MAAN Jansen's Shoes Bar C. HUIZER pientere jongeman Drukkerij van de Water Jansen's Shoes Bar SPECIAALSLAGERIJ Maguijn van Uzerwaren en Gereadichmpf^ Oli«-( Kofen- en Gashurden Hulsh. artlkelen Wasmachlnes Koelkwten Qfl© 5 Sanluire artlkelen J Reparatle-lnrlchtlng Erkend Gas- en Witerfltter GROENELAAN 57 Tel. 268661 KES-ZEGELS De Schiedamse Meubelbeurs Berken Polyester slaapkamer Bestaande uit3 deurs linnenkast Ledikant 130x 190 cm CQQ 2 nachtkastjes »0»™" H A GROENELAAN 109 TEL.:268894 LANGE~HAVeT^^5~TEL^2686T1 exclusieve maatkleding en confectie a. wolcken en zoon schiedam rotterdamsedijk 409 tel. 268164 stalen op aanvraag verkrljgbaar Weekend Reklames Braadkuikens 950 gram2.89 Kippepoulet veel vlees ca. 500 gram 1.75 Nasi en Bami uit eigen keuken 500 gr 1.49 100 gr. Boterhamworst 100 gr. Hamsamen 1.19 100 gr. Frikando 100Jgr. Hamworstsamen 1.52 Palingworst 250 gram]0.89 Groenelaan 44 tel. 267816 De slager waar het gehakt zo lekker is! In ons modern ingericht bedrijf is op de afdeling handzetterij plaats voor een om opgeleid te worden tot ZETTER Leeftijd 15-16 jaar Aanmeldingen kunnen geschieden telefonisch 267787 of 267763 of aan ons adres van BEVERENSTRAAT 1 b-c SCHIEDAM Hakken en Teenstukken klaar terwijl u wachtt Zolen en Hakken binnen een half uur Wij serveren tijdens het wachten een heerlijkekop koffie! GROENELAAN 40 TEL. 261971 ruimte voor de auto's. Volop speelgelegenheid voor de kinderen, zwem- en badgelegenheden, vele zijn voor- zien van warm en koud water. Bij iedere staanplaats is een stookgelegenheid, brandhout is vrij te nemen uit de bij iedere camping gelegen opslagplaats. Men leeft daar vrij, niemand stoort de ander. 's Avonds is het een feeeriek gezicht als overal de kampvuren oplaaien. Ondanks deze kampvuren hoort men zelden van bosbrand. Niemand is roekeloos met vuur, nie mand zal zich ter ruste begeven zonder vooraf te hebben gecontroleerd of het vuur wel helemaal is gedoofd. Van kind afaan leert men te leven in de vrije natuur. Overal staan vuilnisvaten welke iedere dag geledigd worden. Nergens ziet men dan ook vuil of afval liggen. Ieder houdt zich aan de regels. Voor 5 dollar koopt men een kampkaart en kan men het gehele seizoen op alle provinciale kampen vrij in en uit met de auto. Het aantal passagiers speelt geen rol, ook niet het aantal slapers. Het plaatsen van een tent kost 1.50 dollar per nacht, het aantal personen dat er gebruik van maakt blijft buiten beschouwing. Als men vertrekt stopt men de vergunning voor de tent in een bij de uitgang geplaatste bus, dan weet de kampleiding dat de plaats vrij is voor anderen. Verder is alles vrij, men kan vissen, varen, zwemmen, baden naar hartelust en het kost geen cent extra. De Canadezen zijn gastvrije mensen. Komt men op etenstijd op bezoek, zal men u aan tafel noden en van alles aanbieden. De maaltijden zijn overvloedig en van vreemdsoortige samenstelling. Men eet veel vlees doch weinig aardappelen en groente. Men serveert rauwe sla, zoet-zuur naast taart en gebak. Brood, boter en broodbeleg naast zoete via en appelgebak. Voor de Canadezen is een grote tafel een eerste vereiste. Deze tafel wordt bij iedere maaltijd volgepropt met allerlei etenswaar in de vreemdste combinatie. Naar Engelse gewoonte begint men de dag met een stevig ontbijt. Komt men echter buiten etenstijd op bezoek zal men niets aanbieden. Gezellig koffiedrinken is er niet bij, ook niet in de avonduren. Men drinkt bij de maaltijd maar verder niets. Emigrantenouders kunnen niet best aan deze gewoonte wennen. Het maakt in de beginne een bijzonder slechte indruk. Men komt op visite maar er wordt niets te drinken aangeboden. Men luistert naar u, men praat met u, maar men heeft toch het gevoel niet welkom te zijn, maar alleen geduld te worden omdat je van overzee komt. De meeste emigranten hebben deze gewoonte overge- nomen en weten niet beter of het hoort zo. De ouders kijken er echter vreemd van op, zij denken soms „kan er niet eens meer een bakje koffie af?" Deze ge woonte heeft echter met welkom of niet welkom zijn niets te maken. Dit overnemen van gewoonte door Nederlanders staat lijnrecht tegenover de andere emi granten. De Italiaanse, Portugese, Chinese en vele anderen houden meer hun eigen nationale gewoonten in stand. Deze vormen meer een eigen eenheid in den vreemde, helpen en beschermen elkander en houden de nationale taal in de familiekring in ere. De Nederlandse emigrant past zich meer aan, neemt sneller de gewoonten over en is misschien daardoor de meest geziene emigrant. Dit snel aanpassen heeft in vele gevallen ook een schaduwzijde. In Nederland gehuwde personen vallen onder de Nederlandse huwe- lijkswetgeving. Gaan deze gezinnen emigreren en neemt het hoofd van dat gezin de Canadese nationali- teit snel over, dan komt de vrouw vaak in opstand omdat zij niet in een ondergeschikte positie gedron- gen wil worden. In tal van gezinnen komt het dan tot een breuk. Het is bijv. geen zeldzaamheid dat het hoofd van het gezin reeds jaren de Canadese nationali- teit bezit, terwijl de vrouw nog steeds de Nederlandse heeft aangehouden. De man kan zijn vrouw en kinde ren onterven en alle bezittingen testamentair schen- ken aan vreemden of een familielid naar keuze. Pro cedures tegen dergelijke wilsbeschikkingen zijn zeer kostbaar en blijven daarom veelal achterwege. Een man kan zijn gezin onverzorgd achterlaten. Als die man kan aantonen dat hij schulden heeft zal de rechter hem vrijspreken van allimentatieplichten om dat het betalen van gemaakte schulden voorrang heeft op het onderhouden van zijn gezin. Als de vrouw lichamelijk in staat is tot werken zal zij door werken in haar eigen onderhoud en dat der kinderen moeten voorzien. Zijn er kleine kinderen, zal zij ook voor babysit moeten betalen, daar het verboden is kinderen zonder toezicht alleen te laten. Alleen wanneer heel kleine baby's, die de dagelijkse verzorging der moeder "niet kunnen ontberen, aanwezig zijn, zal de moeder enige tijd financiele bijstand kunnen ontvangen. Som- mige vrouwen moeten aan babysit de helft van haar inkomen afstaan en dan is in vele gevallen schraal- hans keukenmeester. De positie van de vrouwen is werkelijk niet benijdenswaardig. Dit ziet men ook in de winkels. Vele winkels zijn enkele avonden in de week tot 9 uur geopend. Dan is het vrij druk, de parkeerterreinen staan vol, de man gaat mee om de inkopen te doen, en af te rekenen. Vele vrouwen vinden dit gewoon, anderen vinden het onuitstaan- baar. Er zijn zelfs vrouwen die zich geheel afzijdig houden en alles maar door de man laten afhandelen. Zulke vrouwen gaan vaak buitenshuis werken om op die manier enig privegeld te hebben om naar eigen keuze uit te geven. De gezelligheid in het gezinsleven daalt daardoor onder het nulpunt. De kinderen der emigranten zien niet anders en leven zich in dit levenspatroon in. Voor de emigranten zelf geeft het soms moeilijkheden. De op bezoek zijnde emigranten ouders zien deze gang van zaken maar al te goed. Zij gaan op bezoek bij diverse Nederlandse emigranten- gezinnen en zien dat ieder zo'n beetje zijn eigen leven leidt. Er wordt over gesproken en er worden verge- lijkingen gemaakt met de levensgewoonten in Neder land. De man beroept zich er op dat hij tegenover zijn Canadese collega's en vrienden verplicht is te tonen dat hij de persoon is die het beleid voert. De vrouw daarentegen zegt dat zij zich vernederd voelt omdat het de taak van de vrouw is de huishouding te regelen en te financieren. Zij vindt het beneden haar waardigheid de man erop te moeten wijzen dat haar lingerie nodig aan vernieuwing toe is en dat ze daar om zelf een bron van inkomsten wil hebben om onaf- hankelijk te zijn van de man. Naderhand verzoent men zich dan toch weer. Ach, het is hier nu eenmaal de gewoonte, we zijn er aan gewend geraakt en het gaat toch ook goed. Wat geeft het eigenlijk, alles heeft zijn voor- en nadelen. En daarmee is het probleem dan schijnbaar van de baan, de bezoekers geven ook toe dat het eigenlijk van ondergeschikt belang is. Toch blijft bij hen inwendig de gedachte bestaan, dat de vrouwen zich zeer zeker tegen emigratie zouden hebben verzet als zij vooruit geweten zouden hebben in welke positie zij zouden komen te verkeren. Vele emigranten zijn gekomen met de verwachting een boerenbedrijf te kunnen op- zetten. Volop land beschikbaar, enorm groot land, dun bevolkt, dus grote mogelijkheden. Later zou men dan ervaren dat de Canadezen echt niet op de Nederlandse emigranten zitten te wachten om vruchtbare grond aan uit te delen. Enorm veel grond ligt braak omdat het bewerken van deze grond veel meer energie vergt dan ooit de oogst kan opbrengen. Lang en hard werken om aan het eind van het seizoen te bemerken dat men niets is opgeschoten, is men gauw moe. Dan breekt men op om het elders te pro- beren. Na herhaalde pogingen laat men het boeren bedrijf maar los en aanvaardt een of andere baan in een fabriek of mijn. Toen enige jaren geleden de uraniummijnen open gingen zochten velen hun for- tuin als mijnwerker. In een zeer korte tijd ontstond een moderne mijnstad met uitgebreide woonwijken. Groots opgezet, grote banken, postkantoor, winkel- centrum, scholen enz. Elioth-Lake, de moderne mijn stad met een aantrekkingskracht als alleen de vroe- gere goldrush kon hebben. Na enkele jaren werd de mijn weer even plotseling gesloten. Bij honderden tegelijk werden de mijnwerkers weer ontslagen. De stad die plotseling verrees werd plotseling een dode stad. Bijna alle woonwijken werden ontvolkt, alleen de kern bleef intact. Doordat de koper en de nikkel- mijn bleven doorwerken kon de stad als dorp blijven bestaan. Het is opmerkelijk hoe snel de bevolking ver trekt naar andere oorden. Het nomadenbloed schijnt nog steeds niet te zijn uitgestorven. De sociale voorzieningen zijn in Canada niet bijster goed te noemen. Werkloos zijn betekent armoede. Ieder probeert dan ook zo snel mogelijk ergens anders onder dak te komen. Dit brengt voor de be- trokken arbeiders nog andere nadelen mee. Men kent in Canada nog maar kort het systeem van „Verplicht verzekerd zijn" in een ziekenfonds. Om te beginnen moet men daar zes maanden verzekerd zijn alvorens men op kosten van het fonds een dokter mag con- sulteren. Medicijnen zijn altijd voor eigen rekening. Als bij zonder e gunst mag een arbeider als hij in dienst van een ondeneming komt drie maanden voor uit betalen. Na drie maanden dienstverband mag hij dan op kosten van het fonds een dokter consulteren. Wordt hij echter ontslagen dan is meteen de verzeke- ring vervallen. Op vrijdag ontslag betekent dus dat zaterdag reeds doktersbezoek voor eigen rekening komt. Gaat men dan 's maandags bij een andere onderneming aan het werk, en is deze onderneming bij een ander ziekenfonds aangesloten, moet weer opnieuw zes maanden betaald zijn alvorens de dok- terskosten door het fonds worden gedragen. Weer is het toegestaan drie maanden vooruit te betalen. Bij zulk een systeem wordt natuurlijk heel vaak maar een huismiddeltje bij de drogist gekocht en blijft doktersbezoek achterwege. Wie wat onfortuinlijk is en bijv. enkele operaties moet ondergaan zit voor jaren in de schuld bij dokter en hospitaal. Voor hen die een vaste baan hebben is het systeem niet zo nadelig, maar bijv. seizoenarbeiders zijn lelijk de dupe.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Zuider Nieuws | 1968 | | pagina 3