IHC FRANCE
PREMIERE HOOGOVENFILM
GEMENGDE BERICHTEN
Nieuwe tak aan de IHC-boom.
Verleden
Frankrijk is steeds een belangrijk afzetgebied voor IHC Holland
geweest. Eng. Conrad, reeds voor de oorlog agent van Werf
Gusto, werd na de oorlog agent voor IHC Holland.
Belangrijke projecten zijn door hem tot stand gekomen:
onder andere Materieel Donzère-Mondragon kanaal
Sleepzuigers Bordeaux
Materieel Suez Kanaal Mij. via haar kantoor in
Parijs.
Toen Eng. Conrad met pensioen ging, zochten wij naar een
nieuwe agent. De aandacht viel op Hamelle Afrique, die ook
reeds agent was in diverse Afrikaanse gebieden.
Hamelle Afrique, die via haar moederonderneming verbonden is
met de Banque de Paris et des Pays Bas, richtte in 1968 FRANCE
HOLLANDE op, die zich ging bezighouden met de verkoop van
IHC produkten en die agent werd voor Frankrijk en francophone
gebieden (meestal vroegere Franse koloniën).
De heer Frangois O'Neill, reeds jaren werkzaam bij Hamelle,
werd directeur. Spoedig heeft hij een nieuwe markt opgebouwd,
onder andere voor standaard baggermaterieel.
Dit leidde tot het besluit, uiteraard na ampel overleg met Ha
melle Afrique, tot overname door IHC van 70% van de aandelen
in France Hollande. Hierdoor kon IHC in Parijs over een eigen
verkoopapparaat beschikken en werd de mogelijkheid gecreëerd
de activiteiten van dit kantoor aan te passen aan de algemene
IHC-politiek.
Besloten werd de naam te wijzigen in IHC FRANCE, terwijl or
ganisatorisch IHC FRANCE ging behoren tot de Bagger Divisie,
alhoewel zij daarnaast ook voor de andere divisies werkzaam is.
Heden
Directeur-Général van IHC FRANCE is de heer F. O'Neill. Sinds
enkele maanden is de heer J. M. Verweij, voorheen werkzaam
bij de Bedrijfs Economische Groep, aan hem toegevoegd als
"secretaire général".
Daarnaast beschikt IHC FRANCE, naast een aantal administra
tieve medewerk(st)ers - totaal 12 - over de volgende ver
koopingenieurs:
F. Dutreuil
B. Tarin
J. L. Yzquierdo
Uiteraard liggen de werkzaamheden van IHC FRANCE in de
eerste plaats op het gebied van de verkoop van IHC-produkten.
Voorts treedt zij op - daarbij onder andere gebruik makend
van IHC kennis en ervaring - als raadgevend ingenieursbureau.
Daardoor hebben zij, met name in ontwikkelingslanden, vaak
ruimer entree dan door verkoop alleen. Bovendien tracht zij
door uitbreiding van het produktenpakket, door bijvoorbeeld het
ontwerpen van kleine schepen en duwboten, een grotere omzet
te bereiken.
Toekomst
Ofschoon IHC FRANCE een jonge IHC-telg is, wordt haar toe
komst met vertrouwen tegemoet gezien. Nadat France Hollande
in 1972 reeds een omzet van ca. 7.000.000. - heeft bereikt,
wordt voor IHC FRANCE in 1973 een voorzichtige omzet van
13.000.000 - geraamd, een omzet die in de komende jaren ze
ker zal groeien.
Belangrijk hierbij is, dat IHC FRANCE kan rekenen op de steun
van de werkmaatschappijen van IHC in Nederland.
Op donderdag 14 juni is in het cultureel centrum "De Schouw"
te Velsen-Noord de bouwfilm over Hoogoven 7 in première ge
gaan.
De ongeveer 30 minuten durende kleurenfilm is een co-produktie
van Hoogovens en Gusto Staalbouw en is vervaardigd door Bob
Kommer Studio's uit Den Haag.
Omstreeks half drie verzamelden de genodigden zich voor een
rondrit over het Hoogoventerrein te IJmuiden. Gedurende deze
busrit, die één uur duurde, kreeg men een indruk van dit gigan
tische staalbedrijf.
Een warm huldeblijk
De medewerkers van Bob Kommer Studio's liepen zenuwachtig
heen en weer. Het grote moment was aangebroken. Namens de
Hoogovens sprak de adjunct-directeur Nieuwbouw, de heer G.
Wilmink en namens Gusto Staalbouw de heer T. P. A. Meijer.
Beide sprekers prezen de feitelijke initiatiefnemer van de film
de heer E. S. Sluis, die helaas niet bij de première aanwezig kon
zijn, omdat hij nog niet geheel hersteld was van een ongeval.
Zonder de anderen te kort te willen doen, prezen de beide spre
kers in het bijzonder de heren Idema en Van Haasteren van de
Hoogovens, die zeer veel coördinerend werk hebben verricht om
de heren Rote en Verhoeven van Bob Kommer Studio's op de
juiste momenten op de bouw aanwezig te hebben.
De cineasten moesten zich voor het maken van hun opnamen in
situaties begeven, waarin feitelijk alléén een ervaren constructie
werker zich thuis voelt. Bovendien bleken zij na korte tijd gron
dige kenners van het Hoogovenbedrijf te zijn geworden, die
feilloos grote en kleine klok, stijg- en valleidingen, enz., wisten
te herkennen.
De naam van de film "A Glowing Tribute" heeft enkelen wat
hoofdbrekens gekost. "A Glowing Tribute": "een gloeiende-vu-
rige bijdrage" in de ijzerproduktie van het hoogovenbedrijf, maar
ook een warm huldeblijk aan allen, die aan de bouw van de
hoogoven meewerkten.
Een van de hoofduitgangspunten bij de film is de mens. Daarom
is in de film aan de verhouding tussen mens en werk veel aan
dacht besteed, want pas tegenover de mens in actie komt de
grootheid van de bouw tot zijn recht.
De berekening en vooral de tijdplanning vonden grotendeels
plaats met behulp van computers, hetgeen in de film op diverse
manieren tot uiting komt.
Het maken van deze film was niet eenvoudig. De bouw van een
hoogoven is een éénmalige zaak. Het was niet mogelijk om een
evenement, dat gemist was of waarvan om de één of andere
reden de opname mislukt, nog maar eens te herhalen. Daarom
werden extra hoge eisen gesteld aan de planning van de opna
men, de samenwerking van alle betrokkenen en het improvi
satievermogen. De hoofdrolspelers, de medewerkers bij de bouw
van Hoogoven 7, hebben zowel letterlijk als figuurlijk een knap
stuk werk afgeleverd.
Dat bleek uit het applaus en de vele lovende woorden van de
genodigden na de vertoning van de film.
De film "A Glowing Tribute" kreeg van de pers een goede re
censie.
90