EEN KONING WORDT GEKROOND IN THAILAND Van de vertegenwoordiger van de I.H.C. in Thailand (Siam) ontvingen wij het onderstaande verslag van de kroning van de jonge koning van Thailand. Wij laten een der leden van de staf van de firma Yip-in-Tsoi hier aan het woord. Het is eens gebeurd dat wij ergens tussen het publiek stonden te wachten op de Rajdammern Avenue, een der De Urn met de as van Rama VIII wordt vervoerd naar het Koninklijk Paleis. hoofdstraten van Bangkok, de hoofdstad van Thailand. (Thailand is de nieuwe naam van Siam). Hoog en recht op in zijn staatsie-draagstoel zagen wij de nieuwe koning in vol ornaat voorbij komen. De eerste maal was het dat hij zich aan het volk vertoonde voor een openbare au diëntie. Vandaag was zijn kroningsdag, langs de uit gezette wegen stonden zijn onderdanen klaar om hem te begroeten. Dit gebeurde omstreeks 25 jaar geleden bij de kroning van Prachatipok Rama VII, de laatste abso lute vorst van Siam. Vandaag aan de dag stonden we weer op dezelfde Avenue, maar iets dichter bij het koninklijk paleis. Thans weer zal een koning ter gelegen heid van zijn kroning op het balcon treden en zijn volk begroeten. Maar er is niet zoveel pracht en praal, want het is de kroningsdag van de eerste constitutionele koning. Niet langer zijn zij meer koning en onderdaan, maar hier begroet een koning zijn volk en een volk zijn koning. Niettemin hadden we een paar dagen eerder nog iets kunnen opvangen van de glans van het oude Siam bij de processie met de stoffelijke overblijfselen van de onge kroond gestorven koning Anandh Mahidol of Rama VIII. De plechtige verbranding vond plaats op 28 Maart 1950 in het bijzijn van de thans regerende koning Pumipol Aduldej, over wiens kroning wij U reeds iets vertelden. Pumipol Aduldej was de jongere broer van de overleden ongekroonde vorst. In overeenstemming met de traditie werd de plechtigheid bijgewoond door Brahmanen. We zagen Brahmanen (dat zijn Boeddhistische priesters) in witte pijen en met plech tige gezichten rond de Koning staan en hem offers en heilwensen aanbieden. De plechtigheid verliep schitterend en indrukwekkend, en bestond uit drie gedeelten. Van zelfsprekend waren de Boeddhistische aartsbisschop en enige geestelijken de hoofdpersonen in de godsdienstige handelingen. Eerst werd de Koning gezegend door de Aartsbisschop; daarna werd hij door de Brahmanen ge baad. Dit bad moest een geestelijke zuivering symbolise ren. Na het bad werd de Koning gekleed in vol ornaat met alle tekenen zijner waardigheid. Hierdoor werd hij erkend als wettig troonopvolger in het Koninkrijk der Thais (Siamezen). Na de bekendmaking van zijn koningsschap besprenkelde de koning zichzelf met enige droppels wijwater, tot hem gebracht van de acht windstreken van het land en aan hem aangeboden door de volksvertegenwoordigers. Dit is wel het belangrijkste gedeelte van het ritueel. Dit water verzinnebeeldt de oude traditie dat de Koning land aan geboden krijgt als koninklijk domein. In ruil daarvoor spreekt de Koning in aanwezigheid van alle leden van Zijn Huis en Zijn Ministers de belofte uit dat hij het land vreedzaam zal regeren, zoals een goed Koning schuldig is te doen. Alhoewel de plechtigheid nog lang genoeg duurde en in spannend genoeg was, was zij toch eenvoudiger dan de vroegere inhuldigingen. Niettemin was het indrukwek kend, vooral ook om de mengeling van Oosterse en Wes terse gedachten. Thailand is het enige land in het Verre Oosten dat de Koning gehandhaafd heeft als een levend zinnebeeld der natie en de Koning zelf nog steeds ziet De crematie van de overleden Koning.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Het Zeskant | 1950 | | pagina 2