CRITIEK OP HET WERK
VAN ANDEREN
FOTOGRAFEREN
42
Raadgevingen voor. het
in de vacantie
In verschillende bedrijven bestaat de ge
woonte om het werk van anderen critischer
te beoordelen, dan het eigen werk en daar
aan gebreken te ontdekken, die, indien zij
in het eigen werk voorkomen, of niet naar
voren gebracht worden, of in belangrijkheid
veel geringer worden.
In de concurrentiestrijd worden dergelijke
vondsten dikwijls gebruikt om zichzelf in
vergelijking met anderen wat in de hoogte
te steken. Een dergelijke handelwijze is voor
ons uit den tijd en mag niet meer bestaan.
Indien iemand, die bij een van de I.H.C.-
bedrijven werkzaam is, nu nog meent het
eigen bedrijf te bevoordelen, door critische
opmerkingen over het werk van andere be
drijven die in de I.H.C. samenwerken, rond
te strooien, dan begrijpt hij de grondslag
der samenwerking zeer slecht.
Indien de goede naam van een of meer der
zes aangesloten bedrijven in opspraak komt,
wordt tevens de goede naam van de I.H.C.
aangetast. De schade die hierdoor ontstaat,
komt niet alleen ten laste van een enkel be
drijf maar wordt door de anderen evenzeer
gedragen.
Gerechtvaardigde critiek blijft gewenst om
dat daardoor fouten die gemaakt worden, in
het vervolg vermeden kunnen worden. Maar
dan moet ook het eigen werk met dezelfde
critische blik bezien worden en moet deze
critiek op de enige juiste wijze naar voren
gebracht worden en dat is bij diegenen, die
het werk, waarover het gaat, gemaakt heeft.
Dit kan, wat het werk van andere bedrijven
betreft, geschieden door bemiddeling van
de eigen directie.
Rondstrooien van deze critiek is unfair, het
brengt de goede samenwerking in gevaar en
lokt tegenmaatregelen uit.
Niemand zal kunnen beweren, dat hij nooit
fouten maakt en nooit maken zal. Men kan
niet kaatsen zonder de bal terug te krijgen.
Dit kaatsspel is verouderd en wij spelen dat
niet meer.
Daarvoor in de plaats spelen wij een team,
tezamen optrekkend, elkaar steunend, elkaar
wijzend op gebreken, niet roddelend uit ons
eigen kamp tegen anderen en tegenstanders
en met vaste wil om te winnen.
De wenk van de redactie aan alle I.H.C.'ers om
enige van hun gemaakte vacantiefoto's in te zen
den, wijst in de richting van een foto-tentoonstel
ling met de vacantie als onderwerp.
Eenige raadgevingen hoe te handelen zullen hier
zeker op zijn plaats zijn en men denke bij het
fotograferen aan het volgende:
Er moet een hoofdmotief zijn, waarop alle aan
dacht gevestigd wordt. Op die hoofdzaak moet
scherp ingesteld worden; of de bijzaken daaronder
lijden komt er niet op aan; de bijzaken moeten
dienen om het eerste zoveel mogelijk te doen
uitkomen.
Het hoofdmotief moet zich nipt in het midden
van het tafereel bevinden. Dit geeft meestal geen
goed effect.
Symmetrie zoveel mogelijk vermijden en toch
naar een zekere regelmaat streven in beide helften
der voorstelling, dus b.v. geen laan nemen terwijl
men er recht voor staat. De ruimte welke de
lucht inneemt bij zeegezichten moet minstens
2/3 bedragen, mits de lucht geen wolkenloos vlak
is; dan verhoogt zulk een uitgestrekte hemel het
schone van het tafereel.
Bosgezichten met diffuus licht zijn mooier dan
bij zonneschijn; de lichtende plekken geven dik
wijls onrust, het oog wordt door al de witte plek
ken tussen die donkere bomen niet prettig aan
gedaan.
Niets staat lelijker dan een kale voorgrond; tracht
dit te voorkomen: een boomstronk, grote kei,
waterplanten, enz. doen reeds veel goeds. Ook
schaduwbeelden, doch dan geen schaduw van
Uzelf, maar van rechts of links van het tafereel
staande voorwerpen.
Neem nooit een opname met de zon in de rug.
Fotografeer met zijlicht. De storende schaduw
van Uw eigen beeld op de voorgrond is lelijk,
terwijl dit met zijlicht voorkomen wordt.
En nu collega's I.H.C.-ers,aan de slag!
G. Berg, Werf Gusto.
(Fotograaf).