gedanste verhalen
het ballet Petroesjka
Nijinsky in een slavische dans
Het is genoemd naar de hoofdper
soon van het verhaal, Petroesjka.
Hij is de Russische Jan Klaassen,
want het verhaal speelt in Rusland.
Nu moeten jullie weten dat er ver
schillende personen voor nodig zijn
om een ballet te maken.
De man die de muziek schrijft,
heet de componist. De man die het
verhaal schrijft, heet de librettist,
het verhaal heet dan een libretto.
De man die de cosüuums en décors
tekent, is de décorontwerper en
tenslotte wordt de man die het
ballet stelt, die de verschillende
dansen maakt, de choreograaf ge
noemd.
Als deze mensen heel knap in hun
eigen vak zijn en prettig met el
kaar kunnen samenwerken, dan
ligt het voor de hand dat er een
kunstwerk kan ontstaan.
Dit nu was het geval bij het bal
let Petroesjka.
Een vijftig jaar geleden, leefde er
in Rusland ene heel kunstzinnig
man, die Diaghilev heette en hij
was de leider van de „Ballets-Rus-
ses", van de Russische balletten.
Hij bezat de grote gave om men
sen om zich heen te verzamelen,
die allemaal stuk voor stuk op
hun eigen terrein uitblonken.
Zo telde hij dan onder zijn mede
werkers de volgende beroemdhe
den: Igor Strawinsky, de grote
componist - Alexander Benois, een
groot kunstenaar, die niet alleen
mooie verhalen kon schrijven, maar
ook prachtig tekenen en schilderen
kon en Michael Fokine, een be
roemd danser en choreograaf.
Tussen deze drie kunstenaars groei
de nu een nauwe samenwerking,
die leidde tot het ontstaan van het
ballet Petroesjka.
Het idee hiervoor was geboren bij
Diaghilev, die zo verrukt was over
de muziek die Strawinsky compo
neerde, dat hij aan Benois vroeg
Ja, het staat er heus, gedanste ver
halen.
Je kunt een verhaal vertellen, dan
is het een vertelling; je kunt het
spelen, dan is het een toneelstuk;
je kunt het zingen, dan is het een
opera en je kunt het dansen, dan
is het een ballet. En over ballet
ten, dus over verhalen die gedanst
worden, daar ga ik nu over schrij
ven.
Er bestaan heel beroemde balletten
die al heel lang geleden gemaakt
zijn, maar die zo mooi zijn dat ze
nog steeds opgevoerd worden.
Ik zal er een paar van noemen:
Zwanenmeer, Giselle, Coppelia,
De Notenkraker, Petroesjka.
En over al deze verhalen ga ik jul
lie in 't vervolg vertellen.
Als eerste heb ik gekozen het bal
let Petroesjka.
Petroesjka, de ballerina en de moor; oude costuumontwerpen van Benois