Bij de intrede van het
nieuwe jaar
Schoenmaker blijf bij je leest
VOETBAL
O, die penningen
Wanneer dit nummer van „Het Zeskant' 'in Uw handen
komt, zijn we 1950 reeds enige dagen ingegaan, zijn we
vol goede moed en met de beste voornemens het nieuwe
jaar begonnen.
We vierden het Kerstfeest.
Al naar gelang van onze instelling, herdachten wij het
wonder van de geboorte van een Kind, dat een Licht
over deze wereld moest brengen, dat alle duisternis zou
doorbreken, of vierden wij alleen maar de dag der
zonnewende.. Maar allen hebben we iets gevoeld van
hoop en verwachting in een materalistische wereld,
waarin, helaas, weinig plaats meer is voor geestelijke
verdieping.
We namen afscheid van het oude jaar.
En, zoals steeds, wierpen we een blik terug op de
vreugde en zorgen, die het ons bracht. Bij het opmaken
der balans moesten we dan tevens erkennen, dat, bij
alle lichamelijke en geestelijke inspanning, de resulta
ten soms toch nog zo bedroevend gering waren.
Dat alles is voorbij en we blikken nu weer vooruit,
hopen op een blijdere toekomst. We hebben het besef,
dat, wij mensen, met al onze verschillen van ras en
levensinzicht, in deze wereld naast elkaar en met elkan
der moeten leven en wij het te samen in de hand heb
ben om eensgezind te bouwen aan een betere toekomst.
Maar dan moeten we ons ook vast voornemen in het
nieuwe jaar ons tegenover ons gezin en onze kameraden
anders in te stellen en het gebod van naastenliefde op
te volgen, immers, willen wij de wereld verbeteren, dan
zullen we met ons zelf moeten beginnen en niet blijven
afwachten wat anderen zullen doen.
In de hoop, dat ons dit zal gelukken, wensen wij alle
medewerkers een gelukkig en voorspoedig 1950 toe.
Het is een gewaagd iets voor de Sociale Afdeling om
zich op het gebied van de veiligheid te hegeven. We
lopen toch de kans, dat ons toegeroepen wordt„Schoen
maker, blijf bij je leest!".
En dat is nu precies waar de schoen knelt. Want het
gaat over de leest; over de schoenen. Veiligheidsschoe
nen Met stalen neuzen
Welke voordelen deze schoenen bieden is een vraag,
die we gaarne ter beantwoording aan de veiligheidsdes
kundigen overlaten. We willen slechts wijzen op het vol
gende
Velen hebben gedacht, dat de mogelijkheid om deze
schoenen te bestellen, slechts éénmaal bestond. Dit is
echter niet het geval. De veiligheidsschoenen kunnen
steeds aangevraagd en geleverd worden.
Wie ze nodig heeft, vrage ze aan bij de
Sociale Afdeling.
We kregen nr. 2 van „De G.S.S.-ers" onder het oog.
Voor minnaars van de voetbalsport een lezenswaardig
tijdschrift. Het blijkt, dat onze voetballende collega's
geen slecht figuur slaan in de Zaterdagmiddagcompe
titie van de K.N.V.B. Afd. Rotterdam. Vooral het le
elftal schijnt regelrecht op het afdelingskampioenschap
af te stevenen.
We lazen echter ook kritiek over de geringe opkomst
bij de training. De algemene klacht van alle voetbalver
enigingen! De jongens schijnen maar niet te willen
aannemen, dat men er zonder moeite niet komt en zeker
niet in de sport, waar de lichamelijke conditie zo'n
grote rol speelt.
Verder doet het Bestuur een oproeping om lid of steu
nend lid te worden en om eens te komen kijken naar
de wedstrijden. Financiële hulp wordt zeer gewaardeerd,
maar aanmoediging op de velden is van even groot
belang voor onze Gusto-jongens.
Velen van onze medewerkers nemen het blijkbaar niet
zo nauw met het afhalen van hun penning als zi
's avonds naar huis gaan.
Vooral de jonge garde neemt er een loopje mee.
Voorts is het opgevallen, dat het z.g. verliezen van pen
ningen hand over hand toeneemt. Het is zo gauw ge
zegd: „ik heb m'n penning verloren."
Wat^ echter als men gesnapt wordt met twee penningen
in zijn bezit? Dan komt de narigheid....
Men heeft dan wel een hoop verontschuldigingen, maar
dat neemt niet weg, dat het feit blijft bestaan.
Veelal is er geen opzet, maar slechts laakbare laksheid
in het spel.
Waarom zich niet gehouden aan de voorgeschreven
regels?
Waarom niet de soepelheid, welke de Gusto betracht
gewaardeerd
En als er dan straks weer maatregelen moeten worden
genomen, welke voor beide partijen onaangenaam zijn
is Leiden in last. Men vraagt er echter zelf om en de
goeden moeten weer eens voor de kwaden lijden.