"Zielsgelukkig als ik van een hangende mond een lachende kan maken" Amateur-clown Ricky: 14 Nico van Sluis aan het werk in de drukkerij "Als kleine jongen wilde ik al clown zijn. Ik zal een jaar of drie geweest zijn toen ik met mijn moeder naar het circus in Scheveningen ging. Daar was een clown die zijn haren recht overeind kon laten staan. Dat beeld liet me niet meer los, prachtig vond ik het. Later op school wilde ik altijd gek doen voor de klas en op kinderfeest jes speelde ik voor clown. In mijn fantasie was ik dan de clown, die ik in het grote circus gezien had". Nico van Sluis (36), bij WF werkzaam op de drukkerij, praat vol enthousiasme over zijn grote hobby en zijn "twee de ik", de clown Ricky, die op kinderfeestjes een graag gezie ne gast is. Nico is ook werkelijk in hart en nieren een clown, want als hij vertelt over zijn act kan hij ge woon niet stil blijven zitten en geeft als het ware onder het vertellen door een complete show weg. Al op jonge leeftijd voelde hij zich thuis op het toneel en in de piste. Zo trad hij op zijn der tiende op in het Rotterdamse Ahoy tijdens de Jeugdland ma nifestatie. "Het circus Elleboog, een kin dercircus uit de Kinkerbuurt in Amsterdam, gaf daar voorstel lingen. Ik ben erop af gestapt en heb gevraagd of ze soms een clown konden gebruiken. "Wel, heb je dat wel eens eer der gedaan?", werd er ge vraagd. "Nee, maar ik wil het gewoon zijn", antwoordde ik. Ze hebben me daarop een kans gegeven. Kennelijk beviel het goed, want ik mocht meedoen, drie weken lang". Nico schiet in de lach. "Ik her inner me nog dat er een act in zat, waarbij ik als een soort fietsenmaker moest optreden met een fietspomp met een ballon die klapte. Van mijn te genspeler moest ik dan zacht jes een schop voor mijn achter werk krijgen. Ik kreeg echter een keiharde trap. De rivaliteit tussen Amsterdam en Rotter dam was toen al duidelijk voel baar". Aspiraties Hoewel hij zijn artistieke bezig heden nu zuiver als een fijne hobby beschouwt, heeft hij vroeger wel eens professionele aspiraties gehad. Zo meldde hij zich na het verlaten van de LTS bij de portier van de Rotterdam se Stadsschouwburg, waar Ton Lutz toen directeur was. "Kan ik de heer Lutz spreken?" "Had je een afspraak, dan?", vroeg de portier. "Nee, maar ik wordt wel verwacht". De man keek enigszins verbouwereerd, maar Nico kreeg zijn gesprek met de heer Lutz, die hem zei, dat je om naar de toneelschool te kunnen, wel eerst de HBS moest doorlopen. "Ik dacht toen bij mezelf, ik moet een an dere weg zoeken en het ge woon voor mijn hobby gaan doen. Ik heb ook nog aan to neel gedaan, maar dat was niets voor mij. In de Lantaarn in Rotterdam speelden we een heel serieus stuk van Bomans. Ik was mijn tekst kwijt, maar kon de souffleur niet verstaan. "Man, wat zeg je nou", riep ik. De hele zaal lag dubbel. Nee, een rol spelen is niets voor mij. Ik moet mezelf kunnen zijn. Zo is dat ook als clown. Het moet uit jezelf komen, met veel im provisatie daarbij. Repeteren doe ik zelden, alleen een nieu we act wordt thuis uitgepro beerd. Mijn vrouw en mijn zoontje geven dan commen taar. Ik let goed op hoe mijn zoontje reageert. Kinderen zijn heel anders dan volwassenen, veel directer en spontaner. Ze lachen alleen als ze werkelijk iets leuk vinden. Kick Het persoonlijke contact met het publiek is erg belangrijk voor Nico. "Je moet de mensen betrekken bij wat je doet. Niet alleen met je publiek in het al gemeen bezig zijn, maar ook met de mensen persoonlijk. Zo zijn er altijd wel een paar kinde ren, die bang zijn voor een clown. Kijk, voor mij is dat nu een enorme uitdaging. Ik pro beer dan de angst van de kin deren weg te toveren. Als het lukt, geeft dat een kick. Ik voel me zielsgelukkig als ik van een hangend mondje een lachend mondje kan maken". Ook de ouders betrekt hij actief bij de voorstelling. "Dat is leuk voor hen, maar ook voor hun kinderen. Als je een vader een doosje laat uitpakken, waar aan een veer een slang uit springt, dan schrikt hij natuur lijk even. De kinderen vinden het geweldig als zij merken dat hun ouders ook van zoiets schrikken". Een ander belangrijk punt voor een clown is de grime. "Mijn vrouw helpt me altijd bij het sminken. Je kruipt dan als het ware in een andere huid. Mijn zoontje zegt wel eens: "Jij bent het toch nog wel hè, papa?" De act met de balonnen

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Wilton Fijenoord Nieuws | 1981 | | pagina 16