TURKIJE I. K.CJ holland; gehecht zijn zullen ze verwijderd worden. Dit verwijderen nu vraagt bij fig. 1 branden of hakken, terwijl de be vestiging van fig. 2 kan worden verbroken door met een wringijzer het hoekstaal over de las heen te draaien. Dit laatste is nog veel belangrijker dan de tijd voor het aanbrengen. De lasser die de verbinding van fig. 1 heeft gemaakt zal ongetwijfeld goede bedoelingen hebben gehad, en naar zijn beste weten een sterke verbinding hebben wil len leggen. Uit een oogpunt van productie echter heeft hij fout gehandeld omdat de lasser zelf iets meer tijd heeft besteed dan de sterkte verlangt, en het verwijderen later veel meer arbeidstijd kost. We kunnen nu vragen is de methode van fig. 2 dan de juiste? Laten we dit eens vergelijken met fig. 3. Fig. 3 Hier zijn'op de beide delen plaatjes van een speciale vorm gelast met een enkele hoeklasje aan het verste eind. Tussen de gaten is een spanschroef aangebracht. Let wel: dit is een spanschroef met haken, niet met oog of gaf fel. Vergelijken we nu fig. 2 met fig. 3 dan is bij fig. 3 de laslengte en dus ook de lastijd ong. de helft, en het verwijderen kan hier veel eenvoudiger geschieden met hamer of wringijzer. Nu bestaat er echter ook een ver schil tussen het aanhalen van een moer en het spannen van een spanschroef. In vele gevallen moet de moerbout worden aangehaald (en tegengehouden) met twee sleu tels, terwijl het spanslot wordt aangehaald door met de achterkant van de sleutel het buisstuk te verdraaien. Ge woonlijk is daardoor het spanslot te verkiezen boven de boutconstructie. Een ander voordeel van fig. 3 is dat daarin minder vering zit, en zodoende eerder resultaat wordt bereikt bij aandraaien. Het is natuurlijk nood zakelijk, dat de geschikte plaatjes en spanschroeven aan wezig zijn. Voor het normale werk zijn 5/9" spanschroe ven met haken zeer geschikt. Voor zwaar werk gebruike men liever I en 2 span schroeven met ogen en nauwe sluitings. Een volgende maal een ander voorbeeld. J. R. 'de Waard. Vele buitenlanders denken dat alle Hollanders op klom- j pen lopen, vele Hollanders denken over Turkije aan ha rems en tulband en fez. Het een zowel als het ander is onjuist. Daarom hier een kort bericht over Turkije. Op 29 October 1947 is de Turkse Republiek haar 25ste levensjaar ingegaan en bestond dus op die dag 24 jaar. Een korte spanne tijds in het bestaan van een eeuwen oude Staat, doch in dit geval een tijdperk van zo grote betekenis voor de ontwikkeling en vooruitgang van land en volk, dat het in de wereldgeschiedenis welhaast als een phenomeen mag worden aangemerkt. Het is ook wel de moeite waard daarbij nog even stil te staan en een korte beschouwing te geven van hetgeen de Turkse natie in dit tijdvak heeft bereikt, temeer waar telkens weer blijkt, dat hier te lande, zelfs in kringen waar men dit niet zou verwachten, nog dikwijls grote onwetendheid en misverstand bestaan omtrent het tegenwoordige Tur kije. Er zijn er zelfs nog altijd, die bij het woord Turkije nog denken aan fez en tulband, aan harem en eunuchen en aan gesluierde vrouwen achter latwerk verborgen en die niet weten, dat het republikeinse regime reeds lang geleden aan dat alles een einde heeft gemaakt en het land verlost heeft van regressie, fanatisme en obscuran tisme, die het oude Sultanaat kenmerkten en gemaakt heeft tot een moderne, democratische staat op Wester se grondslag. Het is niet mogelijk in bijzonderheden te treden over alle maatregelen van hervorming op cultureel, maat schappelijk, wettelijk en administratief gebied, welke gedurende het republikeinse regime tot stand zijn ge komen en waarover boekdelen vol te schrijven zouden zijn. Daarom zal worden volstaan van deze hervormingen een korte opsomming te geven. Een van de grondbeginselen van de Republiek is de volkomen scheiding van Kerk en Staat. Daarmede werd in één slag een einde gemaakt aan de invloed van de godsdienstige instellingen en de geestelijkheid op het bestuur en de aangelegenheden van de Staat. Haarden van godsdienstig fanatisme en bijgeloof werden verwij derd door opheffing van de kloosters der derwischen (Tekké), de bewaakte graven (Turbé) en de ontbinding van de talrijke, dikwijls geheime secten (Tarikat). Oude godsdienstige titels werden afgeschaft en het dragen van geestelijke gewaden slechts toegestaan bij het werke lijk uitoefenen van godsdienstige verrichtingen in de daarvoor bestemde gebouwen. De Oosterse klederdracht werd vervangen door de Wes terse. In November 1925 werd reeds het dragen van de fez verboden, gevolgd door het opheffen van het ver plichte dragen van de sluier door de vrouwen. De tijds- is te zien hoe twee delen naar elkaar toegetrokken wor den en hoe hiervoor op elk van de delen een stuk hoek staal gelast is. Door het aanhalen van de moeren kan een vrij grote kracht worden uitgeoefend. In fig. 2 is dit nog eens schematisch aangeven. Tussen fig. 1 en fig. 2 is echter een verschil. In fig. 2 is ieder hoekstaal met twee stukjes hoeklas bevestigd, en in fig. 1 zijn boven dien hoeklassen op de einden van de hoekstalen aange bracht. Daardoor vraagt het vasthechten van fig. 1 meer laswerk en dus meer werktijd dan fig. 2, n.l. juist 2 maal zoveel, terwijl hier dooi; de eindlassen de sterkte nauwelijks wordt vergroot. Daarom is de methode van fig. 1 minder goed dan die van fig. 2 want fig. 1 geeft wel voldoende sterkte doch is duurder in aanbrengen. Maar we moeten nog een stap verder kijken. Deze hoek stalen hebben een tijdelijke functie; wanneer de delen

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Zeskant | 1948 | | pagina 4