FOLK LOK E
drukte op de avond-luilakmarkt is zeer groot
ook bij het krieken flaneren tal van marktgangers
igs de bloemenweelde in de kramen.
e Luilakmarkt bij het vallen van de avond.
e lampjes branden al.
(2' Luilak
De Zaterdag voor Pinksteren wordt
Luilak, inzonderheid in de Zaanstreek,
maar ook en zeker niet met minder
enthousiasme, langs de Noord, uitbundig
door de jeugd gevierd.
Heel vroeg in de morgen, dikwijls al om
twee of drie uur komen de jongens en
soms ook de meisjes uit bed.
Vroeger was het gebruik zó, dat de
luilak, diegene van een bepaald groepje
jongens die het laatst uit bed kwam, op
een open wagentje met kleine wielen
werd gezet, een zogenaamde korrie, die
men met groot geraas en onder het roepen
van „Luilak, Luilak!" over de straat
trok. De luilak werd dan bedolven onder
brandnetels, takken, klissen of zoals we
op z'n Kinderdijks zeggen: klitten, terwijl
de anderen zongen:
„Luilak, Slaapzak,
Kermiskop,
Staat om negen uur op,
Half tien,
Mag ik die Luilak nog niet zien!
En als ze genoeg van het rijden hadden
riepen ze:
„Van je enen, tweeën, drieëën, vieren,
vijven,
Gooi die Looielak te drijven."
En dan werd de jongen kopje onder
geduwd.
Tegenwoordig is dit oude gebruik in de
meeste plaatsen óf in onbruik geraakt
öf ontaard in het uithalen van allerlei
kwajongensstreken zoals belletje trekken
muren met krijt besmeren of kikkers
door de brievenbussen gooien.
In 188Ö visten de jongens in de Zaan
streek dode honden en katten uit het
water op en hingen die aan de deur
knoppen.
Ook in de Zaanstreek was het gebruik
dat het werkvolk warme bollen met ra-
Foto's in bruikleen afgestaan door
Haarlems Dagblad. FotoC. De Boer.
'oldaan keert de jeugd van de Haarlemse Luilak-
ar kt huiswaarts.