te koop gevraagd vervolg Let op Uw A NUMMER „DE KROON" J. LENSVELD Maltha' Slagerijen slagerij WESTER-NIEUU/5 no? door Th. Engering, Rubensplein geboden 2 x f 5.- boodschappen (zie de etalage) GRATIS Rivella PROEVEN Nieuwe oogst Aardbeien- kersenjam van verse vruchten gemaakt. 2 stuks toiletzeep en 1 tandpasta Castella voor 1.43 met gratis pracht washandje. Mesdaglaan 1 Fabristraat 5S Fijnste vlees en vleeswaren tegen de laagste prijzen Eerste kwaliteit Rundvlees Diepvries: Kip, Vis, Groente Gevestlgd sinds 1891 Front Halspleln la Tel. 67832 Reeds vanaf 1930 de beste kwaliteit en de billijkste prijzen 2e Jaargang No. 16 3 aug. 1961 Verschijnt elke 14 dagen Redactie en AdministrateDrukkerij A. L.v.d. Water, P. J. Troelstralaan 153, Telefoon 010-62733, Schiedam fm Kantooruren Dageiijke van 9-11 our. Maandag, Woensdag en Vrijdag van 20-23 oar. Drukkerij: Van Dijckstraat 174, Telefoon 070-394690, Den Haag. 292 Advertentietarief Kaboutertjes 20 woorden fl.-. Verechijnen in geheel Schiedam-West, Nienwland en Kethel Gedurende de jaren, dat de Mongolen het bestuur voerden over China, kwamen de bewoners van het „eigenlijke China" in aanraking met de Wes- terse besehaving. En in dit verband noemen wij de verkondiging van het Christendom en wel door de missionaris Joannes van Monte Corvino, die daar heeft gearbeid van 1294 tot 1328. Van zijn hand verschenen een vertaling van het Nieuwe Testament en van het Boek der Psalmen in de Chinese taal en welke in China werden gedrukt. Naast Joannes de Monte Corvino was ook als missionaris beroemd de Franciseaan Odorich de Pordenne, die in 1318 op reis ging door Argentinie en Perzie naar Indonesie en China, waar hij reeds bloeiende christengemeenten aantrof. Op zijn te- rugreis naar Avignon om nieuwe kraehten te vra- gen is hij onderweg gestorven. De Khan van Mongolie beheerste een groot ge- bied ook bijna geheel Rusland maar kon op den duur zijn gezag toch niet handhaven en in 1368 gelukte het aan een Boedhistische monnik deze vreemde indringers te verdrijven. Hij werd de stichter van de Ming-dynastie, welke tot 1644 vrij krachtig heeft geregeerd. In deze periode van 1368 tot 1644 bestond het Middenrijk uit het egenlijke China. De laatste keizer van deze dynas- tie pleegde zelfmoord. Hoewel in het begin van de veertiende eeuw het Christendom in China zijn intrede had gedaan, was er voorlopig geen vooruitgang te bespeuern, wegens het gebrek aan missionarissen, maar het eenmaal gevestigde Christendom werd ook niet volslagen vernietigd. Nu was het niet gemakke- lijk in China door te dringen, denk hierbij aan de Chinese muur. Een andere moeilrjkheid om in China als missionaris te gaan werken was op de eerste plaats de taal, vervolgens de Chinese leef- wijze en het zich eigen maken van de Chinese wetenschap en litteratuur. Met ere moet hier ge- noemd worden de pater Jesuiet Ricci, die door zijn grote kennis van de methematische vakken en van de astronomie de Chinezen vele diensten bewees, waardoor hij hun achting verwierf en het zo ver wist te brengen, dat de keizer in 1601 beval de geloofsboden te tolereren toe te laten). Sinds- dien was de wetenschappelijke werkzaamheid van de pater Jesuiten aan het hof te Peking de grote kracht van de Chinese missie. Tegen het eind van de zeventiende eeuw telde China een millioen Ka- tholieken. Intussen waren de Mandsjoe's Tartaren) het noorden van China binnengekomen en na een wrede strijd van ongeveer 40 jaren kwamen zij aan de regering: de Tsing-dynastie, de 22ste en laatste dynastie van China. Deze dynastie bleef aan de regering tot aan het jaar 1912, in welk jaar China een republiek werd. De naam van deze republiek is sinds 1912; „Ta-Tsjoeng-Hoea-Min- Koeo, d.w.z. „de volksstaat van het bloeiend land van het midden", welke naam wordt afgekort tot „Tsjoeng-koeo of Rijk van het Midden. In de strijd van de Mansjoe's tegen de wording van de republiek ontmoeten wij een zeer belang- rijke figuur in de persoon van de generaal Tsjang Sjuun, die zich als koeiendrijver had weten op te werken tot generaal, zijn karakter nooit heeft ver- loochend en tot aan het einde trouw aan de Mandsjoe's is gebleven. Er zijn drie factoren, welke de val van de Mands joe's hebben veroorzaakt en wel ten eerste: China als culturele eenheid moest worden hervormd tot een politieke goed georganiseerde staat, met het gevolg een strijd tussen de hoofdstad en de pro- vincien. Ten tweede: een modern georganiseerd leger, staande onder grotendeels Chinese officie- ren., kwam tot stand, de Mandsjoe-troepen van voorheen betekenden niets daartegen: het gevolg hiervan was een verschuiving in de machtsverhou- dingen. En ten derde; de oude staats-examens werden afgeschaft, het onderwijs geheel her vormd, waardoor de oude culturele eenheid ver- dween en de traditionele band zwakker werd. Voor het begrip van blinde trouw aan de keizer kwam in de plaats het inzicht, dat dit een onder- werping betekende aan een uitheemse dynastie nl. de Tsing-dynastie of die van de Mandsjoe's welke onderwerping daardoor verzwakte en ten slotte kwam te vallen, zoals zovele dynastien v66r haar waren gevallen. De trouw aan de kei zer toch was een der machtigste elementen voor het rijk, dat echter politiek losjes bijeen was ge- voegd. De wil van de keizer was en bleef wet, waaraan de machtigste satraap landvoogd) zich te zgner tijd had te onderwerpen. Ongehoor- zaamheid en ontrouw betekende voor de keizer een zich stellen buiten de religieuze eenheid van deze mensenwereld en van het bovenzinnelijke, waarin de persoon van de Keizer de onmisbare schakel vormde. Bij de val van de Mandsjoe's in 1912 kwam daar- voor in de plaats de republiek, maar deze miste een zedelijk-religieuze grondslag, waarop het keizerrijk had gesteund. Daarvoor moest ergo een ander beginsel in de plaats komen om aldus een nieuwe publieke moraal te kunnen vormen. Dit nieuwe beginsel kwam er en kreeg de naam van ,,nationalisme". In dit nationalisms nu ligt de kern van de vele politieke moeilijkheden, welke China sinds 1912 heeft doorgemaakt en in 1950 de communistische republiek China tot gevolg had. (Wordt vervolgd) a.s. DONDERDAG 3 augustus Rembrandtlaan 8 Schiedam

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Wester Nieuws | 1961 | | pagina 1