te koop gevraagd
vervolg
Let op Uw A
NUMMER
„DE KROON"
J. LENSVELD
Maltha' Slagerijen
slagerij
WESTER-NIEUU/5 no?
door Th. Engering, Rubensplein
geboden
2 x f 5.- boodschappen
(zie de etalage)
GRATIS Rivella PROEVEN
Nieuwe oogst Aardbeien- kersenjam
van verse vruchten gemaakt.
2 stuks toiletzeep en
1 tandpasta Castella voor 1.43
met gratis pracht washandje.
Mesdaglaan 1 Fabristraat 5S
Fijnste vlees en vleeswaren
tegen de laagste prijzen
Eerste kwaliteit Rundvlees
Diepvries: Kip, Vis, Groente
Gevestlgd sinds 1891
Front Halspleln la Tel. 67832
Reeds vanaf 1930 de beste
kwaliteit en de billijkste
prijzen
2e Jaargang No. 16
3 aug. 1961
Verschijnt elke 14 dagen
Redactie en AdministrateDrukkerij A. L.v.d. Water, P. J. Troelstralaan 153, Telefoon 010-62733, Schiedam
fm
Kantooruren Dageiijke van 9-11 our. Maandag, Woensdag en Vrijdag van 20-23 oar.
Drukkerij: Van Dijckstraat 174, Telefoon 070-394690, Den Haag. 292
Advertentietarief Kaboutertjes 20 woorden fl.-. Verechijnen in geheel Schiedam-West, Nienwland en Kethel
Gedurende de jaren, dat de Mongolen het bestuur
voerden over China, kwamen de bewoners van
het „eigenlijke China" in aanraking met de Wes-
terse besehaving. En in dit verband noemen wij
de verkondiging van het Christendom en wel door
de missionaris Joannes van Monte Corvino, die
daar heeft gearbeid van 1294 tot 1328. Van zijn
hand verschenen een vertaling van het Nieuwe
Testament en van het Boek der Psalmen in de
Chinese taal en welke in China werden gedrukt.
Naast Joannes de Monte Corvino was ook als
missionaris beroemd de Franciseaan Odorich de
Pordenne, die in 1318 op reis ging door Argentinie
en Perzie naar Indonesie en China, waar hij reeds
bloeiende christengemeenten aantrof. Op zijn te-
rugreis naar Avignon om nieuwe kraehten te vra-
gen is hij onderweg gestorven.
De Khan van Mongolie beheerste een groot ge-
bied ook bijna geheel Rusland maar kon op
den duur zijn gezag toch niet handhaven en in
1368 gelukte het aan een Boedhistische monnik
deze vreemde indringers te verdrijven. Hij werd
de stichter van de Ming-dynastie, welke tot 1644
vrij krachtig heeft geregeerd. In deze periode
van 1368 tot 1644 bestond het Middenrijk uit het
egenlijke China. De laatste keizer van deze dynas-
tie pleegde zelfmoord.
Hoewel in het begin van de veertiende eeuw het
Christendom in China zijn intrede had gedaan,
was er voorlopig geen vooruitgang te bespeuern,
wegens het gebrek aan missionarissen, maar het
eenmaal gevestigde Christendom werd ook niet
volslagen vernietigd. Nu was het niet gemakke-
lijk in China door te dringen, denk hierbij aan de
Chinese muur. Een andere moeilrjkheid om in
China als missionaris te gaan werken was op de
eerste plaats de taal, vervolgens de Chinese leef-
wijze en het zich eigen maken van de Chinese
wetenschap en litteratuur. Met ere moet hier ge-
noemd worden de pater Jesuiet Ricci, die door zijn
grote kennis van de methematische vakken en van
de astronomie de Chinezen vele diensten bewees,
waardoor hij hun achting verwierf en het zo ver
wist te brengen, dat de keizer in 1601 beval de
geloofsboden te tolereren toe te laten). Sinds-
dien was de wetenschappelijke werkzaamheid van
de pater Jesuiten aan het hof te Peking de grote
kracht van de Chinese missie. Tegen het eind van
de zeventiende eeuw telde China een millioen Ka-
tholieken.
Intussen waren de Mandsjoe's Tartaren) het
noorden van China binnengekomen en na een
wrede strijd van ongeveer 40 jaren kwamen zij
aan de regering: de Tsing-dynastie, de 22ste en
laatste dynastie van China. Deze dynastie bleef
aan de regering tot aan het jaar 1912, in welk
jaar China een republiek werd. De naam van deze
republiek is sinds 1912; „Ta-Tsjoeng-Hoea-Min-
Koeo, d.w.z. „de volksstaat van het bloeiend land
van het midden", welke naam wordt afgekort tot
„Tsjoeng-koeo of Rijk van het Midden.
In de strijd van de Mansjoe's tegen de wording
van de republiek ontmoeten wij een zeer belang-
rijke figuur in de persoon van de generaal Tsjang
Sjuun, die zich als koeiendrijver had weten op te
werken tot generaal, zijn karakter nooit heeft ver-
loochend en tot aan het einde trouw aan de
Mandsjoe's is gebleven.
Er zijn drie factoren, welke de val van de Mands
joe's hebben veroorzaakt en wel ten eerste: China
als culturele eenheid moest worden hervormd tot
een politieke goed georganiseerde staat, met het
gevolg een strijd tussen de hoofdstad en de pro-
vincien. Ten tweede: een modern georganiseerd
leger, staande onder grotendeels Chinese officie-
ren., kwam tot stand, de Mandsjoe-troepen van
voorheen betekenden niets daartegen: het gevolg
hiervan was een verschuiving in de machtsverhou-
dingen. En ten derde; de oude staats-examens
werden afgeschaft, het onderwijs geheel her
vormd, waardoor de oude culturele eenheid ver-
dween en de traditionele band zwakker werd.
Voor het begrip van blinde trouw aan de keizer
kwam in de plaats het inzicht, dat dit een onder-
werping betekende aan een uitheemse dynastie
nl. de Tsing-dynastie of die van de Mandsjoe's
welke onderwerping daardoor verzwakte en
ten slotte kwam te vallen, zoals zovele dynastien
v66r haar waren gevallen. De trouw aan de kei
zer toch was een der machtigste elementen voor
het rijk, dat echter politiek losjes bijeen was ge-
voegd. De wil van de keizer was en bleef wet,
waaraan de machtigste satraap landvoogd)
zich te zgner tijd had te onderwerpen. Ongehoor-
zaamheid en ontrouw betekende voor de keizer
een zich stellen buiten de religieuze eenheid van
deze mensenwereld en van het bovenzinnelijke,
waarin de persoon van de Keizer de onmisbare
schakel vormde.
Bij de val van de Mandsjoe's in 1912 kwam daar-
voor in de plaats de republiek, maar deze miste
een zedelijk-religieuze grondslag, waarop het
keizerrijk had gesteund. Daarvoor moest ergo een
ander beginsel in de plaats komen om aldus een
nieuwe publieke moraal te kunnen vormen. Dit
nieuwe beginsel kwam er en kreeg de naam van
,,nationalisme". In dit nationalisms nu ligt de
kern van de vele politieke moeilijkheden, welke
China sinds 1912 heeft doorgemaakt en in 1950
de communistische republiek China tot gevolg
had.
(Wordt vervolgd)
a.s. DONDERDAG 3 augustus
Rembrandtlaan 8 Schiedam