nog is er wel bijna geen gezin, dat niet met Kerst
mis iets op tafel heeft, dat maar eens in het jaar
voorkomt (de duizenden konijnen, ganzen en kal
koenen weten er niet meer van mee te pra
ten).
En als een feest alleen bestaat uit genieten, uit lekker
eten en drinken en je mooiste kleren aantrekken en
uitgaan Wel, dat is al heel eenvoudig, Dan is het toch
helemaal geen feest meer? Dan ontbreekt, wat eigenlijk
het belangrijkste is: de aanleiding tot het feest. Of an
ders gezegd, er is wel aanleiding om feest te vieren,
maar je weet helemaal niet meer waarom je het doet.
Dat heeft niets meer te maken met wat men eigenlijk
onder een feest verstaat.
Op de keper beschouwd verandert er niet zo veel onder
de zon. Ook in deze tij den kan het Kerstfeest nog net
zo'n waarlijk feest zijn als het altijd geweest is. De
gebruiken zijn veranderd; de vormen hebben zich ge
wijzigd; maar de mens, die leeft, kan nog net zo goed
zijn vreugde over Kerstmis betuigen als hij dat door de
eeuwen heen heeft gedaan. Ieder op zijn eigen manier.
In samenzijn, blijdschap, in feestelijk genieten. Het
komt er maar op aan, dat men er even bij stilstaat, of
Kerstmis wat in je leven betekent.
Als we nu dit praatje besluiten, dan doen we dat met
de wens: een gelukkig Kerstfeest! Dat het voor u
allen een werkelijk feest moge zijn.