De Harmonie in actie. de toeschouwer geen deelge noot van de blik, waarmee hij de gepensioneerden gadeslaat bij het peuzelen aan hun gebakjes en bij het genietend proeven van hun koffie. Ook bij andere onderwerpen komt de mens er goed af. Zelfs bij die grote reparatie-karweien aan bijvoorbeeld „De Fina Nor- vège". Door die immense hoe veelheden staal en ander mate riaal dreigen de werkende men sen in het niet te vallen. Be kwaam vangt de filmer ze echter met zijn camera op om te ver tellen, dat achter elk precisie werk toch uiteindelijk steeds weer mensenhanden schuilen. Dat zien we trouwens ook in zijn beelden en shots, die hij maakte tijdens de vervaardiging van de diverse booreilanden op onze werf. Rotterdam Voorts treffen we hier en daar een humoristisch kneepje aan, heel fijntjes vastgelegd en knap uitgewerkt, zoals bijvoorbeeld de overgang van de oude toe gang in de nieuwe van onze Rotterdamse werf. Dit jaar zijn de WF- en BF-films qua opzet gelijkgeschakeld. Natuurlijk blijft er een verschil, namelijk het stempel dat de ci neasten op de respectieve films drukken. Het gaat daarbij niet om het verschil in kwaliteit, doch om het verschil in visies. Als be langrijk verschil trof mij tussen de heren De Wit (WF) en Breyer (BF) de kijk op de mens. De eerste legt namelijk de klemtoon op het gezicht, omdat hem dat wellicht het meest aanspreekt. De laatste wordt kennelijk meer geboeid door de menselijke handbewegingen. Hij heeft het zelfs gewaagd het doek een mo ment geheel door een hand te vullen. Het is een bijzonder leu ke vondst en vormt een prettig kijkspel. Met de bewegende handen heeft hij nog iets ondervangen. Verle den jaar voelde ik als een be zwaar het ietwat statische in de BF-film. Hoewel dat aan de on derwerpen ligt, is men er nu in geslaagd dit te veranderen en wel mede door de mens meer centraal te stellen. Dat heeft po sitieve resultaten afgeworpen. Eveneens het draaien van een teller op een benzinepomp en het vollopen van een peilglas, alsook het afblazen van stoom komt de dynamiek ten goede. Handig heeft men de beweging gestimuleerd door het tonen van een landend vliegtuig als aan loopje tot het werk, dat BF op Schiphol heeft uitgevoerd of het duiken van een meisje van de hoge plank in een zwembad, waar BF voor de verwarming zorgde. Vaart suggereert het pijpenspel van een airconditioning. Dit voornamelijk door de kromme lijnen en tot leven gebracht door het camera-werk. En zo is een aantrekkelijke film ontstaan uit een hoeveelheid van onderwer pen, waaruit de filmer naar har telust heeft kunnen putten. Ook deze cineast heeft het „wapen" van de humor graag en vaak doeltreffend gehanteerd, waarbij ik denk aan het beeld van de Antilliaanse steelband, dat on verwacht overging in een pas sage van een lopende band. In door de heer Philip Bloemen dal (NTS-Monitor), uitgesproken tekst zaten enkele leuke woord spelingen verwerkt. Het zou te ver voeren alle on derwerpen van de beide films te bespreken. Bovendien neem ik aan, dat geïnteresseerden de films zelf zijn gaan zien. Ze zijn het waard! Alleen moet mij nog van het hart, dat de oude Dixieland mu ziek bij de WF-film voor een prettige sfeer zorgde, maar dat is een kwestie van persoonlijke appreciatie MvV 14

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Wilton Fijenoord Nieuws | 1968 | | pagina 18