Schepen
Ondernemingsraad ziet
t 10e W.F.-journaal
11
(^NIEUWS
De tekenaar van deze tanker-impressie is de 22-jarige
Victor Biemans, die als scheepsbeschieter bij ons
werkzaam is.
„Hoe ik er toe kom? Ik heb een voorliefde voor sche
pen en mijn hobby is het natekenen ervan. Toen ik
nog veel jonger was, wilde ik naar zee. Dat is echter
niet doorgegaan", zei hij tijdens een kort gesprek.
Op de tekenacademie heeft hij enkele jaren de bin
nenhuiskunst beoefend.
„Maar", zei hij, „als ik schepen zie, heb ik het pas
goed naar mijn zin."
Hij heeft er reeds vele op papier staan en is naar zijn
mening voorlopig nog lang niet aan het eind.
„In verband met het feit, dat in dit jaar het W.F.-
journaal voor de 10e maal uitkomt, hebben wij ge
meend u het journaal 1961 te moeten vertonen, voor
dat het in circulatie wordt gebracht.
In de afgelopen jaren is op de reeds vertoonde films
gezonde kritiek niet uitgebleven en het resultaat is,
dat wij mogen constateren, dat ieder jaar het eind
product er beter op is geworden.
Het filmteam mej. N. Kooyman en de heren
C. de Wit en L. de Ronde deed vanaf 1952 haar
best om, mede met tips en adviezen van de Com
missie bijstand op filmgebied, uit een simpel begin
een filmproduct te maken, dat een goed beeld geeft
van ons bedrijf.
Het journaal is tevens een uitstekend communicatie
middel in ons bedrijf. Men ziet het werk van col
lega's in andere afdelingen en leert daardoor meer
waardering krijgen voor eikaars arbeid. Er wordt een
gedeelte van ons dagelijks werk en van onze zorgen
om dit zo goed mogelijk te doen slagen, vastgelegd.
Ik hoop dat het W.F.-journaal nog steeds beter zal
worden", aldus een gedeelte uit de toespraak van
ir B. Wilton, gehouden op 5 januari jl. voor de
Ondernemingsraad.
Daarna volgde de vertoning van het W.F.-journaal
1961. Over de film het navolgende: alleen aan de
feestelijke inleidingsmuziek is het te horen dat er
een „jubileumfilm" draait.
Journaal 1961 is een boeiende weergave van zeer uit
eenlopende bedrijfsflitsen. De beelden zijn suggestief
en bieden, waar nodig, gelegenheid tot rustige be
schouwing. De begeleidingsmuziek staat door haar
„ingetogenheid" in opvallende tegenstelling tot de
snelheid van het arbeidstempo. Zonder de andere op
namen te kort te doen, willen wij de bijzonder ge
slaagde „baggeropnamen" met het enerverende
arbeidsgeluid gaarne even vermelden.